• The Black Lady

Tror ni fibromyalgi är en "påhittad" sjukdom?

En arbetskamrat till mig tror absolut att det är en påhittad sjukdom, jag blev lite förvånad och tänkte se hur många som tror det egentligen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tror ni fibromyalgi är en "påhittad" sjukdom?
  • Mandarina
    blommanigbg skrev 2010-01-04 21:48:11 följande:
    Kronisk trötthetssyndrom är inte samma sak som utmattningsdepression.
    Men suck - det tillhör samma släkt kan man säga. Smma system i kroppen som är ur balans.
  • ankling
    Emmel skrev 2010-01-04 21:54:18 följande:
    Det är "fall" som ditt och din mammas som jag menar. Det finns vissa "modediagnoser" som kommer ibland och sedan försvinner. T ex "utbrändhet", "elallergi" etc. jag tror att fibromyalgi kan vara en av dessa. INTE att folk inte har ont men att man använder diagnosen i brist på något bättre. Folk som var utbrända var också sjuka och hade varit det även idag men diagnosen hade varit en annan... tror jag.
    Det jag inte kan begripa är att läkarna inte vill bekosta en röntgen för det är så dyrt.

Däremot kan dom sjukskriva mig i vissa perioder. På vilket sätt blir det billigare?

Ge mig en röntgen, det kanske visar på något som går att fixa till. Och vips kommer jag bli en betydligt mer produktiv medborgare, och det kommer löna sig i längden. Men nej...
  • blommanigbg
    Milkina cerka skrev 2010-01-04 21:56:12 följande:
    Det "hette" fibromyalgi redan då o. det var tack vare min m a n som läste på j a g  hade ingen aning om dess existens förrän han drog iväg mig till fibromyalgiföreniungen på orten.. fick där o. då höra talas om andra med samma problem. I n n a n  dess trodde jag faktiskt att jag höll på att bli ja, "knäpp" är väl inte rätt ord men det jag hittar nu.Du får ha hur många teorier du vill, jag var lycklig o. inte deprimerad el. något, men att en infektion kan trigga som den gjorde på mig får iaf mig att tro att det är ngt helt annat än psykologiskt..
    För mig var det också en infektion. Min läkare kan härleda det till det då smärtorna började efter att jag legat inlagd på en infektionsklinik när jag var 17 år.
  • Mandarina
    dotty skrev 2010-01-04 21:54:09 följande:
    jag tänkte först ge mig in i diskussionen med samma argument som dig, men ångrade mig sen. whooa! vad folk missförstår och känner sig träffade.
    I know.

Förvånad över mig själv att jag gav mig in idetta.
  • ankling

Kompisen på ssk-utb i Halmstad hade läromedel från 80-talet med uppgifter ang fibro.

I Borås var det mer uppdaterad info.

• dotty
    Gulletroll skrev 2010-01-04 21:59:06 följande:
    I know. Förvånad över mig själv att jag gav mig in idetta.
    haha ja. jag försöker hålla mig utanför så mycket det går i sådana här forum. men ibland kliar det för mycket i fingrarna.. är ju nästan alltid någon som tjaffsar emot vad man än säger dock.
  • Emmel
    Det "hette" fibromyalgi redan då o. det var tack vare min m a n som läste på j a g  hade ingen aning om dess existens förrän han drog iväg mig till fibromyalgiföreniungen på orten.. fick där o. då höra talas om andra med samma problem. I n n a n  dess trodde jag faktiskt att jag höll på att bli ja, "knäpp" är väl inte rätt ord men det jag hittar nu.Du får ha hur många teorier du vill, jag var lycklig o. inte deprimerad el. något, men att en infektion kan trigga som den gjorde på mig får iaf mig att tro att det är ngt helt annat än psykologiskt..
    Ursäkta men vad menar du att jag har för teori? Jag har inte påstått att det är psykologiskt... Du blandar nog ihop mig med någon annan.

Ja, det har hetat fibromyalgi länge men det är först nu som det har "exploderat" i antal människor som har sjukdomen. Varför då, kan man undra. JAG TROR att det beror på att det är en "modediagnos". Att det är något man ibland tar till när man inte hittar något annat.
  • blommanigbg

Men suck på dig själv. Det är inte alls samma. Läs på lite bättre. Du har alltså inte haft kronisk trötthetssyndrom=ME. Du hade utmattningsdepression som du sa. Men jag har ME. Så jag kan faktiskt svara på det...

• Emmel
    ankling skrev 2010-01-04 21:57:14 följande:
    Det jag inte kan begripa är att läkarna inte vill bekosta en röntgen för det är så dyrt.Däremot kan dom sjukskriva mig i vissa perioder. På vilket sätt blir det billigare?Ge mig en röntgen, det kanske visar på något som går att fixa till. Och vips kommer jag bli en betydligt mer produktiv medborgare, och det kommer löna sig i längden. Men nej...
    FInns det ingen privatläkaren du kan kontakta? Betala röntgen själv? (Dyrt kanske, men förmodligen värt det).
  • Emmel
    Tillägg: jag förstår det där med att tro sig vara "knäpp". Jag har själv en kronisk sjukdom som jag inte visste att andra hade. Jag grät som ett litet barn när jag råkade höra om sjukdomen på radion, att det fanns flera som hade den och att den t o m hade ett namn. Då hade jag haft symtomen i över 10 år.
Svar på tråden Tror ni fibromyalgi är en "påhittad" sjukdom?