• Funderingar

Ni med barn födda kring vecka 36+0

Mitt barn kommer förmodligen födas i v. 36+0. Nu undrar jag lite hur era barn i den åldern mådde när de föddes? Gränsen mellan prematur och icke-prematur är ju precis där ungefär. Hur stora var era barn? Hade de något speceiellt behov? Berätta gärna om era små!

• Svar på tråden Ni med barn födda kring vecka 36+0
  • Jennifer 060828

Dottern är född i v 36+4. Hon vägde 2686 gram och var 45 m lång. Hon mådde bra. Förlossningen tog 6 timmar.

Hon fick ligga i värmesäng några timmar. Amningen fungerade dock inte så bra. Hon fick koppmatas och vi stannade 5 dagar på BB.

• Jennifer 060828

Fråga om du undrar något!

Hon är idag 3 år och 4 månader.

• Funderingar

Tack för ditt snabba svar! Hur lång tid tog det innan amningen fungerade då? Och berodde det på att hon inte orkade eller? Har allting utvecklats "normalt" därefter kring er dotter?

• Jennifer 060828
    Funderingar skrev 2010-01-02 14:11:38 följande:
    Tack för ditt snabba svar! Hur lång tid tog det innan amningen fungerade då? Och berodde det på att hon inte orkade eller? Har allting utvecklats "normalt" därefter kring er dotter?
    Hon koppmatades på BB och hemma fick jag använda amningsnapp. Men efter två veckor så gav jag upp. Hon kunde helt enkelt inte suga ordentligt. Hon la upp tungan i gommen på något vis. Det på grund av att hon föddes för tidigt. Jag började med ersättning och flaska efter två veckor. Ja hon utvecklas normalt. Talet är något försenat, men det kan ju bero på andra saker också. hon började gå vid 10,5 månad, så jag skulle säga att hon utvecklas normalt. Men hon är liten för sin ålder. Är idag 90 cm och 14 kg. Är 3 år och 4 månader.
  • Mrs Lo

Mina tvillinggrabbar föddes i vecka 35+6 pga havandeskapsförgiftning. Tv 1 vägde 2410 och Tv 2 vägde 2180, de fick ligga i värmebädd i 2 dygn eftersom ettan hade lite låg temp men annars mådde de hur bra som helst. Amningen kom inte riktigt igång på BB så vi värvade med ersättning. De är nu 4 månader gamla och för en månad sedan hade de kommit ikapp och låg på normalkurvan. Lycka till!

• mandelblomma

mina tvillingar är födda med planerat snitt i v 36+0 och de vägde 2520 och 2780g ...lilla killen fick stödmatas innan amningen kom i gång ordentligt ( normalt tid) då han inte kunde hålla en jämn blodsockerhalt.
    Stora killen hade lite jobbigt med stånkandning, men då beroende på vatten i lungorna efter snittet.
    Vi åkte hem efter 48 timmar och de mådde jättebra :)

• maria204

Min yngste son föddes i v.36+3. Han vägde 3190g, 50cm lång och fungerade som vilken bebis som helst!
    Min äldste föddes i v.33+4 och fick sondmatas i 2v. Därefter använde jag amningsnapp.

• Thalis

Hej hej!
    Min son föddes i v.36+0(trodde först att det var i v.36+2 men icke) och han var inte så liten. Han vägde 2.985 gram och var minst 47.5 cm lång(de ville inte dra i honom och han vägrade att räta på sig).

Han mådde hur bra som helst fick 9-9-10 i poäng och mjölken rann redan samma dag.
    Min son är idag 22 månader och en riktig liten buse! Han går,eller rättare sagt springer konstant,älskar bygga med Lego och förstår 2 språk MEN han är liteeeee sen med talet enligt mig. BVC säger att jag inte bör oroa mig alls att 2 språkiga barn kan vara lite sena med talet. Men han säger några ord.
    Med andra ord sonen är helt normal, han förstår när man talar till honom och han peka ut kroppsdelar osv.....

Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Thalis

Vi var på bb 2 dagar mest för att jag hade en högrisk graviditet.

Vill du se busen,hittar du honom i galleriet!

Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Funderingar

Tack för alla era svar! Intressant att höra från både de där barnen var lite mer "medtagna" eller vad man ska säga, men också från de där barnen var som vilket fullgånget barn som helst.

Det här med värmebädd - är det bättre för barnet än att ligga hur mot hud med mamman? Räcker inte det alltså? Jag gissar att det är den här uppvärmda "vattensängen" som är värmebädd, eller?

Min läkare säger att det förmodligen inte kommer vara några som helst problem. Han/hon kommer inte behöva ligga på neo, men man är ju ändå nyfiken på vad man kan förvänta sig (och det kan man ju aldrig egentligen riktgt veta ändå).

Min son föddes i v. 37+3. 2945 kg. Han var lite medtagen efter en tuff förlossning, men inte farligt. Däremot fick han gulsot som gjorde att han fick sola 2 nätter och tapapde ork. Han ammade inte ordentligt - orkade inte - och det tog två veckor innan vi kunde amma honom som vanligt. Fick tillmata honom med spruta och han tappade vikt. Han öppnade inte ögonen ordentligt förrän ca 2,5 vecka efter förlossningen. Jag lärde mig mycket av den upplevelsen/tiden och tänker att det kanske kan bli lite lika den här gången...?

Vet ni var man kan hitta mer information - mer specifikt om barn som föds kring den veckan? Fortsätt gärna berätta om era upplevelser också!

Svar på tråden Ni med barn födda kring vecka 36+0