snillis skrev 2010-01-04 12:41:15 följande:
Har tagit nappen för båda barnen vid drygt 2 års ålder.Dotterns tog vi för en vecka
sedan.Vi skickar dem till tomtenissarna och så får den en present som tack För äldsta barnet gick det hur smidigt som helst - tog lite längre tid på sig att somna på kvällarna under en veckas tid - sedan återgick det till det normala. Då hade ändå nyfödda lillasyster napp, som han lät bli.Lillasyster har som sagt slutat för en vecka sedan. Hittills inget gråt och tandagnissel men hon frågar efter den ibland - nöjer sig dock med ett nej.Personligen har jag svårt att förstå varför man överlämnar ett sådant beslut åt barnen - särskilt när de är så stora att man skadar deras tänder.
fast det där är lite myt det om tänderna. Både min sons tandläkare o efteråt har jag även läst det sagt av en annan tandläkare, att en käke växer upp till 18-20 års ålder o det går tillbaka av sig själv.
tandläkaren som jag läst om sa: att i hans 30 åriga karriär hade han nog max ett par tre ggr fått ge tandställning till en fd. tum eller nappsugare som åtgärd. De absolut flesta så försvinner glappet mellan tänderna av sig själv under det första året efter man slutat med napp.