Inlägg från: vackrastarflow |Visa alla inlägg
  • vackrastarflow

Trädgårdstråden!

Nej nej!! Jag är MED!! {#lang_emotions_sunny}
    (oj kolla alla nya extrafunktioner som dykt upp!!)

Men jag har glömt att inhandla en del frö, ska sätta chili tidigt i år...
    Nu ska det snart planteras
  • vackrastarflow
    Pelargonen skrev 2010-01-02 08:32:56 följande:
    Hej du! Tänkte faktiskt på dig och undrade när du skulle kika in. Vad blir det i år? Tänkte på dig när jag beställde (bl.a chilifrön) och minns att du lyckades bättre än mig i fjol. Hur gick det? Blev det några frukter?
    Hej!

Jodå det blev jättemånga, men det tog lång tid... Ska dessutom satsa på lite lägre växter i år.
    Är dessutom glad att jag har insett att katten inte bryr sig om växter så jag kan plantera växter som är lite smågifta (självklart inga som skulle göra henne sjuk, utan mer sådana som kan svida), tex clematis och luktärt.

I övrigt har jag inga stora planer, det blir tomater som vanligt. Vet inte riktigt hur mycket jag köper färdigt och hur mycket jag ska så. Det blev inte jättebra med fröna i somras...
  • vackrastarflow

Jag är förälskad i Mårbackapelargonen...

Jag måste förhålla mig till endast krukväxter tyvärr. Men det finns mycket att välja mellan där också!

• vackrastarflow

Jag brukar slänga mina Mårbacka när julpyntet ska fram Då brukar de vara utblommade. Försökte mig på att spara en förra året, det blev inte alls bra, så jag köper nya varje år istället. Jag älskar att ha mina inomhus och de trivs enormt i mitt vardagsrumsfönster.

• vackrastarflow
    mamita64 skrev 2010-01-03 01:02:00 följande:
    Jag hade alltid pelargoner inne förr, men nu finns som sagt ingen plats Men mamma har tre hela fönster fulla, året om. Plus en del ute på sommaren. Men klipper man dem så kommer de fint igen vettu
    Inte min Jag klippte den precis som man skulle. Det är helt enkelt inte värt det, de är fula när man klippt ner dem, och de tar plats. Jag har andra blommor under vintern, älskar ju orkidéer också! Min ena har blommat konstant sen början av sommaren, och hade vid ett tillfälle 25 friska fina blommor (fast jag inte alls hanterar den som man tydligen ska )

Tror jag hade tröttnat på pelargoner om jag haft dem året om...
  • vackrastarflow
    Raz J skrev 2010-01-03 01:09:53 följande:
    Hej mitt i natten! Jo då, här är en som planerar 2010. Jag har en kolonilott som jag saknar. Går förbi ganska ofta och surar över isen och snön på den nu. Skördade den sista brysselkålen i december, i slutet av november var jag där och plockade snopet mangold!
    Så mysigt!! Jag vill också ha en kolonilott!
  • vackrastarflow
    Raz J skrev 2010-01-03 01:24:28 följande:
    Det är riktigt mysigt, och bara 5 minuter från hemmet! Kommer dock inte få plats med alla fröer jag har
    hur stor är den??
  • vackrastarflow
    Raz J skrev 2010-01-03 16:44:27 följande:
    Jepp Det är fler som sagt saker, det är roligt! Jag var visst den enda som fick broccoli, de andras blev uppäten, det imponerade, samt de enorma mängder squash jag fick. Nu har jag mycket att leva upp till nästa säsong. Läskigt. Alla fröer är inskaffade, har bara en beställning till impecta att göra. I år ska jag odla: "röd bladamarant" eline.impecta.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_i...&$GUEST=A&wts.ACTION=loginguest&p=H på swahili heter den mchicha och är någon slags spenat. Familjen har rötter i Tanzania och där är den väldigt populär. Det finns flera i vårt område med kopplingar i Tz och Kenya och alla har sagt att man måste få frön därifrån, så jag blev jätteglad då impecta hade dem! De har ju så mycket roligt så jag bläddrar och bläddrar i katalogen, det slinker nog med lite annat i beställningen! Tänkte också utöka kryddträdgården, det växte enormt bra, och jag gjorde underbart örtsalt. Det vill jag göra nästa år med!
    vad använder du mot skadeinsekter?
  • vackrastarflow
    Raz J skrev 2010-01-03 18:35:21 följande:
    Ja, det hoppas jag med, jag är inte heller vän av sniglar. Inför nästa säsong är jag utrystad med en snigeldödarpinne. Jag är inte heller vän av att döda djur, men jag har lagt av idealen då det gäller sniglarna, de är mina fiender!
    ibland är det såååå skönt att bara ha en balkong
  • vackrastarflow

Gokväll trädgårdsnissar!

Goda nyheter! Mina föräldrar ska (förmodligen) flytta och i det nya husets trädgård finns det ett trädgårdsland. Eftersom varken mamma eller pappa är intresserad betyder det att den tillfaller mig Så nu kan jag planera helt andra växter! Fantastiskt roligt!

Svar på tråden Trädgårdstråden!