Tror ni fibromyalgi är en "påhittad" sjukdom?
En arbetskamrat till mig tror absolut att det är en påhittad sjukdom, jag blev lite förvånad och tänkte se hur många som tror det egentligen?
En arbetskamrat till mig tror absolut att det är en påhittad sjukdom, jag blev lite förvånad och tänkte se hur många som tror det egentligen?
finns google om du vill ha svar penny
Nej, tror inte att den är påhittad, trots att jag tror att det i många fall är psykosomatiskt. På samma sätt som panikångestdrabbade faktiskt lider av det och blir handikappade av sin panikångest, så tror jag att fibromyalgi också handikappar folk. Jag tror inte att de "hittar på" för att få ut piller och vara sjukskrivna.
En del tror jag har smärta som kan bero på nerver som är i kläm etc. Är nog en ganska luddig diagnos så det är säkert olika för de drabbade. Men tror inte att de hittar på iaf.
Det första jag fann var det här. Tycker ni att informationen stämmer?
"Som ett medicinskt oförklarat syndrom[9][13][14], utan vetenskaplig konsensus i orsak eller orsaker, är fibromyalgi en kontroversiell diagnos. Många inom medicin anser att fibromyalgi är en "icke-sjukdom" på grund av avsaknaden av abnormaliteter vid fysisk undersökning, avsaknaden av objektiva diagnosiska tester,[15][16] och stor överlappning med andra föreslagna åkommor såsom kroniskt trötthetssyndrom och multipel kemisk känslighet.[9][17] Även om flera hjärnscanningsstudier har uppvisat bevis för möjliga neurologiska skillnader hos personer med fibromyalgi och friska kontroller, visar dessa studer bara korrelation och inte kausation,[15] och fibromyalgi kan orsakas av stress under barndomen eller utdragen och/eller allvarlig stress snarare än en primär störning i hjärnan.[18]"
Eksem räknas som en psykosomatisk sjukdom. Tror ni att den är påhittad?
Vad är det nu igen?
En handledare sa till oss att diagnosen är omtvistad. Däremot sa reumatologen på vårt seminarium att fibromyalgi existerar i högsta grad. Inget vetenskapligt bevis finns för smärtan, men människor med fibromyalgi har väldigt ont sa hon. Som sagt, man vet inte varför..... än.
Öh nej, jag tror inte den är påhittad. Däremot vet jag att kvinnor och deras besvär ofta inte tas riktigt på allvar. SÅ kllade ju de som drabbats av fibro länge för sveda-, värk-, och brännkärringar.
Må vara en omtvistad diagnos och att det finns olika teorier om hur fibromyalgi uppstår. Diagnosen med diagnoskriterier finns så länge ingen bevisat något annat. Punkt!
Om man bortser från de omtvistade förklaringsmodellerna etc. finns det annan intressant forskning som bedrivs. Fick i dagarna min facktidning (är sjukgymnast) med ett långt reportage om en sjukgymnast som forskat på fibromyalgi sedan 80-talet. Liknande forskning finns med största sannolikhet hos arbetsterapeuter samt andra yrkeskategorier. Jag menar att det är klart att det är viktigt för de som drabbas att diagnosen har legitimitet men under tiden bedrivs det forskning för att hjälpa och stödja de drabbade.
Har nära släktingar som fick diagnosen Fibromyalgi, de provade ALLT som skulle vara bra för drabbade, men tyvärr blev deras tillstånd värre. Efter många år av problem och smärta så har de nu stället diagnosen EDS, Ehler Danlos syndrom, och äntligen faller alla pusselbitar på plats.
Tror ABSOLUT att Fibro är en verklig sjukdom, att påstå annat är att håna de drabbade. Däremot tror jag att vissa läkare kanske skulle kolla lite mer efter andra lösningar ibland, inte bara ställa diagnosen Fibro och bara låta det vara... Symtomen som fibro ger är liknande många andra syndromer/sjukdomars symtom.