• Bellan80

Igångsättning..hur tyckte du det var?

Ska sättas igång nästa Torsdag..är lite orolig inför det. Hur upplevde du det? Och om du jämför med en "vanlig" förlossning,,var det mkt värre?

• Svar på tråden Igångsättning..hur tyckte du det var?
  • Humbla

Blev igångsatt med prostatinglandin gel pga övertid (bf +16), och helt omogen tapp.
    Fick gelen 15.00

22.00 tiden, inga tecken alls, en ynka sammandragning på 15 min. Ej öppen.
    01.20 slemproppen lossnar
    01.25 värkarna börjar, full styrka redan från start, inga pauser emellan,2- 3 cm öppen
    04.00 fick EDA eftersom jag inte sovit på två dygn och helt enkelt inte orkade
    06.00 tiden, blir väckt, öppen 7 cm
    07.25 tiden -vattnet tas
    09.39 sonen föds.

Min upplevelse är att det gick väldigt snabbt, från ingen känning till full känning, att värkarna var otroligt intensiva och att jag inte alls var förberedd på att värkarna kunde komma med sådan styrka redan från start, och dessutom utan mellanrum.
    Jag ville inte ta EDA innan, men jag är glad att jag tog den eftersom min kropp inte orkade mer efter all sömnbrist, den lät mig sova runt 2 timmar, och efter det var det otroligt mycket lättare, både humöret och det faktum att den funkade perfekt på mig. Kände krystvärkarna bra och upplever att jag hade en bra förlossning -om än väldigt intensiv.

Mamma till Tor 1/9-06 & Lillkickan BF 6/2 -10
  • modesty74

Jag har blivit igångsatt 2 ggr. Ena gången i vecka: 43+0 och andra gången i vecka: 40 pga preeklampsi.
    Dom förlossningarna var bättre än den som kom igång spontant.
    Hade gärna blivit igångsatt igen, för då får jag åtminstone ett bra värkarbete, vilket jag inte har annars. Igångsättning är inget att vara rädd för, tvärtom.

• Funderingar

Igångsättning med omogen tapp med första barnet. När värkarbetet drog igång på riktigt var det outhärdligt och ingen narkosläkare så långt ögat kan nå. Men flertalet timmar senare kom narkosläkaren och jag fick EDA som fungerade toppenbra. Efter det gick allt jättebra! Krystningen tog ca en kvart med mycket, mycket små bristningar. Det var flera timmar som var JÄTTEjobbiga, men det var personalens fel. De skulle skruvat ner droppet tlls narkosläkaren inte kunde komma, och som förstföderska så visste varken jag elelr min man vad man kunde göra i det läget. Men som sagt -EDAn var min räddning .

Nu är det dags för igångsättning nr 2. Jag har pratat med min läkare och vi är överens om att tidig EDA ska sättas så att det inte kan bli så igen. Då är det bara att dra igång den när jag känner att jag behöver den.

Jag tror man ska försöka gå in med en positiv känsla - det här fixar jag! För det är fantastiskt vad man klarar av! Och jag måste säga - trots att det var outhärdligt en period så minns jag även förlossningen som något fantastiskt! Det var en underbar känsla att föda fram sitt barn och jag minns att jag under krystningarna kände att det här skulle jag kunna göra imorgon igen! Du får en superbonus när allt är klart!

• Ronjan709
    Funderingar skrev 2010-01-11 12:02:53 följande:
    Det var vad läkarna sa till mig innan dvs förvanade mig om. Att 50 % av alla som är omogna vid igångsättning slutar i kejsarsnitt. Har man däremot börjat öppna sig redan innan så skulle det vara mindre risk
  • annsan82
    mommytwo skrev 2010-01-08 13:14:47 följande:
    haha visste att ngn skulle reagera på det! nä, ska förtydliga mina virriga tankar. om det inte börjar av sig själv nästa ggn för mig, ska ja kämpa för ks. i värsta fall en till igångsättning. då får dom fan binda fast mig.
    ja här på fl paserar inget obemärkt f'n att jag skulle va den gnäll tanten som komenterade Skärpning på mig där....

vet också att en del uppfattar igångsättning som väldigt jobbigt, men som sagt det är ju sällan ett eget beslut att ta utan något man "råds" till att göra.

Hoppas då att du slipper en i.s och får ditt snitt om det ej får starta av sig självt vill säga

Lycka till
  • Funderingar
    Liljan75 skrev 2010-01-11 21:57:54 följande:
    Det var vad läkarna sa till mig innan dvs förvanade mig om. Att 50 % av alla som är omogna vid igångsättning slutar i kejsarsnitt. Har man däremot börjat öppna sig redan innan så skulle det vara mindre risk
    Men karolinska tycker jag känns som en tillförlitlig källa, eller vad säger du?
  • Ronjan709
    Funderingar skrev 2010-01-12 11:48:20 följande:
    Men karolinska tycker jag känns som en tillförlitlig källa, eller vad säger du?
    Ja visst självklart. Men ville bara säga att läkarna på akademiska sjukhuset här i uppsala säger 50 %. Så det är inte konstigt att många hört 50% när man är omogen innan, när läkarna själva säger det.
  • Funderingar

Absolut inte. Klart man lyssnar på vad ens läkare säger.

• WhiteAngels
    Hellre en spontan förlossning om jag än ska behöva gå över tiden hur många dagar som helst
    Min igångsättning var ingen rolig historia.Tog 7 timmar allt som allt.men att öppna sig från 5 cm till att ha sin son på magen 30 minuter senare det var kämpigt!
  • Ronjan709
    WhiteAngels skrev 2010-01-15 09:36:21 följande:
    Hellre en spontan förlossning om jag än ska behöva gå över tiden hur många dagar som helstMin igångsättning var ingen rolig historia.Tog 7 timmar allt som allt.men att öppna sig från 5 cm till att ha sin son på magen 30 minuter senare det var kämpigt!
    Ja jag håller nästan med. Även om min var jobbig därför att det tog för lång tid. Nej nu är det dags att män börjar föda barn i stället!
Svar på tråden Igångsättning..hur tyckte du det var?