• sahara sahara

Vi som inte var gravida

Vi börjar väl det nya året med en ny tråd, i ett nytt forum.

Sois réaliste: demande l'impossible!
  • Svar på tråden Vi som inte var gravida
  • Kronärtskocka

Ammiz- Härligt med en lyckad tågresa och sömn borta. Skönt att nattsömnen funkar för er även om jag förstår att bärandet till sömns tar energi. SÅg i din blogg om sjukgymnastbesöket, så bra att det finns hjälp att få!
    Visst är det lycka med både gråtande barn och blöjor som ska bytas! Det var ju det här livet man saknade.

Mysigt med badbesöket. Vi hoppas vi får plats på babysim i april, men än så länge får han nöja sig med att bada hemma. Häromdagen badade hela familjen i badkaret. Trångt men mysigt! 

Ja, tror de brukar säga att flaskmatade barn sover bättre än ammade.

Presens- Häftigt att hon snurrade runt! Här är det inte så poppis att vara på mage, funkar en stund men inte längre. Att stå upp med hjälp är betydligt roligare!

Paprikatingeling- Hos oss bajsas det oftast en gång om dagen, men han äter ju ersättning så det påverkar ju magen.

Ang. SGI så måste man ta ut dagar/delar av dagar i FP för att fylla upp till heltid om man inte arbetar heltid. Men eftersom vi båda hade tänkt jobba deltid så kommer det bli svårt att få dagarna att räcka länge än till ca 2 år, så jag tror vi skippar att skydda SGIn för att istället ha dagar kvar att ta ut längre fram och på sommaren. Men: blir vi sjuka samt vabbar blir ju ersättningen lägre.. Skulle som sagt vilja ha dagisstart i augusti, men nu tror jag att det kanske blir april om vi ska ha dagar kvar till senare. Sedan kanske vi är dumma som inte låter den som inte är föräldraledig jobba heltid utan bara 80%, men jag vill få lite mer tid hemma än vad ett heltidsarbete innebär...

• sahara sahara

Risgröt var mums. Det går lite långsammare och tar längre tid att äta än ersättning, och det är inte så poppis, men gott smakar det, och hon börjar få in tekniken att äta från sked. Potatis- och morotspuré var helt okej kall (men inte lika gott som gröt), men ljummen var den tydligen oätlig. Och spyorna verkar faktiskt ha minskat lite, både i antal och i intensitet. Vi hoppas på det bästa.

För övrigt är vi väldigt inne på att jobba deltid båda två. Lediga onsdagar, kanske. Det vore mysigt.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • paprikatingeling

Här råder fortfarande en viss bajsfixering (mest hos mig...). E har gått från att bajsa 8 om dagen till att sluta bajsa på natten och bajsa nästan varje gång han äter, till nu, när han bajsar ungefär en gång om dagen, ibland inte alls, och ibland 2-3. Nästan alla de tillfällen är numera i handfatet. (Inte utan att man är lite stolt...). Kiss kommer också nästan varje gång och ibland, särskilt efter en vila, är blöjan helt torr. Idag köpte vi en potta men den känns STOR och var inte jättepopulär vid första försöket. Han verkade inte heller fatta att samma princip gäller där som över handfatet (över handfatet inbillar jag mig att det märks att han fattar, han försöker liksom pressa ut någonting).

Vi har också börjat snegla på bärselar. Vi känner att sjalen är lite bökig ibland när man vill kunna turas om och går ut. Vad har ni för något och hur funkar de?

Presens: tänk risgröt och vändning! Stora tjejen! E har börjat vända på huvudet när han ligger på rygg ( se bloggen) så att han vänder sig på sidan.

• sahara sahara

Vi har en mei tai, och jag tycker att den funkar bra. Frun är inte lika övertygad om att D sitter bra i den - hon tycker att hon måste växa till sig lite mer först. Vi har i stället börjat snegla på en ny vagn. Både vi och D gillar att växla om lite. Vi har en Emmaljunga Classic Sport, och tycker att den är lite klumpig. En vagn med svängbara framhjul hade varit bra, men det måste vara stora och rejäla hjul som klarar snön, leran och groparna här ute. Det är svårt att hitta någon som känns helt hundra.

För övrigt är hembesöket avklarat för vår del nu, och socialtjänsten kommer att rekommendera en adoption. Det känns bra. Nu väntar vi bara på att faderskapsutredningen ska läggas ner. Det har visst varit lite bökigt med den (ja, inte med den, men att hinna med arbetsbördan och lite sånt).

• Kronärtskocka

Presens- spännande med gröt och mat. Låter hoppfullt att spyorna minskat. Ang. arbete är det svårt att vilja arbeta alls : ) Jag börjar om två veckor och börjar redan känna viss saknad. Har ju redan nojjat inför dagisstarten med men fick lite distans till det hela av Dr Phil (som annars inte direkt är något husgud här, men) där det handlade om hemmamammor och arbetande mammor. Att tvingas lämna bort sitt barn vid tre månader fick mig att påminnas om att vi faktiskt har det väldigt bra som kan hemma så länge ändå!

Skönt att hembesöket gick bra!

Paprikatingeling- skönt med färre bajstillfällen. För både mammorna och den lilla rumpan... Vet inte hur A har fattat att man kan bajsa på pottan med, men det har han. Hoppas E listar ut det framöver!

Vi har en Manduca. När han var yngre satt han i spädbarnsinsatsen men nu är han lite tung för den, men han har ännu inte riktigt rätt längd på benen för att han ska sitta optimalt utan insatsen. Så det är en mellanperiod när selen inte är super just nu. Förhoppningsvis funkar det bättre om någon vecka. Tycker annars att det är bra att ryggen kan höjas och sänkas samt att den funkar bå både mage, rugg och sida. Jag trivs dock bättre med sjalen på längre promenader. Å drömmer om en regnbågsfärgad vävd sjal...

• Ammiz

Vi har en BECO och har hittills varit väldigt nöjda med den. Man kan ta på sig den med bebisen i och vi tycker att hon sitter bra i den och den är behaglig att bära och lätt att hantera. Dock börjar hon redan att växa högre än ryggdelen, så att hon snart inte längre kommer att få huvudstöd från den vilket är dumt för hon sover ju oftast när vi bär henne. Det finns ett litet huvudstöd att knäppa på dock som vi inte har provat än men som vi är lite skeptiska till. Fast vi har å andra sidan en rätt så stor bebis... Det fanns också en spädbarnsinsats men den använde vi bara några få veckor innan vi plockade bort.

Jag är jättesugen på en mei tai... hur har de med huvudstöd?

A bajsar fortfarande några gånger om dagen, och ganska ofta lyckas vi fånga det i toaletten!  Dessutom har hon helt plötsligt börjat kissa nästan varje gång vi håller henne över toaletten! Hon har inte kissat på skötbordet på någon vecka minst, tidigare kissade hon ofta där ett par-tre gånger om dagen.

kronärtskocka: åh, jag drömmer också om en sådan sjal! Lär inte få någon dock då jag gav min fru fria sjalhänder med en önskan om regnbågsrandig men så köpte hon en grön billigt. (Speciellt som jag nästan alltid bär med becon, det är mest hon som bär med sjalen).

Vi är lite rädda att Agnes redan håller på att få tänder. Hon gnager mycket (nästan jämt) på sina händer eller på våra händer, är lite labil i humöret och blir lugn av att vi gnuggar henne på på nedre gommen. Väl tidigt, tycker vi och hoppas att det inte är så.

• sahara sahara

Har jag berättat att jag jobbade som aupair i min ungdom? I alla fall - yngsta barnet föddes under min tid där. Hon kom en torsdag, på måndagen började mamman jobba igen. Upptrappande deltid första veckan, sen heltid. Heltid innebar att hon åkte hemifrån vid åtta, och kom hem vid sex. Pappan var sällan hemma innan åtta... När bebisen var tre månader skolade jag in henne på dagis. Inte ens då fattade jag hur hon orkade - nu är det obegripligt

D vill inte bajsa på pottan! Hon kan sitta där i flera minuter och skrika eller lattja, allt utom att bajsa, och så fort man lyfter över henne till handfatet kommer bajset. Jag vet inte om det är för att ställningen är lite annorlunda och knäna lite mer upp mot magen, eller om det för att hon får sitta i famnen, eller om det är spegeln eller något helt annat

• Gaytjej
    sahara sahara skrev 2010-03-01 20:45:25 följande:
    Hon kom en torsdag, på måndagen började mamman jobba igen. Upptrappande deltid första veckan, sen heltid. Heltid innebar att hon åkte hemifrån vid åtta, och kom hem vid sex. Pappan var sällan hemma innan åtta... När bebisen var tre månader skolade jag in henne på dagis.
    Cheesus bananas! Vilket land var detta?
    sahara sahara skrev 2010-03-01 20:45:25 följande:
     Jag vet inte om det är för att ställningen är lite annorlunda och knäna lite mer upp mot magen, eller om det för att hon får sitta i famnen, eller om det är spegeln eller något helt annat
    Prova sätta pottan i handfatet? =)
    www.donationsradet.se - Ditt beslut kan rädda liv!
  • sahara sahara

Det var i Frankrike för 10-15 år sen, och pottan står inte stadigt nog i handfatet. Än så länge är det inga problem, men hon börjar bli tung, lillstrumpan. Vi fortsätter att erbjuda pottan, men låter henne bajsa i handfatet om hon vill. Envis var hon redan i magen, så vi har liksom inga illusioner.

Hur är det med er Jordnöt? Har han fått något namn än? *nyfiken i en strut*

• Ammiz

presens: varför inte hålla henne över toaletten, mycket enklare!

Svar på tråden Vi som inte var gravida