Inlägg från: Lycklig vill ha mer |Visa alla inlägg
  • Lycklig vill ha mer

Fortsättningstråd för vi som började med pergo i höstas

Hej tjejer,
    Den gamla tråden tog visst slut strax före jul och jag öppnade denna så vi kan fortsätta följa vår resa tillsammans.

Föregående tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-7-125/m47470505.html

• Svar på tråden Fortsättningstråd för vi som började med pergo i höstas
  • Lycklig vill ha mer

Hej tjejer!
    Hoppas att jul och nyår har varit härligt för er. Nu är det 2010 och det ska verkligen bli vårt år eller hur?

Nästa måndag har jag nästa besök hos gyn och ska göra ett sk samlagsprov. Min förhoppning är att den visar någonting vettigt. Oavsett om det är bra eller inte. Om provet inte är bra så antar jag att man går vidare till IVF och då kommer vi gå privat samtidigt som vi står i kön till landstinget.

Så jag är hoppfull inför 2010.

• Lycklig vill ha mer
    Lizz skrev 2010-01-07 14:14:39 följande:
    Hej allihopa!Nu hittade jag äntligen hit tack vare "Lycklig vill ha mer", tack för det=))Lycklig vill ha mer: Vad går det här samlagstestet ut på egentligen?? Har du röntgat äggledarna? Ja vi är verkligen hack i häl på varandra som vanligt, bara se till att plussa denna månad samtidigt också så vi inte bryter cirkeln;DSjälv är jag nu på dag 12 i en ostimulerad cykel efter min andra kur. Sen tänker jag faktiskt ta paus nästa månad då vi är i Thailand så då förlitar jag mig på att naturen har sin gång=) Händer inget inom dessa två månader blir det nog privat IVF för oss, vi står i landstingskön men det blir inte aktuellt förrens i början på 2011 och det är för lååångt bort;(((
    Samlagstestet som egentligen heter något annat som jag inte kommer på innebär att vi ska ha samlag sent på söndagkväll och så ska jag till gyn på måndag morgon och då tar de tydligen ett prov från livmoderhalssekretet och därefter kollar man det i mikroskop. Man gör det för att se om spermierna tar sig igenom sekretet. Man räknar hur många spermier som påträffas osv. Så man kan säga att det testar tre olika saker nämligen hur mitt sekret är, hur spermierna funkar "in action" så att säga och även hur vi funkar i hop. Även om min ägglossning funkar och spermierna ser ok ut i spermaprovet så är det ändå inte säkert att de tar sig igenom. Känns som ett definitivt besked i alla fall. Är det inga spermier där så går vi förhoppningsvis vidare till IVF direkt. Känns spännande att testa något nytt i alla fall. Nu har man ju gått i samma spår i flera månader känns det som.

Thailand låter underbart. Jag vill också åka på semester. Är riktigt sugen att hälsa på min syster som ska till Kambodja i 2 månader men jag inser att jag hellre vill lägga pengarna på privat IVF.
  • Lycklig vill ha mer

Nej aldrig varit gravid tidigare. Är 29 i år och kommer att göra IVF i Göteborg i så fall. Där har de också paketpris. Jag är kluven till att köpa paket eller inte. Vi kommer väl också bli uppsatta på landstingskön och undertiden köra privat. Just nu vill jag bara att det ska hända någonting oavsett vad det blir. Ser fram emot måndag och får förhoppningsvis lite svar på hur och när vi går vidare.

• Lycklig vill ha mer

Hej tjejer,
    Har ägglossning i morgon troligtvis, det såg ut som det i alla fall på VUL i dag på morgonen. Fick även utslag på mitt ältest i morse så ägglossning på gång.

Nu får vi se hur mycket det hjälper dock. Samlagstestet visade som misstänkt på ett dåligt resultat. De orkar inte ta sig igenom och på det testet som togs fanns det bara en som hade bra rörlighet. För att testet ska anses som bra så ska det finnas minst fem. Så nu är det nytt spermprov för sambon och därefter blir det antagligen IVF. Hoppas på att han får komma och lämna provet ganska omgående. Denna gången ska det lämnas på sjukhus, sist lämnade han det hos min privata gyn och de tar tydligen inte lika mycket tester som de gör på sjukhuset. Så ytterligare en väntan. Fast det går ju framåt i alla fall. Hmm undra om man ska sluta hetsa kring ägglossning nu...

Green Gal: vart i Småland går du någonstans? Jag går hos en privatklinik i Gislaved trots att jag bor på den västgötskasidan av gränsen. De har ett samarbete med fertilitetscentrum i Göteborg så man kan göra alla förberedelser på kliniken och sen bara åka till Göteborg för uttag och insättning. Skönt att inte behöva åka i väg långt för varje VUL och test.

• Lycklig vill ha mer

Sekretet ser fint ut men det kan ändå döda spermierna. Nu ska de ju göra ytterligare spermtester för att se hur de rör sig i syntetisk gel som ska föreställa sekret. Så då vet man lite mer.

• Lycklig vill ha mer

Glömde. Är på dag 15 idag.

• Lycklig vill ha mer

Nej ingen röntgen av äggledarna. Blir väl nästa grej beroende på nästa spermaprov. Om det är dåligt så spelar väl inte äggledarna någon större roll.

Vill bara gå vidare till IVF och få någonting konkret att sträva efter men förstår ju att de vill göra alla tester för att kunna få så bra resultat som möjligt där.

• Lycklig vill ha mer

Vi fixar det nog ska ni se tjejer.

Skönt med bokad tid i alla fall Lizz. Blir det en gång IVF eller kör ni ett paket?

• Lycklig vill ha mer

Spännande att fått en tid i alla fall. Är det till något info möte eller drar själva processen igång då? Hoppas på att vi får svar på våra prover i nästa vecka så vi också kan ta beslutet att gå vidare. Hoppas på snabb hjälp privat. Trevlig helg även om mensen kommer. Jag räknar med att min kommer måndag-onsdag någongång. Är inte regelbundast direkt men fick utslag på äl stickan på måndagen den 11:e. Tänker inte längre på att det ska ha funkat så det känns som att man har förlikat sig med allt och bara vill vidare.

Svar på tråden Fortsättningstråd för vi som började med pergo i höstas