Inlägg från: tisteln |Visa alla inlägg
  • tisteln

Trädgårdstråden!

Hallåååå! Här kommer jag!
    Har skummat igenom tråden - nu längtar jag till våren!!

Började ju fundera i höstas på vad jag ska hitta på i år...

Planerna är att nu SKA växthuset bli färdigt, och jag SKA bygga såbäddar!!!

Och så vill jag lyckas med tomaterna - har nog sått de fröna för sent...Eller så har jag köpt fel frön... Funderar på att beställa frön från tomatsidan, men det har inte blivit av än - någon som har handlat där?
    Och gurkor - det har jag aldrig lyckets med.. Någon som är bra på det? När ska de fröna sås? Vilka sorter är bra?

Måste nog börja skriva en lista på vad jag vill ha i år...

Danstina: vad beställde du för sorter?

• tisteln

Hoppentoss: ja, vi köpte växthuset våren -08, våren -09 blev grunden klar (singel och slipers), under sommaren kom stommen upp näääästan helt - blev avbrott då några av skruvarna gick sönder så vi fick beställa hem nya, det tog sin tid...
    Så vi är med andra ord nästan klara - bara det tyngsta jobbet kvar. Och sedan måste ju då lådorna byggas, eftersom det inte blev jordgolv.
    Det är ett litet växthus, bara drygt 6 kvadratmeter, men bättre än inget!
    Det kommer nog att få liiite för mycket sol som det står, men jag hoppas att det kommer upp lite mer sly på södra sidan, finns lite men som sagt de skuggar inte tillräckligt.
    Jag tror nog att det finns någonstanns på tomten där ett växthus skulle passa, om du vill De ska ju som sagt helst ha lite skugga, annars blir det för varmt för växterna.

Lådorna jag tänker bygga ska bli 2m långa 50cm breda och 50cmhöga, ha hål i botten och kläs invändigt med pressening för att inte skada trälådorna för mycket. Ska ha hjul på dem också, så det går att flytta lådorna lite inne i växthuset, när man ska göra rent glaset. Så jag ska nog ha stenplattor på sigeln också, så det blir som ett golv.

• tisteln

Jag tog från ica-paprika förra året - de hann torka rätt bra under natten innan jag planterade dem. De tod sig, men jag gjorde det för sent, så det hann inte bli några frukter..

Ronja, jag är jättedålig på vad som klarar sig i vilka zoner, men det brukar väl stå bak på påsarna? Ledsen att jag inte kan hjälpa dig mer...

• tisteln

Har spenderat eftermiddagen med att kolla på sidor som säljer fröer - jag förstår mig inte på dem!! Ok, tomatsidan, men inte odla och de andra... Det blir nog till att handla i butik..

• tisteln

Har varit och köpt frö-katalogen idag. Ska gå igenom den och skriva ned de jag känner mig mest intresserad av, så får vi se vad det blir sedan.
    Hur går era planer, har ni köpt alla fröer redan?

• tisteln

Danstina: idag har jag köpt hem en burk physalis från ica. Hur gör du när du tar frön från swm och planterar? Torkar du fröna först, eller stoppar du bara ned dem i jorden? Hur många fröer brukar du så tillsammans?

• tisteln

Ja, kanske blir fler här inne som hakar på!

Sedan ska jag bestämma mig för vilka paprika och tomatsorter jag ska köpa. Fast det är väl ingen panik än med det?

• tisteln

Nu har jag petat ned physalisfrön i jorden, ställt de små krukorna i vinidrivhuset i ett söderfönster med en liten sängbordslampa som extraljus.

• tisteln

Igårplanterade jag några frön från en vanlig ica-paprika, bara på kul - tror inte det blir något, men lite spännande om det kryper upp något ur jorden.

Vi funderar på om vi ska gräva upp ett trädgårdsland till, för det vi har nu är ganska litet - ialla fall i förhållande till vad som står på listan av vad jag vill så och plantera.

Det finns ett gammalt land uppe i trädgården som förra ägaren övergav ett par år innan vi köpte huset. Vi har hela tiden tänkt att göra ett hallonland av det, men det kanske blir böner mm där i år. Eller snarare nästa år, i år kommer jag ha fullt upp med att få iordning på växthuset och att bygga såbäddar att ha där inne.

Svar på tråden Trädgårdstråden!