• Bellan80

Igångsättning..hur tyckte du det var?

Ska sättas igång nästa Torsdag..är lite orolig inför det. Hur upplevde du det? Och om du jämför med en "vanlig" förlossning,,var det mkt värre?

• Svar på tråden Igångsättning..hur tyckte du det var?
  • Matanza

Vill bara berätta hur det var för mig!

Blev igångsatt med andra barnet i maj 2009
    Blev igångsatt på BF+2 då lille vilden inte ville fixera sig och snurrade runt hej vilt!

Jag var totalt omogen, blev igångsatt med gel. Det tog 4 doser och avbrott för natten innan det var igång men när det väl var etablerat så gick det smidigt. på 4 timmar så var det klart!

min första förlossning tog 8 timmar aktivt men hade en helvetes latensfas med pinvärkar.

Med igångsättningen fick jag inte en enda pinvärk utan var det var igång så hände det saker direkt.

Kan inte säga att igångsättningen var värre på något sätt, det gick ganska fort så man hann kanske inte riktigt med men man visste ju sen innan vad som väntade. Smärtan var den samma!

Lycka till!

*Nova 071001* *Lex 090529*
  • Ronjan709

Vad lustigt att det gått så fort för många som blivit igångsatta här!
    För mig tog det som sagt ca 42 timmar! Fick endå höra att jg hade tur pga det tillslut började hända ngt. Att vissa andra kan ha värkar i 3 dygn utan att öppna sig tillräckligt o sen slutar det med kejsarnitt.

• annsan82
    mommytwo skrev 2010-01-07 20:47:45 följande:
    aldrig mer igångsättning. var öppen 2cm tror jag. värkstimulerande dropp, och när värkarna kommit igång fick jag ingen paus mellan dom! smärta, smärta smärta! skrek i lustgasmasken. ville ha eda, och fick den. då fick jag "vila" i ca 3 h, ingen smärta utan bara tryck nedåt, sedan kom "krystvärkar", svaga som tusan (pga edan?) och till slut drog dom ut sonen med sugklocka. jag gick sönder.aldrig mer igångsättning. naturen får sköta sitt nästa gång.
    alla kan ju inte välja att låta naturen sköta sitt tyvär... de flesta som blir igångsatta blir ju det av en anledning, inte för att de inte orkade vänta på att naturen skulle ha sin gång.

En liten tanke bara
  • Ronjan709
    annsan82 skrev 2010-01-08 08:11:55 följande:
    alla kan ju inte välja att låta naturen sköta sitt tyvär... de flesta som blir igångsatta blir ju det av en anledning, inte för att de inte orkade vänta på att naturen skulle ha sin gång.En liten tanke bara
    Nej precis. När man säger aldrig mer igångsättning så finns det väl bara ett alternativ för de flesta och det är kejsarsnitt för barnet måste ju ut Är ju riskfyllt att ha kvar barnet hur många veckor som helst efter bf
  • Grismamman

Blev "igångsatt" 10dagar före bf pga lågt sittande moderkaka. De ville ha koll på mig under hela värkarbetet för att ha koll på om moderkakan skulle komma före bebis eller inte. Jag var mogen och öppen tre cm tror jag men inga värkar ännu. De tog hål på fosterhinnan och sedan satte det igång av sig självt, inget värkstimulerande. Började få känningar efter 2 timmar och fick en bebis efter ytterligare 7,5.

• mommytwo
    annsan82 skrev 2010-01-08 08:11:55 följande:
    alla kan ju inte välja att låta naturen sköta sitt tyvär... de flesta som blir igångsatta blir ju det av en anledning, inte för att de inte orkade vänta på att naturen skulle ha sin gång. En liten tanke bara
    haha visste att ngn skulle reagera på det!
    nä, ska förtydliga mina virriga tankar. om det inte börjar av sig själv nästa ggn för mig, ska ja kämpa för ks. i värsta fall en till igångsättning. då får dom fan binda fast mig{#lang_emotions_tongue_out}.
    My Baby K 091031
  • Marleen

frågar här inne för de e så många som varit med  om en igångsättning, jag fick en igångsättning men fick bara 2 tabletter som de stoppade upp o sen efter ca 6 timmar så satte de igång.

kan man kalla de igångsättning? jag hade sjuka värkar o de va såååå smärtsamma, fick inga pauser alls mellan värkarna. kan detta ha varit av naturen eller hur man ska säga eller va mina värkar utan pause pga tabletterna de stoppade upp?
    ska ha barn i maj igen och funderar på en igånsättning igen (pga förlossningsrädsla). men vill ju inte föda igen på 1h och 50 minuter o ha de så intensivs om jag inte måste hehe. svårt att förklara men ni förstår säkert vad jag mena....

• April Mamma
    Marleen skrev 2010-01-08 16:41:41 följande:
    frågar här inne för de e så många som varit med  om en igångsättning, jag fick en igångsättning men fick bara 2 tabletter som de stoppade upp o sen efter ca 6 timmar så satte de igång. kan man kalla de igångsättning? jag hade sjuka värkar o de va såååå smärtsamma, fick inga pauser alls mellan värkarna. kan detta ha varit av naturen eller hur man ska säga eller va mina värkar utan pause pga tabletterna de stoppade upp? ska ha barn i maj igen och funderar på en igånsättning igen (pga förlossningsrädsla). men vill ju inte föda igen på 1h och 50 minuter o ha de så intensivs om jag inte måste hehe. svårt att förklara men ni förstår säkert vad jag mena....
    OM du kan välja att föda "naturligt" utan igångsättning så kan jag verkligen rekomendera det. Födde mitt först barn utan igångsättning och det är mycket bättre om man får säga så =)

Fick du dropp också?
  • Ronjan709
    April Mamma skrev 2010-01-08 16:53:42 följande:
    OM du kan välja att föda "naturligt" utan igångsättning så kan jag verkligen rekomendera det. Födde mitt först barn utan igångsättning och det är mycket bättre om man får säga så =)Fick du dropp också?
    Ja jag håller med. Tycker igångsättning var jättejobbig. Om jag var förlossningsrädd skulle jag nog endå tycka naturlig förlossning är bättre. Man har ju mer att vara rädd för i en igångsättning dvs större risk att det slutar i snitt och barnet kan bli väldigt trött när det blir så långdraget som i mitt fall när värkarna var intensiva i nästan 2 dygn innan jag började öppna mig. De hade barnläkare på plats o fick föda med förlossningslälkare pga oron för sonen då han var så trött på slutet.
  • Marleen
    April Mamma skrev 2010-01-08 16:53:42 följande:
    OM du kan välja att föda "naturligt" utan igångsättning så kan jag verkligen rekomendera det. Födde mitt först barn utan igångsättning och det är mycket bättre om man får säga så =)Fick du dropp också?
    nej jag fick ju inte de alls. fick enbart 2 tabletter uppstoppade...
Svar på tråden Igångsättning..hur tyckte du det var?