Får man äta rabarber?
Min pojkvän vill göra tårta till min födelsedag och den innehåller rabarber...
Min pojkvän vill göra tårta till min födelsedag och den innehåller rabarber...
Man ska dricka mjölk eller något annat med kalcium i tillsammans med rabarber för att det drar ur kalcium ur skelettet! Min kloka gumma till mamma brukade rabbla nån ramsa när jag var liten som jag inte kommer ihåg, men som gick ut på att rabarber skulle man äta i liten mängd en gång i veckan ihop med ett stort glas mjölk, annars bröt man benen.
Jag älskar rabarber och äter mycket rabarberkräm utan mjölk. Jag har hört att man inte ska tillaga saft och kräm i aluminiumkastrull då de kan ta till sig något av aluminiumen men vet inte om det kommer från någon säker källa!
Har ätit rabarber från det jag var liten,aldrig hört att det skulle vara farligt!!Har man njursten är det inte bra...Jag har aldrig hört det där att dricka mjölk efter rabarbersaft...
Nej alltså jag hörde det först för någon vecka sen, har ätit det hela livet. Men det tycks ju inte vara någon fara då :) Ska äta en massa rabarbersylt på tårtan...med jordgubbar :D
Jo, det stämmer faktiskt detdär med mjölk eller glass till rabarbern! Det är nämligen oxalsyran i rabarbern som drar kalcium, och då är det bra att balansera med ett litet extra intag av kalcium!
Det är väl barn under se månader som inte skall ha rabarber ( eller spenat, vill jag minnas) just pga oxalsyran.
Själv tänkte jag mumsa på rabarberpaj i afton!
Jag som i förrgår gjorde rabarberkräm...Tur att man tog mjölk till. Aldrig hört talas om detta.
Herre gud!!
Jag som åt så mycket rabarber när jag var liten...
Eller, alla åt lika mycket. men vi åt väl kanske 2-3 st om daem under semestern.
Har aldrig hört detta innan, men ALLT e ju farligt numera!
Jag kommer inte hindrra Ida från att äta det i sommar iallafall.
Camilla
Det är bra med rabarber, men man ska kanske inte äta det i för stora mängder. Rabarber är inte så bra för njurarna som någon redan skrivit, och min svärmor berättade att hon fick njursten av rabarber när hon väntade min sambo. Hennes läkare sa till henne då att man är extra känslig som gravid, MEN som hon själv sa, hon åt väldigt mycket rabarber då.
Kan säga att jag smaskar på, både kräm och paj, det är ju jättegott!
Moahahahaaaa, rätt igen!! I just loooove my brain! *ironi* Nej, men allvarligt talat, vi som är gravida ska ju få i oss extra mycket kalcium ändå för barnets skull, så tänk på det när ni äter rabarber att kompensera med lite mer mjölk eller kalktabletter för att vara på den säkra sidan!
Jag har alltid ätit rabarber, mest råa som barn faktiskt. Men som vuxen har det mest blivit paj och kräm.
Jag har aldrig brutit någonting, men å andra sidan älskar jag mjölk också och har alltid druckit säkert minst 1 liter/dag (men inte Direkt efter rabarberna). =)