Clee skrev 2010-01-22 22:59:48 följande:
Kan uppdatera den här tråden med hur det gick för mig. Jag födde mina barn i 31+0, vaginalt, och allt gick - förhållandevis - väldigt väl. Båda barnen skrek när de var ute om än nr 1 var något medtagen. Jag bad om sen avnavling (dvs tills strängen slutat pulsera alternativt minst 30 sek) men på nr 1 gick det väl sisådär. De väntade väl c:a 15-20 sek innan strängen klipptes eftersom de var tvungna att få honom "ur vägen" för att kunna hålla tvilling 2 i rätt position, så att han inte hastigt vände sig el dyl. Ett argument jag kunde köpa.Tvilling 2 föddes 3 min efter sin bror och där fick strängen pulsera klart - och märkligt nog var den slapp och klar efter c:a 20 sek. Sambon som klippte intygade att den var helt vit.Detta var den 9 januari och allt har gått utmärkt sedan dess; de kom ur CPAP efter några dagar och kuvös efter någon vecka. Nu ligger de på värmebädd. Intressant detalj dock: i dag visade det sig att en av tvillingarna hade blodbrist, vilket kan ha förklarat att hans saturation har dippat lite väl mycket emellanåt. Gissa vilken tvilling? Japp, nr 1. Jag frågade sjuksköterskorna här på Neo om det kan bero på den tidiga klampningen och fick lite svävande svar, typ att det är väldigt vanligt att prematura behöver påfyllning av blod med jämna mellanrum, även om de inte har blodbrist när de föds. Jag ställd då följdfrågan om det kan bero på att det är väldigt vanligt att sen avnavling ej sker på prematura. Inget svar där. Nåväl, jag är bara tacksam och glad att allt går väl för oss, även om ena grabben ligger i en IVA-sal och får blodtransfusion i detta nu.
Grattis till tvillingarna

Skönt att det gick så bra ändå. Hoppas det har fortsatt så också .
Ja visst är det märkligt att personalen inte tycks sätta blodbristen i samband med att ca hälften av barnets totala blodvolym blod blir kvar i moderkakan vid tidig avnavling.
Höll de tv 1 lägre än placentanivå och mjölkade navelsträngen de ca 15-20 sekunderna de väntade med avnavlingen, för att skynda på transfusionen ? Så ska man dock inte göra om de har gemensam moderkaka eftersom tv 2 då kan få mindre blod än tv1, utan då ska de hållas i samma nivå och forstätta så ända tills båda är födda och båda navelsträngarna slutat pulsera ...
Hur gör de med kängurumetoden då på ert NEO? Kängurumetoden är nämligen också något som ligger mig varmt om hjärtat, i synnerhet som jag bodde i Bogotá Colombia 1975-78, då kängurumetoden "uppfanns" där (och kanske det rent av var jag som sådde de allra första fröna till det?) , och en av mina facebook-vänner, Patricia Törngren, har lanserat kängurumetoden i Sydafrika. Framför allt har hon inspirerat svensken Nils Bergman, som också bor i Kapstaden, och som nu missionerar om kängurumetoden både i Svergie, Sydafrika och andra länder.
Lycka till med dina små killar !