• Funderingar

Ni med barn födda kring vecka 36+0

Mitt barn kommer förmodligen födas i v. 36+0. Nu undrar jag lite hur era barn i den åldern mådde när de föddes? Gränsen mellan prematur och icke-prematur är ju precis där ungefär. Hur stora var era barn? Hade de något speceiellt behov? Berätta gärna om era små!

• Svar på tråden Ni med barn födda kring vecka 36+0
  • ChoopChoopSong

Alla barn som föds före v 38, räknas väl normalt som prematura. Men många barn födda i v 35-37, kan klara sig utmärkt utan neonatalvård.

Andra måste till neo. Det beror helt på barnens storlek, hälsa och tillstånd.

Vi fick tvillingar i v 36+2. De var friska, men ganska ynkliga (För sin ålder). Pojken vägde 2,4 kg och var 49 cm lång, flickan vägde 2,1 kg och var 47 cm lång. Vi blev kvar nästan 2 veckor på neo. Först behövde de sola och värmebädd, men sedan handlade det mer om att matning och viktuppgång måste börja fungera. De var aldrig SJUKA.
    (Jag hade dock problem med amningen, men de fick ersättning också). Några veckor efter födseln, hade de inga särskilda "behov" alls. Idag är de 15 mån, pigga och friska

• Kajak

Dottern (3e barn) kom 36+0, amning gick bra men hennes vikten gick inte upp.
    Det tog oss flera dagar att stoppa hennes vikt som gick ner o ner o ner hela tiden.

Så jag fick mata henne med ersättningen o amma oxå.
    Tills hon äntligen gå lite upp då kunde vi åka hem (stannade där 4 dagar) nsen tog et mig ca 1 månad att få henne passera sin födelsovikt.

Därefter avbröt jag aming och gav henne ersättning "heltid" för att hon skulle kunna gå upp i vikten fortare.

Om vikten inte var nåt problem så hade vi nog åkt hem samma dag.
    Då skulle jag ha mjutit av amning, istället blir jag ganska stressad av att måste "tvungsmata" henne.
    Fick amma henne varann timme men hon gick inte upp tillräcklig mycket.

Väntar nu 4e så jag hoppas verklig jag slipper samma historien.

• Kajak

Glömde skriva att hon var 47 cm lång och vägde 2660gr.

Ganska lång men väger lätt.

Äldsta kom 38+5 och hon vägde 3375gr o var 48 cm och mellanbarnet kom 38+0 och han vägde 3600gr och var 50gr.

• gosnosens mamma
    ChoopChoopSong skrev 2010-01-03 15:47:56 följande:
    Alla barn som föds före v 38, räknas väl normalt som prematura.
    Fram till vecka 36+6 räknas det som prematur! 37+0 och framåt fullgången! :)
  • Malawi

Dottern föddes i v36+1, precis efter midnatt. Hon vägde 2,7kg och var 47 cm lång. Vi fick tillmata henne för att undvika gulsot. Hon blev lite gul men aldrig så hon behövde sola!

Amningen tyckte jag kom igång lätt, men andra tyckte att jag fick kämpa... Men jag upplevde det inte så och det är ju huvudsaken!

Vi låg två nätter på special-bb innan vi äntligen fick åka hem!

Nu är hon sex månader. I vissa avseenden kan hon kännas som en femmånaders, men oftast inte!

• FrökenWonka

Min son föddes vecka 36+6. Utöver det faktum att han föddes med ryggmärgsbråck som jag inte visste han hade förräns barnmorskan upptäckte det när han kom så mådde han kanon. Hade det inte varit för infektionsrisken innan bråcket täcktes hade han nog inte behövt ligga i kuvös alls. Klarade hålla värmen och hade aldrig några problem med andningen. Detta trots att han var tillväxthämmad (42 cm och 2200g).

• Funderingar

Tack alla ni som delar med er! Det ger mig verkligen jättemycket.

Med sonen som nu är två fick jag informationen av personalen på BB att han skulle ammas ca var fjärde timme i ca en kvart. Heltokiga rekommendationer kom jag ju på efter några dagar när han inte längre orkade amma. Som nybliven mamma hade jag alldeles för mycket tilltro till deras "expertis". Jag tror det hade sett helt annorlunda ut om jag hade ammat på - helt obegränsat. Då hade han kanske tagit sig i vikt osv. Sådan erfarenhet bär jag ju med mig, och det värdesätter jag nu. Det känns som att de största svårigheterna är att de kan vara lite taniga vid den åldern? Inte direkt  problem utvecklingsmässigt. Är normalvikten kring 2,5 kg vid den veckan?

Jag kommer ju förstås ta reda på så mycket som möjligt då jag har tid med läkaren, men det är några veckor kvar, så då skadar det ju inte att höra mig fr med er som har upplevt detta.

Fortsätt gärna berätta!

• Funderingar

Förresten - vilken storlek i kläder hade ni då? stlk 44 el 50?

• Malawi

Vi använde storlek 50. Men å andra sidan var det mitt i en värmebölja så hon hade oftast inga kläder på sig.

• Funderingar

Gick igenom sonens gamla kläder igårkväll. Han föddes ju v 37+3 och vägde 2945 och på BB hade han en body från POP i stlk 40! Sedan några plagg i 44 som han inte kunde ha länge, så vi tänker att vi nog ändå behöver gardera oss med några plagg i 44, eller vad tror ni?

Svar på tråden Ni med barn födda kring vecka 36+0