• zezzan

Har ditt barn slutat med napp?

Hej! Har 3st barn som alla använder napp men vill nu att de två största, 4 och 5år, ska sluta med den. Hur gjorde ni för att få era barn att lägga bort nappen för gott? Funderar på att helt sonika ta bort napparna och ta konflikterna som upstår, fler som gjort så?

Hur gammalt var ditt barn när det slutade med napp?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har ditt barn slutat med napp?
  • Movie Freak
    snillis skrev 2010-01-04 12:49:53 följande:
    Läs gärna länken jag skickade med
    jag läste, o jag håller dock fast vid det jag sa eftersom både sonens tandläkare sagt det o jag läst det.
    Bridget Jones wanton sex goddess with a very bad man between her thighs.
  • zezzan

Har oxå hört flera varianter men förlitar mig på att mina barns tandläkare vet vad hon gör.... kan tillägga att jag själv hade napp när jag var liten (slutade runt 4 års åldern) och min "glugg" växte ihop....

• Caranlachiel

Vi har precis tagit bort nappen för vår son som är 9 månader gammal. Det har gått helt smärtfritt utan gnäll. Han kan fortfarande öppna munnen om man närmar sig med handen, med ångrar sig snabbt när han ser att där inte finns nån napp. Och när han ska sova kan han suga på fingrarna ett par minuter innan han tar bort handen igen.

Lill-Erik kom till oss den 6 april!
  • Avelyn

Dottern slutade med napp när hon fyllt 3 år. Nu är det över ett år sedan hon slutade. Ännu kan man se att hon haft napp när man tittar på hennes bett. Dock är det på väg att gå tillbaka.

• brünnhilde

Hos vår tandläkare är det ok med napp nattetid endast.

• passau

efter att ha läst tråden har vi slutat idag

Damen la sina nappar i en plastpåse och lämnade den till mig som betalning för en prins och prinsessa! hoppas hoppas d funkar i natt... håll alla tummar och tår för vår nappfia!

Älskade Saga & Meja. www.barnsligabarn.blogspot.com
  • Friterad

Sonen var 16 månader då vi tog bort nappen. Han hade dock aldrig fått sova med den under nätterna, utan den användes mest som ljuddämpare i nödfall samt under middagsluren innan dess. Det gick väldigt smärtfritt, han var lite grinig när han inte fick ha den under förmiddagssömnen, men redan till eftermiddagssömnen hade han funnit sig.

• Jaramla

vår son slutade bara använda dem själv när han var ca 20 månader. inte en aning om varför men väldigt praktiskt! :D jag bara samlade ihop dem o städade bort dem eftersom han var helt ointresserad av dem plötsligt.

• Tjohalia

Dottern var 3,5 år då hon slutade. Jag hade en kompis som fick barn och då gav hon bort napparna till honom eftersom han var så liten och behövde dem bättre än henne (givetvis kastades napparna bort), det funkade bra, första kvällen hade hon det lite svårt och då fick hon låna en napp av lillebror, men efter det använde hon inte napp mer.
    Lillebror blir 3 år i mars och är inte redo att sluta ännu, han är för liten för att förstå än och jag vet att det skulle bli jättejobbigt för honom nu så vi avvaktar ett tag till, hade tänkt försöka till hösten kanske, då är han drygt 3,5.

JOLINE 050414 * ALEX 070309
  • BymBym

Våra tjejer har båda slutat när det var runt 2.5 år. Den ena köpte en klänning för napparna, den andra lämnade dem till tomten och fick julklappar i stället. Har gått hur smidigt som helst. visst lite svårare att komma till ro några dagar men annars inga problem

Svårast trodde vi att det skulle vara för äldsta att sluta då lillan fortfarande hade napp. Så vi gjorde så att storasyster hade napp utan ring och lillasyster med ring. Funkade jättebra och inte en gång att storasyster ville ha lillasysters nappar

Svar på tråden Har ditt barn slutat med napp?