Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

    Kan våld vara en lösning?

    Som rubriken säger, kan våld någonsin lösa problem?

    Om ja, i vilka fall?

    Om nej, varför inte?


    Heaven for the climate, Hell for the company.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-31 16:51
    Det är en öppen tråd som behandlar om våld kan vara en lösning eller ej.

    Den kommer sig av uttrycket: "Våld löser inga problem" som jag anser vara ett dumt och naivt uttryck.
  • Svar på tråden Kan våld vara en lösning?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    ozapoza skrev 2009-12-31 12:59:24 följande:
    Jag tycker att den enda gången det är befogat är vid självförsvar. Annars håller jag med Namnam. Vore intressant att höra när du tycker att det är OK, TS.
    Det kommer lite senare i eftermiddag.
    Heaven for the climate, Hell for the company.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

    Situationer där våld mycket väl kan vara det bästa och enda alternativet:

    Där ens frihet och andra värden är hotade, ett bra exempel är den amerikanska revolutionen, den skulle inte fått samma utgång om man inte tog till våld.

    Där man vill förhindra någon från att skada andra igen, exempelvis fängelse (här används våld i det utvidgade begreppet, tvångsmedel).

    Det många inte tänker på är att rättigheter som vi ser som självklara exempelvis rätten att säga vad man vill är i grunden och ytterst bevaras med våld.

    Självförsvar, även försvar av andra.


    Heaven for the climate, Hell for the company.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    ozapoza skrev 2009-12-31 14:14:12 följande:
    Ja, det är såklart det bästa. Troligtvis det jag instinktivt skulle försöka mig på. Men så är jag bättre på att springa än på att slåss.
    Varför är det "såklart det bästa" att springa än att slåss? Om man nu bortser från att man är bättre på det ena än det andra för jag antar att det inte var därför du anser det vara det bästa.
    Heaven for the climate, Hell for the company.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    ozapoza skrev 2009-12-31 14:34:39 följande:
    Varför skall jag ge mig in i ett slagsmål när jag kan undvika det? Jag vill inte utsätta mig för risk i onödan.
    Men våld behöver inte nödvändigtvis betyda ett regelrätt slagsmål, det kan betyda att man helt enkelt neutraliserar motståndaren, kanske i ett slag med ett tillhygge. Givetvis så är det ofta bättre att avlägsna sig, men jag uppfattade det som att du tyckte att det på något vis alltid är bättre att ta sig därifrån än att slåss och jag delar inte den synen.

    Jag kanske missuppfattade dig?
    Heaven for the climate, Hell for the company.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    ozapoza skrev 2009-12-31 14:45:09 följande:
    Ja, jag tycker du har rätt. Du vidgar frågan rejält mycket större än gubbjävelsfallet, som jag iaf snöat in på.
    Jo, det var det som var meningen med den här tråden. {#lang_emotions_smile}

    Framförallt så delar jag inte åsikten att "våld löser inga problem" eftersom jag anser att våld både kan vara det bästa och enda sättet att lösa ett problem. Dessutom så kan det vara det mest etiska att göra i vissa situationer.
    ozapoza skrev 2009-12-31 14:41:09 följande:
    Med självförsvar tänkte jag på scenariot att jag själv blir angripen. Men "självförsvar" kanske är applicerbart även när någon annan/ egendom blir angripet. Isåfall; visst.
    Ja, självförsvar (rättare sagt nödvärn) innefattar andra personer som utsätts för våld.
    Heaven for the climate, Hell for the company.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Quintus Zebra skrev 2009-12-31 15:07:05 följande:
    För mig är det svårt attförstå att någon som har lite koll på samtiden och historien inte kan avsky våld så mycket som jag gör. Jag förstår inte hur någon kan tycka ett slagsmål är meningsfullt, men vi ser ju alla olika på världen. Jag anser helt enkelt att det alltid är fel att skada andra, t.o.m. personer som vill mig illa och hatar mig. Det handlar om mina principer och dom ruckar jag inte på. Ingen annan bestämmer om jag skall slåss eller inte. Jag tar helre en knäckt näsa än att slå någon. Men om jag känner mig hotad till livet eller om någon annan är hotad så är det en annan sak.
    Det finns en princip som jag verkligen inte ruckar på och det är rätten till min kropp. Om någon ger sig på mig och det slutar med att personen blir skadad så kommer jag inte  förlora nämnvärt med sömn av den anledningen. Det var inte jag som valde att försätta mig i den situationen.

    Avsky våld kan man göra även om man tycker att det har användningsområden. Personligen så tycker jag att våld i sig inte är speciellt farligt, det handlar om i vilket syfte det används. Jag gillar exempelvis att titta på MMA och där handlar det ju i högsta grad om att man brukar våld, men då handlar det om att båda parter är införstådda med vad som gäller och har accepterat det.

    I stort sett så kan jag sammanfatta det som att jag tycker inte att våld alltid är avskyvärt eller onödigt utan att det kan vara ett sätt att lösa problem och ibland också det enda eller bästa.
    ozapoza skrev 2009-12-31 15:09:39 följande:
    Njae, du uppfattade mig rätt. Om jag är angripen (ensam) så skulle jag, om möjligt och om jag bedömer att jag kan komma undan, alltid välja att springa före att försöka neutralisera motståndaren. Jag är kanske feg eller något.
    Jo det förstod jag. Det jag undrar är om du har något emot själva våldet och att det skulle vara "ärligare" att springa därifrån.
    Heaven for the climate, Hell for the company.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Quintus Zebra skrev 2009-12-31 15:23:13 följande:
    Jag håller inte med om att fängelse är en form av våld. Jag håller inte heller med om att våra rättigheter försvåras med våld, snarare tvärtom.
    Yttrandefriheten skyddas i allra högst grad med våld och hot om våld, det är därför vi har en militär, för att värna om våra rättigheter.

    Fängelse är en våldsåtgärd, man tvingar någon med våld att sitta där. Det här är ju i den utvidgade formen av våld, men ändå våld.
    ozapoza skrev 2009-12-31 15:17:54 följande:
    Sen blir det dock knepigt att utvidga begreppet våld till att innefatta saker som fängelse (tvångsmedel) som du skriver om ovan. Det finns ju fler tvångsmedel än fängelse. Jag tänkte på våld som i fysisk handling och självförsvar som i försvar av den egna personen.
    Inte alls knepigt, det har man gjort inom filosofi i århundranden. Se ovan.
    Heaven for the climate, Hell for the company.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Mayoranya skrev 2009-12-31 15:29:53 följande:
    Yttrandefriheten skyddas i allra högst grad med våld och hot om våld, det är därför vi har en militär, för att värna om våra rättigheter.
    Även på ett annat plan så skyddas våra rättigheter ytterst med våld, eller vad säger du om jag säger att du ska hålla käften för annars så slår jag till dig? Sätter du dig lugnt och fint och gör som jag säger?
    Heaven for the climate, Hell for the company.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    ozapoza skrev 2009-12-31 15:36:24 följande:
    Nej inte knepigt om man vet vad andra menar med vissa begrepp. Ur NE:s ordbok: våld: (otillbörlig) användning av fysisk styrka som påtrycknings- eller bestraffningsmedel mot någon. självförsvar: försvar av den egna personen kroppsligen eller själsligen
    Den där definitionen är tyvärr lite konstig, då den inte inkluderar att exempelvis en polisman skjuter ihjäl en gärningsman som riktar en pistol mot ett barn. Det är i mina ögon helt klart våld, men eftersom det inte är otillbörligt så faller det inte inom definitionen ovan.

    Diskuterar man våld utifrån den definitionen så är våld per definition fel eftersom definitionen inkluderar "otillbörlig".
    Heaven for the climate, Hell for the company.
Svar på tråden Kan våld vara en lösning?