Inlägg från: tisteln |Visa alla inlägg
  • tisteln

Trädgårdstråden!

Danstina - gav ica-paprikorna frukter också?

• tisteln

Hallon som är så gott!!! Vi har planer för ett hallonland, men det är så mycket annat som vi vill fixa till i trädgården först, men det kommer!!! Melon har jag aldrig lyckats med, men ska försöka i år igen tror jag

Nu längtar jag ännu mer efter våren....

• tisteln

Hej på er!
    Idag såg jag att det kommit upp några små stänglar av den gula ica-paprikan jag sådde från{#lang_emotions_smile}. Skola om snart. Och sätta lite frön från en spets-paprika också. Spännande att se om det blir frukter på dem sedan!!!

• tisteln

Idag har jag skolat om physalis och de paprikor som tittat fram, samt sådde lite frön från en spets paprika.

Det börjar hända saker!!

• tisteln

Hej!
    Ja, jag skolade ju om 14 st plantor från gul paprika och 8 st små, små physalisplantor i förra veckan.
    Tänkte så basilika i slutet av månaden. Lyckades inte så jättebra med den förra året, det blev bara tvåbladiga stängler på ca 10 cm.. Tips????

• tisteln

Hej på er! Jag har bläddrat bland fröpåsarna, och nu måste jag nog få basilikan, jordgubbarna och smultronen i jord.

Så då är frågan hur jag ska göra...

Lyckades ju inte så bra med basilikan förra året.. Men jag tror det blir en liten mängd frön i varje kruka. frågan är om jag ska börja med liten kruka eller ta en stor kruka redan från början?

När det gäller jordgubbarna så står det på påsen att de ska stå ljust men svalt, så jag gissar garagefönstret - fast det är nästan helt skymt av snö... För även när man stänger av värmen i gästrummet (det enda fönstret med lite sol) så är det över 20 grader där inne under dagtid..

Smultronen då - det står att de ska stå mörkt för att gro, och att de ska täckas med plast. Betyder det att de ska stå i rumstemperatur fast täckt med mörk plast en bit i i rummet?

Tomaterna ska få vänta en vecka innan de kommer i jord. Paprikorna ser än så länge väldigt fina ut!

• tisteln

Hoppentoss: jag har ingen aning!! själv vattnar jag lite hur som helst...

Purjolöken har jag inte fått i jord än (samt en massa annat..) Har aldrig sått purjo eller salladslök förut - några tips?

Har just fått frön av basilika och citronbasilika i jord, samt ampeljordgubbar - spännande att se om de blir något!

Har köpt en hel del frön av sorter som jag aldrig försökt mig på tidigare. Är liiite nervös för hur jag ska klara av det, vill ju så mycket!!

• tisteln

Hoppentoss: det står ju på påsen till purjon, att de ska försås nu, ska stå ljust och planteras ut när frostrisken är över och plantorna är ca 15 cm över jord.
    Men jag är lite orolig att om jag sår dem nu, så kommer de att vara 15 cm höga om en månad, och då ligger kanske snön fortf kvar ute på backen...

• tisteln

Har jag missuppfattat helt??? Hur är det man gör när man skolar om växterna??

Jag har fått lära mig att man skolar om genom att plantera om plantorna lite djupare, alltså jord högre upp på stjälken än tidigare.
    Men nu har jag fått höra att man skolar om genom att knippsa av en bit av toppen på plantan i samband med jordbyte...

Så - hur gör man??? Är det olika på olika växter??? Hur är det med physalis, paprika och tomater???

• tisteln

Vi köpte en sekatör från Gardena för en 100-lapp. Trodde väl inte att det skulle vara världens bästa, men min far som är trädgårdsfreek blev så possitivt överraskad att han köpte en till sig själv direkt!

• tisteln

OK, då ska de bara planteras om då
    Men så var det det där med toppningen - hur mycket ska man toppa paprika och physalis??? Hur många bladpar ska finnas kvar på plantan efter toppningen första gången? Och när ska man göra om det, och hur mycket ska man toppa då?

• tisteln

Ok, bara omplantering i fortsättningen då Man lär sig nytt varje dag! Tack!!

• tisteln

ALJO: Nej så tråkigt!!!
    Själv har jag varit jättenervös för det nu tre vintrar i rad, har tänkt att sätta upp hönsnät runt de små träden, men har fortf inte kommit till skott. Har än så länge (peppar peppar) haft tur - men å andra sidan så har de ätit upp alla hallonbuskarna två år i rad...

• tisteln

ALJO: jag brukar ge bort en massa små plantor på våren, i samband med att de börjar bli för stora för att jag ska orka ta hand om dem själv. Har flera vänner som fyller år, och så ger jag bort några till en granne som alltid är så snäll och hjälpsam. Det är alltid uppskattat!

• tisteln

Har aldrig haft purjo förut, så jag har inte vågat börja med den än - har inte bestämt mig för vad jag ska plantera den i heller - pluggboxen eller minidrivhuset (som är halvfullt med jordgubbsfrön som ännu inte tittat upp ;-( ) eller vanliga små krukor....

Och så funderar jag på att köpa en tomatsort till. Har köpt tre: Tiny Tim, Yellow Pearshaped och Balkonzauber. Vill nog ha en röd sort till, normalstor som funkar både på friland också. Något förslag? Jag kommer inte att beställa på nätet, då det bara handlar om en sort...

I slutet på april kommer det läskiga - gurkor... Det har jag fortf inte lyckats med, försökt i tre år nu... Kommer fråga mer om det när det blir dax att så dem.

Svar på tråden Trädgårdstråden!