• The Black Lady

Tror ni fibromyalgi är en "påhittad" sjukdom?

En arbetskamrat till mig tror absolut att det är en påhittad sjukdom, jag blev lite förvånad och tänkte se hur många som tror det egentligen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tror ni fibromyalgi är en "påhittad" sjukdom?
  • JuliaåRonjasmammis
    h8him skrev 2010-01-05 02:20:37 följande:
    Visst spelar orsaken roll precis som för alla andra sjukdomar på det sätt du beskriver. Samtidigt så är väl fibro relativt accepterat idag? Eller har jag missuppfattat? Som sagt, kropp och själ hör ihop, huvudsaken de som mår dåligt kan få lindring och i framtiden även bot.
    Om du läser hela tråden kan du se att Fibro INTE är relativt accepterat idag!
    Mina åsikter är alldeles gratis!
  • JuliaåRonjasmammis
    PennyD skrev 2010-01-05 02:51:55 följande:
    Finns det någon vetenskaplig grund för att ens klassificera det som en sjukdom?
    Läs på www.fibromyalgi.nu. Där finns även länkar till forskning som gjorts samt en förklaringsmodell.
  • JuliaåRonjasmammis
    PennyD skrev 2010-01-05 03:30:26 följande:
    Det första jag fann var det här. Tycker ni att informationen stämmer?"Som ett medicinskt oförklarat syndrom[9][13][14], utan vetenskaplig konsensus i orsak eller orsaker, är fibromyalgi en kontroversiell diagnos. Många inom medicin anser att fibromyalgi är en "icke-sjukdom" på grund av avsaknaden av abnormaliteter vid fysisk undersökning, avsaknaden av objektiva diagnosiska tester,[15][16] och stor överlappning med andra föreslagna åkommor såsom kroniskt trötthetssyndrom och multipel kemisk känslighet.[9][17] Även om flera hjärnscanningsstudier har uppvisat bevis för möjliga neurologiska skillnader hos personer med fibromyalgi och friska kontroller, visar dessa studer bara korrelation och inte kausation,[15] och fibromyalgi kan orsakas av stress under barndomen eller utdragen och/eller allvarlig stress snarare än en primär störning i hjärnan.[18]"
    Var hittade du detta? Länka gärna om du citerar något så är det lättare för oss andra att bedöma värdet av informationen.
  • VulgusProfanum
    PennyD skrev 2010-01-05 02:51:55 följande:
    Finns det någon vetenskaplig grund för att ens klassificera det som en sjukdom?
    Visst finns det grund för att klassa fibromyalgi som en diagnos. Absolut det finns t.om kriterier för vad som krävs för att det ska klassas som fibrymyalgi och inte någon annan form av muskel- och värkproblematik.

Så visst existerar det.

Däremot kan det vara svårt att få rätt diagnos till en början och det är också många som får felaktiga diagnoser men själva problematiken existerar och det är en i perioder väldigt handikappande sjukdom.
    Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
  • darksweden

till alla som inte tror att fibro är en sjukdom så prata bara med min morsa,tror knappast hon hittar på sina smärtsamma smärtor

• Semper Idem

Fibromyalgi är nya namnet på SVBK efter lagen om att få läsa sina egna journaler togs i bruk.

• Astarte
    Semper Idem skrev 2010-01-05 11:41:00 följande:
    Fibromyalgi är nya namnet på SVBK efter lagen om att få läsa sina egna journaler togs i bruk.
    Men att SBGK idag får diagnosen fibromyalgi är ju inte det samma som att personer med fibromyalgi borde ha "diagnosen" SBGK. . .

(Att blåmesar är en fågel betyder inte att fåglar är blåmesar.)
  • Semper Idem
    Astarte skrev 2010-01-05 11:50:50 följande:
    Men att SBGK idag får diagnosen fibromyalgi är ju inte det samma som att personer med fibromyalgi borde ha "diagnosen" SBGK. . . (Att blåmesar är en fågel betyder inte att fåglar är blåmesar.)
    Det är nog just det som är kruxet. Fibromyalgi är bara en diagnos, man vet ju inte vad det beror på och boten är bara en samling punkter om vad som kan tänkas vara bra, typ

Minska stressande situationer. Fibromyalgi är sannolikt inte en stress-sjukdom – men har man ådragit sig fibromyalgi måste man minska såväl fysiska, t ex belastningar, som psykiska stressorer. Alltså: Se över livssituationen! Undvik "vanliga" smärtmediciner/värktabletter som inte gör någon nämnvärd nytta –de kan i stället ge biverkningar och t o m beroende. Men nyare smärtmediciner – som Tradolan eller Nobligan – kan ge lindring för en del fibromyalgipatienter. Sömnförbättring. Så kallade antidepressiva i låg dos kan för en del fibromyalgipatienter ge en djupare och mer utsövande sömn. Observera att denna typ av läkemedel inte ordineras av psykiska skäl utan därför att det är känt att den kan förbättra nattvilan och därmed kroppens återhämtning. Värme, vattenbassäng, avslappning, kroppskännedom, försiktig stretching m m kan ge tillfällig lindring. Försiktig konditionsträning, om möjligt dagligen. Promenader, helst på mjukt underlag, är bra.
  • mirakelasta

Jag tror smärtan är verklig i allra högsta grad men det som jag förstått det som gör diagnosen omtvistad är att om man tittar på de som drabbas är majoriteten kvinnor med låg utbildning. Jag har inget bra ställe att länka till med mitt påstående.

Svar på tråden Tror ni fibromyalgi är en "påhittad" sjukdom?