-
Vi tog beslutet tillsammans med läkaren att gå vidare utifrån spermprovet och PCT testet som vi gjorde och inget gav bra resultat. Så visst kan säkert äggledarspolning hjälpa kvinnan men i vårt fall så har man gått över till att det är en manlig faktor som är problemet.Hjärtat längtar skrev 2010-02-03 23:25:27 följande:Men jag vet många som blivit gravida efter äggledarspolningen. Enligt min läkare är inte utredningen fullständig utan äggledarspolning. Äggledarspolningen gör väl så att man får fri passage i äggledarna om man inte redan har det.Jag menar det skulle ju faktiskt kunna öka era chanser att bli gravida på naturlig väg, även om ni inte gör insemination. Ha en bra semester! -
Blivit någon ägglossning Lizz?
Själv testade jag med stickor mest för att få en aning om när nästa mens kommer. Fick utslag igår så det blir nog till att börja med sprutorna den 25:e februari. -
Ja jag ha
Ja jag har haft utslag tidigare utan pergo också. Till och från i alla fall.Lizz skrev 2010-02-12 11:03:19 följande:Jo det kändes som det som 17 i lördags, hade riktig äl-värk. Stickan var i lördags på gränsen till lika stark som kontrollstrecket..tolkade det som positivt:PHade sex fre och sön iallafall, lördagen kom vi av oss. Tror inte det blir nåt den här gången iallafall, har som mensvärk redan nu nästan. Molvärk i äggstockarna vilket jag brukar få innan spottings. Får säkert spottings en vecka eller nåt innan mens nästa helg;((( Ahh utslag utan pergo? Men du kanske hade det innan pergo också? -
Det är väl alltid en bra idé att gå till en annan läkare för att få en till uppfattning. Jag håller tummarna för att det kommer funka på något sätt. Funderar ni på spermiedonation?Hjärtat längtar skrev 2010-02-17 23:56:31 följande:Det andra spermaprovet visade samma= inga spermier Och läkaren sa att det inte var nån idé att göra biopsi eftersom hans FSH-värde var för högt. Jag vill gå till en annan läkare... Hur går det för er?
Jag börjar IVF processen i mitten av nästa vecka med sprutor. -
Lizz är du tillbaka från din härliga semester än? Eller har du kanske inte har åkt än...
Ville bara veta hur det går för dig.
Kram -
Hej! Åh vad roligt att du är här igen!! Hoppas att ni har haft det riktigt härligt. Själv är jag väldigt trött på vintern just nu men piggas upp av att det åtminstone är sol ute idag. Kliniken i Falun låter väl jätte bra. Jag har också hört att det är en bra klinik så det vore väl toppen att gå där. Man ska ju faktiskt bara dit två gånger, en gång för äggplock och en gång för återinsättande. Så det hade jag absolut kört med. Vi kör ju också distansbehandling och betalar 17+5.Lizz skrev 2010-03-02 10:24:35 följande:Hej!=)Jag kom hem inatt!Har äl nu till helgen så blir väl att man kör på som vanligt, men känns lite lönlöst;(Största huvudbryet nu är om vi skall köra IVF på Sofiahemmet i sthlm där ett försök kostar 42.000 eller köra på en klinik i Falun där man gör alla förberedelser med sprutor osv hos en gynekolog i hemorten. Ett försök där kostar 18.000:- eller 48.000 och då får man pengarna tillbaka om man inte blir gravid=) Just kliniken i Falun skall tydligen vara väldigt bra och odlar oftare äggen ett par dagar extra och har tydligen bäst resultat i Sverige=) Ett annat alternativ är att avvakta 6 mån till och försöka naturligt men känns som att blir det inget så är det slöseri med tid;(((Hur går det för dig? Har du startat än??
Jo då vi har startat nu och det känns jätte konstigt egentligen. Att man har väntat på något så länge och så helt plötsligt är man igång och ett steg närmre förhoppningsvis i alla fall. Jag började med min första spruta i fredags och idag hade jag VUL och det visade på 6-7 äggblåsor på varje sida. Jag börjar redan nu vara lite svullen över magen så hur det ska bli när de växer till sig vet jag inte. Blir till att ha på sig stora tröjor
. Sprutorna går förresten väldigt bra. Var nervöst att ta den första bara. Från och med idag så har jag två olika sprutor att ta varje dag. Ska tillbaka på VUL på måndag och sen äggplock prel på onsdag och återförande förhoppningsvis fem dagar efter för då långtidsodlar de och tydligen är det bättre chans att välja det bästa ägget då. Men får jag inte ut så många ägg så kan det bli korttidsodling i stället och då är det återförande på fredagen i stället. Så nu händer det grejer. Nästa vecka blir nog väldigt nervös. Det enda egentligen som stressar upp mig lite grann är äggplocket som säkert kommer att kännas en del. Har redan nu sjukskrivit mig onsdag-fredag nästa vecka så jag ska bara vila efteråt.
-
Allmän nervositet tror jag men helt klart mest nervös över äggplocket och hur ont det nu kommer att göra men det är ju helt klart värt det. Jaaa låter ju toppen med att börja med sprutorna i mars. Det är ju så dumt med semestrarna och att många kliniker i stort sett stänger och därför går det ju knappt att få tid innan semestern börjar. Så jag hoppas att ni kör på med start i marsLizz skrev 2010-03-02 13:52:50 följande:Jo tack det har varit härligt att komma bort=)Jag har faktiskt bokat tid hos en hemortsläkare, fick tid nästa vecka redan=) De ville att jag kanske skulle börja med sprutor redan i mars och sedan äggplock osv redan i början av april. Snabba puckar! Vore skönt med iallafall ett försök innan alla sommarsemestrar=) De samarbetade med Carl Von Linne kliniken i uppsala också vilket de tyckte var bättre verkade det som, "Falun är ju också bra sa dom" och det lät som att de tyckte uppsala var bättre...är ju närmre för oss..hört mycket positivt om dem också=)Åhh va roligt att allt går bra=)) Mår du dåligt av sprutorna? Visst kör du den enkla nedregleringen? Visst är det individuellt hur mycket man skall stimuleras också? Tyckte det kändes mycket när man åt pergo, känndes som växtvärk i magen hur ska det gå om det skall växa 12 ägg??? Gulp! Vilken dag är äggplock? Men äggplocket skall väl kännas mer än återinförandet? Eller är det bara allmän nervositet?
Grejen är den att jag känner ingenting av sprutorna. Jag är lite trött och sa det till läkaren som mer trodde på att det berodde på vädret men jag kommer envist hävda hemma att jag är trött på grund av sprutorna så man får lite sympati
. Jag känner ingenting i magen än så länge. Men nu är ju äggblåsorna väldigt små än så länge så de kommer förhoppningsvis växa till sig ordentligt. Det enda jag har märkt är att jag är lite uppsväld över magen vilket antagligen beror på att det har börjat växa blåsor där inne. Men om jag är uppsväld nu så vill jag inte veta hur svullen man kommer vara när det är dags för äggplock.
Äggplock är på onsdag
Sen ska jag ta det lugnt resten av veckan. Förhoppningsvis långtidsodling och återförande måndag därefter. Annars blir det fredag nästa vecka.
-
Ja vi får se, känns så himla snabbt bara. men man lär väl aldrig känna sig helt redo helt enkelt... Ahh men det låter ju bra=) men vilken dag i cykeln är äggplocket? Låter skönt att du inte mår så dåligt än, tycker första pergoomgången va skitjobbig, va såå trött och illamående;(( Vill man helst slippa! Vad menar du med lugnt? Skall man va hemma eller typ inte träna? Ojoj va spännade, hoppas det funkar nu! Tycker man hör om rätt många som det funkar på första försöket med. speciellt de som de inte finns något "fel" med=)) Nej helt redo tror jag inte man blir. Även om man har längtat efter barn så himla länge så blir man ju lite "shit ska vi verkligen göra det här". Jag började spruta på dag 3 i cykeln och äggplocket blir på dag 15. Jag skulle börja med sprutorna antingen dag 2 eller 3 men läkaren tyckte att dag 3 funkade bättre för då blir återinförandet antingen en fredag, två dagar efter äggplock eller måndag fem dagar efter äggplock beroende på om de kan långtidsodla eller inte. Jag fick information om att man kunde ha ont i magen även dagen efter äggplocket och lite till och att vara hemma från jobbet kunde vara skönt en dag i alla fall. Eftersom äggplocket är på en onsdag så är jag hemma torsdag och även fredag sen får man ju se hur man känner sig. Tror inte jag kommer att träna någonting i alla fall de dagarna för jag spelar basket och det är ju mycket kontaktsport så om någon drar en armbåge i min ömma mage så är det inte så skoj. Får bli promenader i stället.
-
Med korta metoden så slipper man i stort sett alla biverkningar eftersom man aldrig "försätts" i klimakteriet. Jag har varit lite trött men det är ju inte säkert att det beror på sprutorna. Nu börjar jag känna mig lite tung i magen men jag har inte ont av det. Känns mest förstoppad men läste att man kan känna sig så. Jag har nu sprutat i fem dagar av 11, konstigt hur man vänjer sig med att sätta sprutor på sig själv men det ska bli väldigt skönt när den delen är över. Lite läskigt är det ändå.
-
Nej vi har inte pratat om några chanser än. Kanske lika bra men min läkare tycker ju att det ska gå bra så då hoppas jag det också men sen om det tar några gånger så får det väl göra det. Förstår att du är nervös men måndag kommer gå strålande och ni kommer känna att det är helt rätt att dra igång det hela.Lizz skrev 2010-03-03 16:11:54 följande:Ahh va bra, hoppas verkligen att det blir den korta för mig med den andra låter så jobbig;(Haha ja vad gör man inte, jag är sjuksköterska men jobbigare att spruta sig själv än andra haha Dock glad att det inte är intramuskulära injektioner iallafall, inte skönt;DUsch skall verkligen bli nervöst på måndag, fick ni veta något om era individuella chanser att lyckas på första mötet? -
Ett försök men om det inte går vägen och vi inte har hört någonting från landstinget så kommer vi nog göra ett försök till så det blir av före sommaren. Fick min bekräftelse på landstingskön för en månad sedan ungefär. Har ju västragötalandsregionen med vårdgaranti så vi ska bli kallade till infomöte senast inom tre månader från remissen.
-
Vi betalar 17.000 till Fertlitetscentrum i Göteborg och 5.000 till vår läkare här hemma. Så det är "överkomligt".
Jag är 29 och min sambo 32. -
Åh det är ju snart. Samma dag har jag förhoppningsvis fått tillbaka ett äggLizz skrev 2010-03-04 11:06:27 följande:Ungefär samma som vi betalar om vi tar Falun/Uppsala då. Hade ju bokad tid till Sopfiahemmet här i sthlm men de tar 42.000:- för ett försök *gulp* Vet att de är bra gått där av andra anledningar men är alldeles för dyrt om man skall göra fler försök;(Ja man får va glad att man har råd, tänker på de som är i samma sits men inte kan betala;( Iofs finns ju landstinget men inte alltid man vill vänta...Skall bli superintressant och se hur det går för oss. Går allt vägen på måndag så börjar jag med sprutor om ca 1.5 vecka=))
.
-
Ja det blir väl nått sånt eller slutet av november. Är lite dålig på hur man ska räkna. Åh håller tummarna för oss båda.Lizz skrev 2010-03-04 11:40:25 följande:Härligt=)Lustigt att vi gått samma väg ungefär, starta med pergo samtidigt och samma BIM dagar. Nu är du dock lite före mig=)) Men tar det sig denna gång för dig så blir det dec-bebis va? -
Är så ledsen. De beslutade idag för att avbryta försöket då äggblåsorna inte växer till sig tillräckligt. Invänta nästa mens för mer information men eventuellt en månads uppehåll för att äggstockarna ska få vila. Hade nästan 20 ägg men bara ett som började mogna. Ligger hemma i sängen, sjukskrev mig. Orkar inte mer.
-
Blåsorna var lika stora som förra tisdagen. De var mellan 8-10 mm och en som var 16. Är så besviken mest på att allt såg bra förra gången och sen så händer det ingenting. Har sprutat 10 dagar i onödan känns det som nu i alla fall. Det blir väldigt känslosamt. Nästa gång blir det högre dos men det medför risker för överstimulering då jag redan nu hade många blåsor. Hoppas att jag får komma på tätare ultraljud nästa gång.
-
De kan reglera dosen efter behandlingens gång men jag är inte jätte insatt hur det funkar. Jag var på VUL dag 6 tror jag och då såg allting bra ut. Sen gick det ju 6 dagar tills nästa VUL och då hade ingenting alls hänt och då tyckte de att det var för sent att reglera dosen eftersom slemhinnan skulle hinna bli för gammal om jag förstod det rätt. Om de hade sett att ingenting hänt när jag varit där första gången så hade de säkert höjt dosen, nu var det nog försent. De hade avstannat vilket var märkligt tyckte min läkare.Lizz skrev 2010-03-08 17:24:59 följande:Men reglerar de inte dosen under behandlingens gång? Men det kanske kan gå åt fanders ändå?Jag var iallafall på mitt första besök inför IVF idag. Allt gick bra, ska tydligen ha ägglossning idag också, hade en blåsa på 21 mm som va sprickfärdig..trodde jag hade äl i lör..inte konstigt man inte bli på smällen;DLäkaren jag va hos ville jag skulle köra långa nedregleringen för att det är lättare att planera då man exakt vet när mensen kommer, men jag stod på mig och ville ha den korta=) De ska ringa så fort de vet vart vi får plats men blir nog Falun och sprutstart om 2 v=))Hoppas du hittar ny energi snart, man måste få bryta ihop lite för att komma igen=)
Fick även reda på att jag har någon grej med äggstockarna som gör att de är lite överaktiva så de är lite rädda för att höja dosen men jag hoppas att de håller bättre koll på mig nästa gång. Jag menar jag hade ju nästan 20 blåsor redan nu och även om de inte växte så undrar jag hur det blir att få mer medicin. Fler blåsor eller bara större?
Känner mig ledsen fortfarande lite grann i alla fall men jag hade ett bryt ihop och kom igen igår och det är ingen idé att gräva ner sig i det hela. Nu hoppas jag på att mensen kommer snart och att jag får chansen att göra ett nytt försök i nästa cykel. Hade en äggblåsa på 16 mm och den kommer eventuellt resultera i ägglossning och det borde väl bli om några dagar i så fall. Sen förhoppningsvis mens 2 veckor efter det om inte hela kroppen blivit knasig av medicineringen. Så eventuellt sprutstart igen om kanske tre veckor för mig. -
Vet inte om det är ägg i alla blåsor, det vet man nog inte förrän man plockar ut dem. Tråkigt att det inte fanns platser nu
just när man får ett sånt besked så blir man jätte besviken. Precis som jag blev i måndags men nu känns det bättre. Känns som jag inte har gått igenom något riktigt IVF än. Längtar tills nästa start.
Jag håller tummarna för dig också så klart att det inte blir sprutstart i slutet av april för dig
. Vore ju härligt om det kunde funka ändå, precis som för alla andra.