• Funderingar

Ni med barn födda kring vecka 36+0

Mitt barn kommer förmodligen födas i v. 36+0. Nu undrar jag lite hur era barn i den åldern mådde när de föddes? Gränsen mellan prematur och icke-prematur är ju precis där ungefär. Hur stora var era barn? Hade de något speceiellt behov? Berätta gärna om era små!

• Svar på tråden Ni med barn födda kring vecka 36+0
  • VMS

Har en dotter på 10 år som blev född en månad för tidigt och hon vägde 2230 och var 44 lång. Dottern på nästan 9 kom 3 veckor för tidigt och vägde 2270 och var 45 lång.
    Sista i barnaskaran är en kille som kom 2.5 vecka innan tiden och var 47 lång och vägde 2770. Han är född i 2008

Så överhuvudtaget har jag fått små barn och jag tror att detta varierar otroligt från person till person.

Lycka till

• Funderingar

Det låter ändå som chansen att allt går "normalt" till med små/få problem är stor . Man vet ju aldrig hur det ska gå, men deet låter ju inte som att det automatiskt medför extra problem att föda sitt barn i v. 36+0. å måndag ska jag till läkaren och planera igångsättningen, och då ska vi få mer information. Nu börjar det verkligen närma sig! 

• LauraLee

min dotter föddes med akut snitt i vecka 36+1, hon vägde 2580 och var 47 lång, inga problem alls vad det gällde att hitta bröstet, hon fick dock tillmatas på bb för hon somnade alltid vid amningen, väl hemma fick hon tillägg vid behov, nu får hon mestadels ersättning, ammar bara på natten/tidig morgon. Nu är hon 5½ månad och har följt sin vikt som hon ska. En nöjd och glad bebis.

Molly, född 29/7-09 mollys-mamma.blogspot.com/
  • lill linda 82

min son kom 37+3 om jag nu minns rätt o han var 2755g o 48 lång... ammade + sondmatades genom näsan några dagar o låg på värmedyna för han höll inte värmen så bra. fick åka hem efter en vecka...

• lill linda 82

joo, sola fick han göra ett dygn också...

• Santosha

just det ja, läkarna säger att de inte stoppar förlossningar som startar spontant efter vecka 35+0, men att man kan behöva vara lite extra pysslig med barnen p.g.a. svårt att hålla värmen och ev. ej färdigutvecklade sugreflexer. Var inne på kontroll av sammandragningar när jag var just i den veckan, sedan kom Pysen i 36+4 (se tidigare inlägg).

• lill linda 82

jag fick ju min dotter v34+ nånting o hon vägde 100 gram mindre än storebror o var 1 cm mindre. hon däremot låg kuvös sondmatades, solade... så det var mer stök med henne än storebror som kom v37+3.

• Funderingar
    Santosha skrev 2010-01-14 21:00:15 följande:
    just det ja, läkarna säger att de inte stoppar förlossningar som startar spontant efter vecka 35+0, men att man kan behöva vara lite extra pysslig med barnen p.g.a. svårt att hålla värmen och ev. ej färdigutvecklade sugreflexer. Var inne på kontroll av sammandragningar när jag var just i den veckan, sedan kom Pysen i 36+4 (se tidigare inlägg).
    Jamen det kan jag tänka mig - att det kan vara som du skriver, att man behöver vara lite extra pysslig... Min läkare sa också att varje dag innan v 36+0 gjorde skillnad för barnet.
  • MammaDiana

Min tjej föddes v 36+0, spontana värkar.

Alla sa till mig att det kommer gå så bra, inga problem (har en äldre dotter född v 34 så jag var ju nervös). MEN sen när hon kom så mådde hon inget vidare, när hon var 2 timmar gammal så fick hon åka till neo, lungröntgen visade då att ena lungan inte var färdigutvecklad så hon fick ligga i öppenvårdskuvös med andninghjälp c-pap.

Det tog dock bara några dagar tills hon mådde bättre, efter en vecka var vi hemma på permis.

• Funderingar
    MammaDiana skrev 2010-01-18 23:01:50 följande:
    Min tjej föddes v 36+0, spontana värkar. Alla sa till mig att det kommer gå så bra, inga problem (har en äldre dotter född v 34 så jag var ju nervös). MEN sen när hon kom så mådde hon inget vidare, när hon var 2 timmar gammal så fick hon åka till neo, lungröntgen visade då att ena lungan inte var färdigutvecklad så hon fick ligga i öppenvårdskuvös med andninghjälp c-pap. Det tog dock bara några dagar tills hon mådde bättre, efter en vecka var vi hemma på permis.
    Usch vad tråkigt. Ja det är klart att det även finns de situationerna. Tack för att du delade med dig och hoppas hon mår bra nu.
Svar på tråden Ni med barn födda kring vecka 36+0