• zezzan

Har ditt barn slutat med napp?

Hej! Har 3st barn som alla använder napp men vill nu att de två största, 4 och 5år, ska sluta med den. Hur gjorde ni för att få era barn att lägga bort nappen för gott? Funderar på att helt sonika ta bort napparna och ta konflikterna som upstår, fler som gjort så?

Hur gammalt var ditt barn när det slutade med napp?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har ditt barn slutat med napp?
  • Gul13

Dottern fick lämna sina nappar i leksaksaffären som betalning för något hon valde själv vilket blev en sparkcykel.

• Mithra

Hon var 4år när hon slutade med napp, nästan precis på hennes 4årsdag. Vi hade pratat om det i ca 6mån innan, att hon skulle sluta med nappen. Hon fick bestämma själv vad vi skulle göra med dom. Så vi skulle upp dom till släkt i Norrland som gav dom till nyfödda renar. Packade in napparna i en kartong, tog kort och så pratade vi om att dom skulle åka jättelångt (Stockholm-Kiruna). I tre kvällar frågade hon endast efter napp, men inget gråt och gnäll efter det så för oss gick det väldigt smärtfritt.

• snillis

Har tagit nappen för båda barnen vid drygt 2 års ålder.
    Dotterns tog vi för en vecka sedan.
    Vi skickar dem till tomtenissarna och så får den en present som tack

För äldsta barnet gick det hur smidigt som helst - tog lite längre tid på sig att somna på kvällarna under en veckas tid - sedan återgick det till det normala. Då hade ändå nyfödda lillasyster napp, som han lät bli.

Lillasyster har som sagt slutat för en vecka sedan. Hittills inget gråt och tandagnissel men hon frågar efter den ibland - nöjer sig dock med ett nej.

Personligen har jag svårt att förstå varför man överlämnar ett sådant beslut åt barnen - särskilt när de är så stora att man skadar deras tänder.

• snillis
    zezzan skrev 2010-01-04 11:13:47 följande:
    Jag tycker oxå att de är alldeles för stora för napp, glömde skriva i starten att mina barn ENDAST använder nappen nattetid..... enligt vår tandläkare är det okej med napp tills mjölktänderna börjar lossna och det har de inte gjort på våra barn än....
    Men jösses - det stämmer ju inte.
    Har sett fruktansvärda exempel på barn som tvingats ha tandställning för att rätta till förstörda tänder.
    OK, tandställning är ju inte hela världen men fy sjutton att själv orsaka det.
  • snillis
    http://www.alltombarn.se/aktuellt/nappanvandandet-bor-begransas-till-nar-det-ar-dags-att-sova-1.11301

Hur påverkas barnens tänder av att använda napp?
    – Barnens tänder kan påverkas på två sätt av att de suger på napp. Det ena är att nappen ligger mellan framtänderna och trycker på tänderna så att det bildas en öppning. Det andra är att när barnen suger på nappen sugs även kinderna inåt och trycket som uppstår kan påverka överkäken att bli smalare i förhållande till underkäken, säger Marianne till Alltombarn.se. När vi träffar barnen första gången, vid tre års ålder, kan vi se att i princip mer än vartannat barn som suger på napp har förändringar i tänderna, men som går att rätta till.

När ska nappen väck?
    – Vi brukar säga att ju tidigare de slutar med napp desto bättre. Men i två- treårsåldern bör de definitivt ha slutat med napp. Då kan tänderna fortfarande korrigera sig av sig själva. När nappen fortfarande används ska den inte sitta som en plugg i munnen hela dagarna, utan användandet ska begränsas till när barnen ska komma till ro.

• Movie Freak
    snillis skrev 2010-01-04 12:41:15 följande:
    Har tagit nappen för båda barnen vid drygt 2 års ålder.Dotterns tog vi för en vecka sedan.Vi skickar dem till tomtenissarna och så får den en present som tack För äldsta barnet gick det hur smidigt som helst - tog lite längre tid på sig att somna på kvällarna under en veckas tid - sedan återgick det till det normala. Då hade ändå nyfödda lillasyster napp, som han lät bli.Lillasyster har som sagt slutat för en vecka sedan. Hittills inget gråt och tandagnissel men hon frågar efter den ibland - nöjer sig dock med ett nej.Personligen har jag svårt att förstå varför man överlämnar ett sådant beslut åt barnen - särskilt när de är så stora att man skadar deras tänder.
    fast det där är lite myt det om tänderna. Både min sons tandläkare o efteråt har jag även läst det sagt av en annan tandläkare, att en käke växer upp till 18-20 års ålder o det går tillbaka av sig själv.

tandläkaren som jag läst om sa: att i hans 30 åriga karriär hade han nog max ett par tre ggr fått ge tandställning till en fd. tum eller nappsugare som åtgärd. De absolut flesta så försvinner glappet mellan tänderna av sig själv under det första året efter man slutat med napp.
    Bridget Jones wanton sex goddess with a very bad man between her thighs.
  • Pormoicheia

Sonen slutade självmant med napp när han var runt 1 i samband med vattkoppor. Troligtvis fick han blpåsor i munnen som sved. Sen tyckte vi det var lite onödigt att arbeta in den igen. Men han använde bara nappen när han skulle sova eller var grinig/sjuk. Inte annars.
    Vi gjorde dock misstaget att lära upp honom med flaskan igen, men det fyllde sitt syfte då han drabbas tätt av förkylningar i perioder och flaskan har då varit enda sättet att få i honom näring på.
    Han brukade få flaskan när han skulle sova och sen tog vi helt enkelt obort den när han somnat. Men även den vanan har vi arbetat bort. Han är nyligen fllda 3 år.

Dottern, nyligen fyllda 1 är, har vägrat både napp och flaska redan från början. Flaskan lärde vi henne dricka ur av samma anledning som för sonen men det hände så extremt sällan att den behövdes så nu ser hon bara brydd ut när hon ser en nappflaska.

Apprentice Moraltant *back in action*
  • snillis
    Movie Freak skrev 2010-01-04 12:47:09 följande:
    fast det där är lite myt det om tänderna. Både min sons tandläkare o efteråt har jag även läst det sagt av en annan tandläkare, att en käke växer upp till 18-20 års ålder o det går tillbaka av sig själv.tandläkaren som jag läst om sa: att i hans 30 åriga karriär hade han nog max ett par tre ggr fått ge tandställning till en fd. tum eller nappsugare som åtgärd. De absolut flesta så försvinner glappet mellan tänderna av sig själv under det första året efter man slutat med napp.
    Läs gärna länken jag skickade med
  • norgesessan

Ettan fick sluta (hade då bara den när han sov, sen ett tag tillbaka) när han var 1 år och 9 månader,eftersom han bet sönder dom...
    Gick hur bra som hälst..

Tvåan ville aldrig ha napp.

Trean är 11 månader nu, och hon behöver inte sluta ennu...Om det känns som att hon kan sluta i sommar tar vi den då, så hon inte behöver napp på dagis (börjar till hösten).

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • SeTa

Jag tycker att det är intressant att det ofta är napparna som väcker debatt. Tumsugning hör man inte lika ofta något om, trots att det faktiskt är värre på alla (?) sätt än vad nappen är.
    Mina barn har alla fått lämna napparna till tomten samma år som de har fyllt 3 år. Men redan från ett års ålder har vi begränsat nappen till sovstunderna.

Svar på tråden Har ditt barn slutat med napp?