• fyran på väg

    färga håret????

    Är det något här som har färgat håret trots sin graviditet?? Får man göra det??
    Inte för att det är så superviktigt för mig, men jag känner mig lite trist i håret.. Råttfärgen kryper ju fram så här dags på året.. ;)

  • Svar på tråden färga håret????
  • linneam

    Hej!

    Jag skulle inte göra det. Jag är försiktig med alla kemikalier (inklusive parfym mm). Det tråkiga är ju att sådant ofta kan påverka på lång sikt. Om mamman när hon är gravid t.ex. använder mkt smink eller kläder med tryck som det är ftalater i så kan barnet hon väntar t.ex. få svårare att bli med barn. Men det är ju inget som märks förrän efter sådär 30 år, så jag tycker att man ska ta det säkra före det osäkra och försöka använda så lite saker som möjligt med olika kemikalier i (en del är ju mer nödvändigt än annat).

  • carolinem

    Under min förra graviditet gick jag på frisörskola, jag färgade håret då. Min lärare sa att det inte är någon fara men jag fick absolut inte färga håret på någon annan då man andas in betydligt mer kemikalier. Hon sa dock att håret kan bete sig lite konstigt under en graviditet med hormoner och sånt så det kanske inte alltid blir som det ska :S

  • Kya

    inga problem, färga håret du! jag har frågat frisörer och de har alla sagt att det bara är att färga på. däremot kanske inte färgen alltid blir likadan eftersom hormonerna påverkar mkt...


    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • fyran på väg
    Kya skrev 2010-01-01 19:37:52 följande:
    inga problem, färga håret du! jag har frågat frisörer och de har alla sagt att det bara är att färga på. däremot kanske inte färgen alltid blir likadan eftersom hormonerna påverkar mkt...
    Ok :) låter ju bra! Kanske man slipper se ut som hej-kom-och-hjälp-mig så länge till då! När jag gick med barn nr 2, så vägrade min frisör att färga mitt hår, men det är ju 6 år sen! Dom kommer väl på nya saker hela tiden.. Vill inte vara overnervös heller, men just med detta så är det ju kemikalier det är snack om, och då är man ju lite mera försiktig! Men parfym och smink kommer jag nog att fortsätta med :)
  • Kya
    fyran på väg skrev 2010-01-01 21:14:00 följande:
    Ok :) låter ju bra! Kanske man slipper se ut som hej-kom-och-hjälp-mig så länge till då! När jag gick med barn nr 2, så vägrade min frisör att färga mitt hår, men det är ju 6 år sen! Dom kommer väl på nya saker hela tiden.. Vill inte vara overnervös heller, men just med detta så är det ju kemikalier det är snack om, och då är man ju lite mera försiktig! Men parfym och smink kommer jag nog att fortsätta med :)
    där ser man. jag har som sagt aldrig stött på en frisör som inte färgar en gravid. men är du väldigt orolig så tycker jag du kan fråga en frisör också.

    jag har levt som vanligt under mina graviditeter, använt samma smink, parfym, deo, osv. och färgat håret. som de allra flesta gör.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Hannaliv

    Ja jag har gått från mörkhårig till blond under min graviditet så har blivit en del färg. Har dock valt de utan ammoniak.
    Frisörer blir ju inte sjukskrivna när de blir gravida och de sniffar ju hårfärg hela dagarna. Inte har väl de ungar med fler fel än andra??

    Har en kompis som slutade färga håret när hon blev gravid men inte slutade röka.
    Hennes logik kan jag aldrig fatta..

    Finns inga bevis på att hårfärg skulle skada. Med tanke på att jäkligt många färgar håret och gjort det länge så borde man hittat nåt problem med det om det fanns.

  • fyran på väg
    Kya skrev 2010-01-01 21:22:57 följande:
    där ser man. jag har som sagt aldrig stött på en frisör som inte färgar en gravid. men är du väldigt orolig så tycker jag du kan fråga en frisör också.jag har levt som vanligt under mina graviditeter, använt samma smink, parfym, deo, osv. och färgat håret. som de allra flesta gör.
    Ok men då är det säkert ingen fara :) det var ju som sagt 6 år sedan...
    jag lever oxå som vanligt. håller mig ju självklart borta från alkohol oc annat som är påvist att är skadligt! Denna gången har jag fått sånt sug efter ost och särskilt då brieost som man inte får äta!! så jag äter då inget.. får nöja mig med vanlig ost :)
  • Kya
    fyran på väg skrev 2010-01-02 09:32:37 följande:
    Ok men då är det säkert ingen fara :) det var ju som sagt 6 år sedan... jag lever oxå som vanligt. håller mig ju självklart borta från alkohol oc annat som är påvist att är skadligt! Denna gången har jag fått sånt sug efter ost och särskilt då brieost som man inte får äta!! så jag äter då inget.. får nöja mig med vanlig ost :)
    ja de självklara grejorna håller jag mig undan från, såklart. men det är helt okej att färga håret.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Luna777

    jag har just färgat mitt hår, å pratade me frissa innan (känner en) hon sa att man kan vara försiktigt me skarpa färger som knallröd eftersom u har mycket hormoner i kroppen.
     så färga på du.... *L*

  • sax1

    Är frisör å som nån tidigare skrev,dom blir ju inte sjukskriva när dom är gravida,så jag tycker att du kan färga håret,snygg ska man ju fortfarande vara fast man är gravid,eller hur?


    Eric-99 & Ellen-07
  • HemmaHosSofi

    Gjorde en blekning förra veckan (är i v34) & det gick bra Såg till att fönstret jämte var öppet så att det inte luktade särsklit mycker.

    Gjorde en för ett par månader sedan också och den tog inte alls. Kanske pga alla hormoner, så nu valde jag flera nyanser ljusare.


    Joline 080219 ♥ Mini bf 100215 hemmahossofi.blogspot.com/
  • milk and honey

    Färga håret du, de gjorde jag för ett par veckor sen.. och kompisar jag har som är frisörer blir ju inte heller sjukskrivna när de är gravida utan jobbar på som vanligt förutom i slutet då de blir för tungt att gå och stå så mycket.. inte för färgningens skull..
    Förr var de kanske en annan sak men även hårfärger utvecklas jue..
    lycka till

  • fyran på väg

    Ja men nu är jag ganska säker på att jag ska färga håret! Vi får väl se hur det blir med alla dessa hormoner.. vill bara ha bort råttfärgen!!{#lang_emotions_laughing}

  • Sial

    Jag är frisör och jag har flera kollegor som jobbat hela sin graviditet och deras barn är fullt friska. Det finns inget som är vetenskapligt bevisat att man skall få något fel på barnen om man jobbar som frisör under sin graviditet. Sedan är färgerna mildare idag än förr, dom flesta färgerna börjar att vara utan ammoniak pga så många har allergier.
    Pga att man har så mycket hormoner i kroppen så är det inte säker att resultatet blir det man vill, men om det är en risk man vill ta så go for it!!
    Jag färgade mig och färgade andra under heeeela min graviditet 09 och fick en frisk liten tös på 4105g och har inga allergier vad vi vet än iaf!! :0)
    Som någon annan sa tidigare så bara för att man är gravid och känner sig allmänt hängig, trött och sliten så behöver man inte se ut som det. Så färga på med rådgör alltid med din frisör innan om inte annat så tona håret, det är inte lika starkt. :0) 

  • Nattastrand

    Jag har färgat håret hos frissan nu när jag är gravid. Och det var ingen fara sa dom. Men däremot ska man inte göra det när man börjar amma.

  • ssk01

    Har sökt massa vetenskapliga artiklar om hårfärgningen och graviditeten. Det finns inga bevis om att det är skadligt för fostret, barnet, vad än man befinner sig i sin grav. Jag tycker att som en vanlig konsument utsätts man för färgningen så kort stund vilket kan inte påverka negativt bebis i mage. Det är skönt att känna sig vårdat och vackert även om man är gravid.{#lang_emotions_kiss}

  • planerat09

    Det är så mycket man ska akta sig för, men vetenskapen och utvecklingen går framåt hela tiden. Nu finns det så fiffiga saker som man kan använda till håret som inte innehåller så starka kemikalier.
    När man är gravid så är inte hormonbalansen som den ska, det kan hända att hårfärgningen eller blekningen inte blir som önskat, men vad gör det då?! Då får man väl försöka igen?!

    Nee man ska leva som man brukar. Graviditet är ingen sjukdom. Klart man ska vara rädd om sig men det ska man väl vara annars med!

  • ssk01
    planerat09 skrev 2010-02-28 18:23:06 följande:
    Det är så mycket man ska akta sig för, men vetenskapen och utvecklingen går framåt hela tiden. Nu finns det så fiffiga saker som man kan använda till håret som inte innehåller så starka kemikalier. När man är gravid så är inte hormonbalansen som den ska, det kan hända att hårfärgningen eller blekningen inte blir som önskat, men vad gör det då?! Då får man väl försöka igen?!Nee man ska leva som man brukar. Graviditet är ingen sjukdom. Klart man ska vara rädd om sig men det ska man väl vara annars med!
    Håller med! Man ska inte går till ytterligheter.
Svar på tråden färga håret????