• mammahärochnu

Babykläder till nyfödd, vilken storlek ska man köpa?

Väntar vårt första o undrar vilken storlek är bäst o köpa om man vill att dom ska kunna ha dom några månader? Hur har ni gjort o resonerat kring detta? Vi har köpt 56 o har bara köpt enstaka/våra första plagg. Vi väntar en pojke, är det skillnad hur fort dom växer om det är en pojke resp flicka tro?

• Svar på tråden Babykläder till nyfödd, vilken storlek ska man köpa?
  • Dr Mupp

Ettan 50 cm 3170 cm. Hade strl 50 i två veckor
    Tvån 53 cm 4 kg och trean 52 cm 4 kg hade 56 från start.

sen kom vår fyra. 2760 g och 48 cm. Han är en vecka gammal och druknar i 50.

• Manchester

Finns det någon du kan låna lite kläder av de första dagarna? I så fall kan du ju lugnt köpa stl 56. Förr eller senare lär de ju gå åt. Om du har några omgångar lånade saker i stl 50 så ser du om de behövs och i så fall kan ni köpa egna också. Jag vet barn som haft stl 56 redan på BB medan min egen son (i och för sig prematur) fick ha 44 den första månaden. Nu har jag en kasse med kläder i 44 och de minsta sakerna i 50 som ständigt står beredd när folk i bekantskapskretsen närmar sig förlossning. Exempelvis är det snart dags för min mans bror och hans sambo. Behöver de småkläder så rycker vi ut. Särskilt om man ska ha kläder i 44 kan det annars vara lite knepigt att hitta.

• GrönaDruvan

Min son vägde 2930 och var 48 lång när han föddes. På honom satt st 44 bäst i början. Hade iof bara köpt en body och ett par byxor i den storleken.

Han hade storlek 50 i 2 månader. Vi fick köpa många bodys i den storleken när vi kom hem från bb!

Den storlek min son haft längst är just storlek 50! 74 har han haft länge också! storlek 56 och 62 hade han inte alls länge...

• LillaFlingan

vi köpte några få plagg i stl 50 och resten i stl 56..
    som tur var hade jag plockat med både stl 50 och 56 i bb-väskan..
    tror t.o.m att jag plockade ned 56 kläderna precis innan vi åkte in!

han kunde inte ha stl 50 öht!!! :)
    men vissa föds ju inte superlånga och kan ha stl 50 länge..
    vi fick byta till stl 62 när han var 1mån gammal..

han är född 1v före bf också.. var ungefär 55-56cm lång!

• MissGos

Köp annars en del i olika storlekar och skölj upp dem på BB, och lämna tillbaka dem du inte kan använda.. Då har du ju inte tagit bort några prislappar i onödan.

Jag har spanat lite på pyjamaser på kappahl och de är helt skumt sydda, benen är så korta.

Vår bebis föddes varmblodig som tusan, så det är bara bodys som funkat. Byxor och alla pyjamaser är bara att glömma för han kokar. Så det är ursvårt att handla i förhand.
    Och när det kommer till overall, den bästa vi har är med fötter, toppen då det annars drar in vid fötterna och eftersom han inte har byxor under så är det bra på det viset =)

Älskade Katter Märker Man
  • Manchester

Förresten, ett litet klädtips till er som ska föda de närmaste två månaderna eller så: Om ni inte redan har en utomhusoverall till bebisen, så spring ut och köp den nu!

Vår son var beräknad till 17/3, men kom redan 2/2. Eftersom vi visste att han nog skulle komma tidigt hade vi hunnit köpa en del saker , men inte allt. Jag fick rusa till närmaste köpcentrum och leta overall dagen vi skulle hem från Neo (läkaren meddelade plötsligt att "Nu skriver jag ut er"). Det var drygt tio grader kallt, så jag hade liksom inget val. I sammanlagt tre affärer med barnkläder fanns en styck illrosa "riktig" overall i storlek 50 och en fleece-overall i storlek 56. Eftersom den illrosa såg helt idiotisk ut (skulle inte ha köpt den till en flicka heller, om nu någon undrar) så fick det bli den i fleece. Min son såg galet liten ut i den stora overallen, men det var inte mycket att göra. Tydligen anser inte affärerna att det behövs mer vinterkläder efter jul. Då satsar de på vårplagg i stället. Fast fleece-overallen var bra långt fram i maj, så det var kanske tur att jag fick köpa en stor storlek. Först fick han ha den i sin tjocka åkpåse. När det blev varmare räckte det med bara fleecen.

• Dr Mupp
    Manchester skrev 2010-01-04 12:01:10 följande:
    Förresten, ett litet klädtips till er som ska föda de närmaste två månaderna eller så: Om ni inte redan har en utomhusoverall till bebisen, så spring ut och köp den nu! Vår son var beräknad till 17/3, men kom redan 2/2. Eftersom vi visste att han nog skulle komma tidigt hade vi hunnit köpa en del saker , men inte allt. Jag fick rusa till närmaste köpcentrum och leta overall dagen vi skulle hem från Neo (läkaren meddelade plötsligt att "Nu skriver jag ut er"). Det var drygt tio grader kallt, så jag hade liksom inget val. I sammanlagt tre affärer med barnkläder fanns en styck illrosa "riktig" overall i storlek 50 och en fleece-overall i storlek 56. Eftersom den illrosa såg helt idiotisk ut (skulle inte ha köpt den till en flicka heller, om nu någon undrar) så fick det bli den i fleece. Min son såg galet liten ut i den stora overallen, men det var inte mycket att göra. Tydligen anser inte affärerna att det behövs mer vinterkläder efter jul. Då satsar de på vårplagg i stället. Fast fleece-overallen var bra långt fram i maj, så det var kanske tur att jag fick köpa en stor storlek. Först fick han ha den i sin tjocka åkpåse. När det blev varmare räckte det med bara fleecen.
    Vi har en overall i strl 50/56 och en i strl 60. Syndatt bebisen druknar i båda. Isället får han åka i en lite tjockare velouroverall med fleecefilt i bilen. I vagnen åker han i en tjock åkpåse.
  • bunny75

Jag köpte några plagg i strl.56 men de var aldeles för stora. När svärmor kom till sjukhuset med 2 pyjamas i strl 50 var jag överlycklig. Min dotter föddes ganska liten (lite oväntat) 50cm/3000g och strl.50 passade minst i en månad...

• Queenofice

De här var en jätte bra tråd. Spar den i favo :) Vi fick en fleece overall i stl 62 i julklapp så vi får sen när den kommer i användning då pyret kommer i mars. Jätte bra att ni har skrivit era barns längd, vikt och vilken storlek ni använde för då har man ett hum i allafall. :) Ganska skönt att få göra ett till UL snart för att få veta hur stort barnet är ca :)

• Elin 624

Vår son var 54 cm och vägde 4020g, vilket gjorde att han var bland de större på BB.
    Som nyfödd passade både 50 och 56 bra lite beroende på i vilken affär kläderna var köpta. 

Jag tycker hans kläder från hm har varit alldra bäst, tyget är mer elastiskt än många andra märken vilket gör de betydligt enklare att klä på. Kläder från ex esprit har varit väldigt svårt, de är långa och smala i modellen och tyget är stumt vilket gjorde att en body i 56 var stort sett omöjlig att få på när han bara var två veckor.

Nu är han 8 veckor (58 cm och 5700g) och storlek 56 är fortfarande det som passar bäst (hm, name it). Han börjar kunna ha vissa i storlek 62, men kläder från ex polarn o pyret, lindex och kappahl är fortfarande alldeles förstora i 62.

Innan han föddes hade jag köpt 2 pyjamaser, 5 bodysar, 4 byxor de allra mesta i 56.
    De första veckorna fick vi utöka med ytterligare 2 pyjamasar, 4 bodysar för att hinna med och tvätta.
    Många dagar blir de upp mot tre ombyten och då går kläderna snabbt åt, och som kille kan han kissa ner sig på de mest märkliga sätt... 

• Egget13

Polarn och Pyret har en bra inköpslista på vad man "behöver" till en nyfödd när man kommer hem från BB, jag har kopierat den rakt + ett par bodies, byxor och pyamaser.

Svar på tråden Babykläder till nyfödd, vilken storlek ska man köpa?