Igångsättning..hur tyckte du det var?
Ska sättas igång nästa Torsdag..är lite orolig inför det. Hur upplevde du det? Och om du jämför med en "vanlig" förlossning,,var det mkt värre?
Ska sättas igång nästa Torsdag..är lite orolig inför det. Hur upplevde du det? Och om du jämför med en "vanlig" förlossning,,var det mkt värre?
Mitt första barn kom i v38, värkarna började lite smått 5 på morronen men började göra ont vid 8...åkte in vid 10 sen är han född 16.15. Gic hur bra som helst, hade enbart lustgas och krystade 15min.
Mitt andra blev jag igångsatt med i 42, gel placerad 10.00 effektiva värkar 10.05 står det i journalen och 13.31 är hon född. Samma sak med henne, jätte smidigt o lustgasen ute på två krystvärkar.
Trean gick vattnet kl 2 och vi åkte in 2.30 då hon inte var fixerad, värkarna kom nästan direkt och hon är född 7.40 ute på en halv krystvärk. "sluta krysta hon kommer" sa bm
Men igångsättningen, som du frågade om...gick hur bra som helst. Hur enkel som helst o gjorde inge ondare än en "vanlig" förlossning.
Kommer nog gå så bra så ska du se, om h*n inte kommer i natt
Jag blev igångsatt pga havandeskapsförgiftning. Det tog 13,5timmar från det att igångsättningen började till att hon var ute. Men det dröjde ca 5,5timmar innan jag började få lite smått ont i magen. Sen gick det magonda över i värkar. När de tog hål på hinnorna ökade värk-smärtorna betydligt! Då var jag öppen ca 3-4cm och det hade tagit ca 9timmar sedan igångsättningen började. Jag hade jätteont och tänkte att det här kommer att ta en evighet till så jag bad om EDA. Men de sista cm gick mkt snabbare och jag behövde bara stå ut några timmar till. Jag hade väldigt ont av värkarna även med EDA men det var lite bättre än utan.
Jag var väldigt nöjd med min förlossning men jag har inget att jämföra med eftersom jag bara har ett barn. Personalen har ju stor erfarenhet av igångsättningar så försök att inte oroa dig. Försök istället se fram emot att du snart ska få se ditt barn! Lycka till!
Jag har fött tre barn. Alla stora, så den tredje blev igånsättning fem dagar innan tror jag. Det var smärtsamt, hemskt, aldrig mer säger jag bara. Det är inte naturligt att det ska gå så fort som det gjorde vilket är vanligt med igångsättning. Tog mindre än fyra timmar från början till han var ute. Jag var så trött pga värkar konstant att jag inte orkade krysta, de fick dra ut honom och det kunde gått riktigt illa..... Nu var han okej efter två veckor... Jag kommer aldrig att göra igångsättning igen. De andra två förlossningarna var rena drömmen jämfört med detta och de gick ganska fort de med 6-8 timmar men då startade de som det skulle... Mina barn vägde 4.6, 4.8, 5.2
Hejsan..... jag har 1 barn och det var igångsättning.
Vill inte skrämma upp dig, men som flera sa...... det går lite fortare i det "stora"värkarbetet och gör då säkert lite ondare . För att det just går lite för fort då ....
Men vet man det så kan man ju prata med BM orna innan om det
Lycka till
TS
Glömde skriva att OM du tror dig vilja ha tex Eda så be dem sätta nålen i ryggen innan alla värkar kommer igång!!
Ok, lät ju inte så kul..men min första förlossning var hemsk i smärta så jag blir inte så avskräckt ändå konstigt nog. Ska tänka på det där med EDA nålen..för jag vill ABSolut ha det! Tyvärr tog inte den så bra förra förlossningen, men hoppas på resultat denna gång:=)
aldrig mer igångsättning. var öppen 2cm tror jag. värkstimulerande dropp, och när värkarna kommit igång fick jag ingen paus mellan dom! smärta, smärta smärta! skrek i lustgasmasken. ville ha eda, och fick den. då fick jag "vila" i ca 3 h, ingen smärta utan bara tryck nedåt, sedan kom "krystvärkar", svaga som tusan (pga edan?) och till slut drog dom ut sonen med sugklocka. jag gick sönder.
aldrig mer igångsättning. naturen får sköta sitt nästa gång.
ja hade lustgas innan edan. den funkade nästan ingenting för mig. men dom propsade på att ja skulle fortsätta andas den.. utan edan hade han nog kommit snabbare och humanare för mig.
men alla funkar olika. enes helevete andres paradis.