• andypandyy

Dagis kräver regnkläder, tips?!

Min dotter ska snart börja på dagis. Vi har aldrig använt regnkläder till henne utan hon har haft polarn och pyrets skaljacka och överdragsbyxor från lindex och nu polarn och pyrets regntäta vinteroverall. Förskolan verkar dock tycka det är viktigt med regnkläder. Men vad har man för regnkläder nu? Ska det isf vara fleecefodrade? Var o hälsade på på förskolan en regnig dag o då hade alla barnen regnbyxor utanpå overallen. Men då måste man väl ha en ganska stor storlek? Hur gör ni andra? Någon som har tips på bra o gärna billigt regnställ??

• Svar på tråden Dagis kräver regnkläder, tips?!
  • sarsparis

Jag tycker att du ska förklara för personalen att ni anser att det inte behövs regnkläder då barnet har funktionskläder på sig, att det är okej att bli smutsig och popkläderna kan man ju numera torka i torkskåp också. på vår förskola tar de inte på regnkläder på barn som har funtionskläder på sig, de har heller aldrig klagat över att vår son varit blöt på något sätt.

• 2 ska bli 3 är nu 4

ELLOS fleecefodrade overall (och även 2-dels) är toppen och till varmare dagar har hon ett från gekås.  Det tunnare hänger alltid nere på dagis.

• Busbellan

Med tanke på de ytterkläder din dotter faktiskt har så fattar jag inte varför det behövs regnkläder. Har du talat om för personalen att både vinterkläderna och vårkläderna är vattentäta?
    Bara onödigt knöligt och svårt att röra sig i om de ska dra på galonisar utanpå overallen

Mamma till Nora, August och Ella
  • Tjollabolla

Hade aldrig accepterat att dom satte regnkläder utanpå min sons overall, det behövs inte! Förklara för dom att overallen ÄR regntät och skalbyxorna likaså. Säg att du inte tänker köpa dubbla regnplagg.
    Jag personligen tycker så synd om alla barn som måste ha regnbyxor ovanpå overallen, fy vad bökigt och klumpigt!

♥ Milo 22/2 2007 ♥ Lillasyster Feb 2010 ♥ milosblogg.blogspot.com
  • Virriga V

Jag är både förskollärare och mamma.
    På jobbet tar jag inte på regnkläder på de barn som har funktionskläder. Däremot vet jag barn på andra fsk som har regnkläder ovanpå sina Reimaoveraller för att de ska gå att sälja igen. Alltså ett krav från föräldrarna.
    Min son har inte regnkläder på förskolan och jag har sagt att om det inte håller måttet så säg till så fixar jag regnkläder.

• Dr Mupp

Jag köpte ett begagnat galonställ för ca 30 kr som hänger på dagis. Ena avdelningen förtsätter efter 3 år att sätta på galonkläderna över de vattentäta skalkläderna, de vägrar inse att det inte behövs. Andra avdelningen sätter aldrig på regnkläderna eller jo en gång när de var lervälling sattde på galonbrallor över overallen för att den inte skulle bli skitig.

• Ullis 10

Enbart läst ts, men skulle aldrig acceptera regnkläder på overalen och annat än skalkläder har jag aldrig använt.

• Blå Flygare
    tessan27 skrev 2010-01-05 23:16:26 följande:
    Ta och förklara för förskolepersonalen fördelen med dessa funktionsplagg som du redan har och att det är ok att de blir smutisga och att ditt barn inte behöver galonkläder när hon har dessa kläder. Det måste väl ändå vara upp till dig som förälder att bestämma om du ska ha regnkläder till ditt barn, huvudsaken är ju att ditt barn har kläder efter väder och att de funkar vid regn... Jag har bara skalkläder till dottern på förskolan och det funkar kanon. Även en vattentät overall och ja, hon blir skitig när det är blött ute men vad gör det hon är i alla fall torr och säkert torrare än kompisarna som har galonkläder.
    Vilken tur vissa har! Jag har testat Po.P skalkläder två ggr, men hon blir blöt direkt av dem. Inte ska man väl behöva inpregnera innan användning? Nu vägrar jag köpa nått dyrt igen, ju billigare ju bättre håller det henne torr och varm.
  • Miffomorsan
    tessan27 skrev 2010-01-05 23:16:26 följande:
    Ta och förklara för förskolepersonalen fördelen med dessa funktionsplagg som du redan har och att det är ok att de blir smutisga och att ditt barn inte behöver galonkläder när hon har dessa kläder. Det måste väl ändå vara upp till dig som förälder att bestämma om du ska ha regnkläder till ditt barn, huvudsaken är ju att ditt barn har kläder efter väder och att de funkar vid regn... Jag har bara skalkläder till dottern på förskolan och det funkar kanon. Även en vattentät overall och ja, hon blir skitig när det är blött ute men vad gör det hon är i alla fall torr och säkert torrare än kompisarna som har galonkläder.
    Håller med där. Vi har alltid haft skalplaggen till vår son och aldrig behövt något annat. Första året på förskolan köpte vi visserligen regnkläder också - men dessa blev ju hängande oanvända och det är ju vansinnigt slöseri.
    Förskolan kan ju inte kräva vilken sorts plagg ni använder för att hålla ert barn torrt - huvudsaken är ju ändå att barnet kan vistas ute utan att frysa eller bli genomblöt.
  • Ullis 10

Blöt m pops skalkläder?? Mina grabbar har båda haft dem varje år i snart åtta år- har aldrig blivit blöta, impregnerat har jag aldrig gjort. Konstigt!! Då borde du lämnat tillbaka dem (har du skött dem enligt anvisningarna)?

• Blå Flygare
    Ullis 10 skrev 2010-01-06 16:53:56 följande:
    Blöt m pops skalkläder?? Mina grabbar har båda haft dem varje år i snart åtta år- har aldrig blivit blöta, impregnerat har jag aldrig gjort. Konstigt!! Då borde du lämnat tillbaka dem (har du skött dem enligt anvisningarna)?
    Overallen har jag reklamerat, den hade jag aldrig tvättat ens, och dessutom tökfrös hon i den. Byxorna reklamerade jag aldrig för om dem har jag hört från flera att de inte håller torrt så jag förväntade mig inte att få tillbaka för dem. Nu ångrar jag mig. De har jag tvättat en gång enl. tvättanvisningen, i övrigt bara torkat med trasa.
  • Ullis 10
    Blå Flygare skrev 2010-01-06 17:05:17 följande:
    Overallen har jag reklamerat, den hade jag aldrig tvättat ens, och dessutom tökfrös hon i den. Byxorna reklamerade jag aldrig för om dem har jag hört från flera att de inte håller torrt så jag förväntade mig inte att få tillbaka för dem. Nu ångrar jag mig. De har jag tvättat en gång enl. tvättanvisningen, i övrigt bara torkat med trasa.
    Oj!
  • Isabelle08

Det du har idag räcker gott och väl nu till vintern. Ett tips kan vara att köpa ett par fodrade regnstövlar för trots att vinterstövlarna är vattentäta så står de kanske inte emot hur mycket väta och slask som helst.

Det fodrade regnstället är att rekommendera om du hittar något nu eller senare. Den svenska sommaren är ju inte alltid så varm och under hösten är det toppen med fodrat regnställ, så jag rekommendera att enbart köpa fodrat regnställ, det har du mer användning av.

• Kajak

JAg har galonbyxor på barnens utomhuskläder.

Jag tycjer dte är självklart att ha galonbyxor Den är inte bara för att hålla barnet torra även kan åka "pulka" med den istället för ta madrass eller bob eller pulka.

Nää..
    Ähh skaffa galonbyxor o ha den på dagisen så slipper du diskussion med dagispersonal om det.
    Det kostar bara 250kr per par på POP eller billigare på tardera eller på Blocket.

Billigt!

• sarsparis
    Kajak skrev 2010-01-06 23:12:51 följande:
    JAg har galonbyxor på barnens utomhuskläder.Jag tycjer dte är självklart att ha galonbyxor Den är inte bara för att hålla barnet torra även kan åka "pulka" med den istället för ta madrass eller bob eller pulka.Nää..Ähh skaffa galonbyxor o ha den på dagisen så slipper du diskussion med dagispersonal om det.Det kostar bara 250kr per par på POP eller billigare på tardera eller på Blocket.Billigt!
    Fast har man lagt ned mycket pengar på  funktionskläder innan har man inte lust att lägga ut en krona på galonkläder när man vet att de inte behövs......personalen ska inte bestämma vad mina barn har på sig så länge de är torra och varma.
  • smilez

Har dom sagt att dom kräver regnkläder eller är det bara vad du tror, undrar jag!? Många föräldrar köper nog "billiga" galonisar för att man inte vill lägga dom extra pengarna på PoP kläder. Har du regntäta kläder så ska det räcka mer än väl. 

Svar på tråden Dagis kräver regnkläder, tips?!