• mammahärochnu

Babykläder till nyfödd, vilken storlek ska man köpa?

Väntar vårt första o undrar vilken storlek är bäst o köpa om man vill att dom ska kunna ha dom några månader? Hur har ni gjort o resonerat kring detta? Vi har köpt 56 o har bara köpt enstaka/våra första plagg. Vi väntar en pojke, är det skillnad hur fort dom växer om det är en pojke resp flicka tro?

• Svar på tråden Babykläder till nyfödd, vilken storlek ska man köpa?
  • TinkyWinky

våpr son drunkade i strl 50 o han va ändå 51 cm lång o vägde 3380 gr.  så köp i strl 50 o 56 o 62, men oxå om du hittar i strl 44, man vet ju aldrig. jag tycker då inte det e kul att ha på dem allt för stopra kläder..

☆° ★ Kewin 9/7-09 ★ °☆
  • shopahollic

min dotter hade stl 50 i lite drygt en månad, hon var 49cm och vägde 3510gr så det är nog väldigt inviduellt.
    Nu till bebis nr 2 så har vi kanske 7-8 bodyer i stl 50 och lika många byxor. dels för att lillebror nu får ärva lite unisex kläder av systern och sen ville vi ju ha lite nytt också så då blev det lite mer helt enkelt. 
    Han lär ju vara större men jag hoppas att han kan använda dem i några veckor iallfall, och så mycket ombyten det blir med spya på kläderna osv så slipper man känna att man MÅSTE tvätta för att man inte har några rena kläder.

http://majbebis08.blogg.se

• Sarah84

Jag skulle inte köpa mindre än 56, även om de bara är 50cm då de föds så gör d eju inget om kläderna är lite stora.
    Vår son vägde 3280g & 50cm vid födseln redan vid 2½-3mån hade han storlek 74 så han växte/växer fort.

Dottern växte inte riktigt lika snabbt.

• Gustie

Jag köpte lite i stl 50 och mer i stl 56.

Så fort bebisen är ute så kan man ju komplettera.

Vår son föddes fyra veckor för tidigt, så vi fick komplettera med storlek 40 och uppåt...

Världens bäste Jacob - 2006-12-21
  • mysifer

jag har börjat handla lite smått men eftersom vi väntar ett sommarbarn och det som finns ute nu mest är höst/vinterkläder och långärmade bodys osv så har jag köpt stl. 62 i dem. tänkte köpa nåt enstaka plagg i stl. 50 men tror jag avvaktar med att köpa kläder just till första tiden tills jag vet lite bättre hur stor bebis kan tänkas bli. för det får man väl veta på ett ungefär när förlossningen närmar sig eller?

• Sarah84
    lyn84 skrev 2010-01-02 16:28:35 följande:
    jag har börjat handla lite smått men eftersom vi väntar ett sommarbarn och det som finns ute nu mest är höst/vinterkläder och långärmade bodys osv så har jag köpt stl. 62 i dem. tänkte köpa nåt enstaka plagg i stl. 50 men tror jag avvaktar med att köpa kläder just till första tiden tills jag vet lite bättre hur stor bebis kan tänkas bli. för det får man väl veta på ett ungefär när förlossningen närmar sig eller?
    Nja de vet jag inte. Det kollar dom ju inte om de inte finns anlending till de, därimot kan ju BM uppskatta till vis del genom SF måttet, men det kan va väldigt vilseledande.
    Vi fick därimot göra ett UL 2 dagar innan sonen föddes pga av avttenavgång i vecka 36.
    Med dottern fick veta vikt då hon va född =)
  • Pernillaa

Min son var rätt stor när han kom så stl 50 var bara att lägga bort med en gång. Jag fick köra 56-62 med en gång.

Nu till andra barnet har jag faktiskt köpt det mesta i stl 62 och några i stl 56. Hellre för stort än för litet :)

• mysifer
    Sarah84 skrev 2010-01-02 16:38:23 följande:
    Nja de vet jag inte. Det kollar dom ju inte om de inte finns anlending till de, därimot kan ju BM uppskatta till vis del genom SF måttet, men det kan va väldigt vilseledande. Vi fick därimot göra ett UL 2 dagar innan sonen föddes pga av avttenavgång i vecka 36. Med dottern fick veta vikt då hon va född =)
    ah okej, är kanske bara vid speciella omständigheter man får veta då. hursomhelst tänkte jag att vi skulle börja på 56 och behövs det mindre får man komplettera. tycker dessutom att kläderna till nyfödda ofta är så tråkiga och då är det roligare att köpa lite större kläder nu.
  • Sarah84
    lyn84 skrev 2010-01-02 16:42:20 följande:
    ah okej, är kanske bara vid speciella omständigheter man får veta då. hursomhelst tänkte jag att vi skulle börja på 56 och behövs det mindre får man komplettera. tycker dessutom att kläderna till nyfödda ofta är så tråkiga och då är det roligare att köpa lite större kläder nu.
    Ja de e ju mkt vitt & grått. De finaste kläderna kommer ju först från storlek 86 & uppåt =)
  • Mammasnack

Min dotter hade aldrig stl 50
    56 kunde hon ha i ca 4 veckor samma sak med stl 62

Svar på tråden Babykläder till nyfödd, vilken storlek ska man köpa?