• mammahärochnu

Babykläder till nyfödd, vilken storlek ska man köpa?

Väntar vårt första o undrar vilken storlek är bäst o köpa om man vill att dom ska kunna ha dom några månader? Hur har ni gjort o resonerat kring detta? Vi har köpt 56 o har bara köpt enstaka/våra första plagg. Vi väntar en pojke, är det skillnad hur fort dom växer om det är en pojke resp flicka tro?

• Svar på tråden Babykläder till nyfödd, vilken storlek ska man köpa?
  • sarsparis

Det är olika hur stora de är när de kommer ut, en del barn kan inte ha 50, en del barn drunknar i 50, vår son som kom 10 dar förtidigt hade 50 i bodysar i ca 3 v, och byxor i ca 1 mån. sen var det 56 som gällde. mitt råd är att köpa några enstaka plagg i 50. och man man sen ser att barnet är litet kan man alltid skicka iväg gubben, syster/bror, vän mamma, pappa mm att köpa mer. min vän berättade att hon köpte kläder på typ lindex precis innan, tog aldrig bort lapparna så hon kunde byta till större storlek sen om de ville.

• April Mamma

Till första barnet så köpte vi en hel del 50, men ut kom en son på 4680 g,56 lång så storlek 50 passade inte så bra.
    Andra barnet vägde 4745g så där passade 56 också.

Vissa kan ju ha strl 50 länge , andra 56. Svårt att veta innan...

Tror inte att växtakten spelar någon roll om det är en kille el tjej.

• April Mamma
    sarsparis skrev 2010-01-02 08:35:07 följande:
    Det är olika hur stora de är när de kommer ut, en del barn kan inte ha 50, en del barn drunknar i 50, vår son som kom 10 dar förtidigt hade 50 i bodysar i ca 3 v, och byxor i ca 1 mån. sen var det 56 som gällde. mitt råd är att köpa några enstaka plagg i 50. och man man sen ser att barnet är litet kan man alltid skicka iväg gubben, syster/bror, vän mamma, pappa mm att köpa mer. min vän berättade att hon köpte kläder på typ lindex precis innan, tog aldrig bort lapparna så hon kunde byta till större storlek sen om de ville.
    Ja, det är ju smart att spara lapparna på. Vi handlade rätt många plagg, och jag ville förbereda med att tvätta innan osv så för oss gick det inte att byta tyvärr. Fick ge bort till kompisars bebisar..
  • teeta

Det beror klart på hur stor bebisen är.
    Vår son var också 56 lång och vägde 4810 alltså var storlek 50 för litet.

• UpsyDaisy

Min dotter drunkande i 50...hon var rätt spinkig. Jag upplevde att jag behövde rätt mycket kläder till henne eftersom hon kräktes mycket. Jag fick ofta byta på henne flera gånger om dagen. Så några "enstaka plagg" var det definitivt inte fråga om. Men det är annorlunda från barn till barn. Vissa barn behåller maten och man behöver inte byta så ofta.

Kan tillägga att min dotter var 50cm och vägde 3kg när hon föddes

• juni2009

Jag har köpt 3-4 byxor i storlek 50, och 3-4 byxor i storlek 56. Sen har jag böpt 2 bodys i storlek 50 och 2-3 bodys i storlek 62.. Vi köper resten när bebben kommer, men jag har fått så mkt begagnat av min bror så egentligen klarar vi oss fram till sommaren med dom kläderna:=) *haha*

• UpsyDaisy

Jag fick också mycket begagnat...och väldigt mycket i present..och det var jag enormt tacksam över med tanke på att jag fick ofta byta kläder på henne tre-fyra gånger om dagen och jag har bara tvättid en gång i veckan. Jag behövde MYCKET kläder till min dotter!!!

• nano

Jag köpte ett sätt innan dottern föddes (ja, bara ett sätt) och det i stlk 56. Fick två icakassar begagnade kläder vilket var underbart för dottern han knappt få på sig nya kläder förren hon kräktes ner dem så det var ganska poänglöst att sätta på henne söta/fina kläder. Nu var hon 48 lång så vi kunde använda sltk 50 länge men jag köpte inget nytt i den stlk när hon var född heller. Köper mycket mer kläder nu när hon inte kräks ner dem direkt och hon hinner använda dem men än 2 tvättar

• Mary Jo

jag har köpt en startkit i 50 med typ 2 bodys,byxa,tröja,mössa o sockar. Sen en massa 56.tänkte är det bara lite för stort kan man ju vika upp ärmar o ben osv..men är det för stort får min man åka o köpa mer i 50 när bebisen kommit ..

Svar på tråden Babykläder till nyfödd, vilken storlek ska man köpa?