Inlägg från: Mariohn |Visa alla inlägg
  • Mariohn

    Vad gör ni uppe så här sent?

    jag har missat julen detta året  


    Men nu är jag vaken för att min man sover med vårt nyfödda barn och jag har drabbats av någon form av babyblues :´)
  • Mariohn
    Fiamedbarn skrev 2010-01-03 01:55:48 följande:
    License to kiss, har du någon favorittråd? Och är det någon där folk håller sig vakna? Mariohn, vad trist att missa julen. Men det kanske var skönt? Vad gör du av din babyblues? Har du ångest? Jag är nog lite ångestaktig nu men inte i närheten av vad jag kände precis efter förlossningen. Hoppas du kan mysa lite och ta det lugnt lite nu. Kram!
    Ja lite trist var det eftersom jag är julperverterad! Men jag födde barn den tredje november, blev svinsjuk i livmoderinfektion som utvecklades och gjorde mig kassare än kass. Och när det väl hjälpte med medicin började jag tjuta för allt. Men jag är inte ledsen. Jag är bara livrädd för PSD hela tiden :´) Jag antar att det är vanligt Tack för omtanken
  • Mariohn
    Fiamedbarn skrev 2010-01-03 02:03:19 följande:
    Mariohn, PSD är det postpartumdepression? Det är inte att leka med. Kanske kan du få antidepressiva en tid? Kan trösta dig med att det ofta blir bättre när barnet är 3 mån, antagligen både beroende på att hormonerna börjar lugna sig och på att barnet sover mer. För mig blev det nästan som natt och dag! Efter sex timmars sömn är man ju nästan människa igen Men nu hoppas jag på att få sova 8 timmar snart, fast då hade det ju hjälpt om jag lade mig tidigt... Mornie, vad effektivt att använda båda ögonen, då spar du ju massa tid som du kan sova på sen!
    PlötsligSpädbarnsDöd syftade jag på. Jag kan inte sova för jag känner att jag måste kolla honom hela tiden och när jag sover drömmer jag mardrömmar om att jag vaknar och han är borta. Men det går väl över med tiden. jag gjorde misstaget att läsa en amerikansk studie som visar att det är vanligast när de är 2 månader och sedan sjunker det drastiskt. Men ja. Jag är en tönt
  • Mariohn
    Fiamedbarn skrev 2010-01-03 02:12:19 följande:
    Mariohn, då förstår jag att du inte kan sova! Jag har själv varit orolig emellanåt och man blir ju helt speedad av adrenalinet, dödsångesten och ansvaret. Men det är ju inte speciellt vanligt som tur är. Mitt tips är att ha täcket ganska långt ner så att det inte kan åka över huvudet och att kanske rulla en handduk framför magen om du är rädd att barnet ska hamna på mage. Lukas sov alltid på sidan den första tiden, och då hade jag en handduk framför magen. Det gjorde mig i alla fall så lugn att jag kunde sova de halvtimmar och tvåtimmarspass som stod till buds emellanåt. 
    Han sover på rygg men han gör de där ljuden som du säkert känner till...halvkvävda andhämtningar som låter som om han inte får luft och då sätter jag mig spikrak upp i sängen och är redo att påbörja HLR och ringa 112 :´)  Men sen somnar han om. Gör alla barn så? :´)
  • Mariohn

    Fiamedbarn: Filma nu! Det är aldrig för sent : ) Min son började skratta medvetet vid 5 veckor och vände sig från rygg till mage samtidigt. BVC sa åt oss att filma honom för att spara babytiden men vi fick inte s¨länge men det kommer vi antagligen att uppskatta om 20 år

  • Mariohn
    Fiamedbarn skrev 2010-01-03 02:40:41 följande:
    Mariohn, vi köpte videokamera samtidigt med barnstolen för ungefär en månad sen. Och visst finns det mycket att filma nu! Vi fångade faktiskt andra riktiga skrattet fast med vår vanliga kamera som var närmast (finns förresten i min presentation) Ovärderligt! Men de där första grymtningarna och ansiktsuttrycken var något oförglömligt som jag tyvärr redan glömt! Vilken snabb utveckling din son har! Lukas har fortfarande inte förstått hur man vänder sig. Kanske är det snart dags att aspirera för Nobelpriset?
    hahaha nej min son har inte förstått det har bara varit ren tur för att han är stark i ryggen :´) han vände sig på  bvc innan de trodde på mig. Alla barn är olika! Jag hade för korta armar i 2 år
  • Mariohn
    Fiamedbarn skrev 2010-01-03 02:54:53 följande:
    Mariohn, Oj, växte dom ut sen menar du?
    hahahaha JA! Nej men jag ägnade min spädbarnstid åt att försöka klia mig på huvudet av någon anledning och jag nådde inte upp! Men jag når nu
Svar på tråden Vad gör ni uppe så här sent?