• Qermit

Hemutredning hösten 2009 #3

Hej!
    Det verkar som vår tråd gått ut så jag startar en ny. Välkomna alla som tycker sig passa in i tråden .

• Svar på tråden Hemutredning hösten 2009 #3
  • Simba79

Vad bra att det rullar igång lite i Sydkorea igen! Det måste ha varit en riktigt lång väntan för alla med barnbesked som bara väntat på att få åka... 

Någon som vet om AC är på gång att uppdatera listorna snart? Tycker att det borde vara dags...
  • ProvisT

Simba jag håller med. Jag trodde att det var typ den 17e 18e varje månad. Så jag loggade in med stor spønning. Men inget alls har ju hänt. Men om man läser på koreasidan så ser du att de skriver att de förväntar sig längre köer och att ca 40 familjer redan har sin ansökan i landet. Så de kommer inte att skicka fler förrän det har kommit igång lite igen. Så antagligen kommer de heller inte uppdatera listan igen heller förrän de är ifatt igen. Men sååååå frustrerande. Man känner iaf lite hopp när man kan följa listan varje månad och se vad som händer. Nu är det bara stopp.
    Läste också att de inte kommer att skicka en enda ansökan till Thailand under 2010. De har för långa köer redan nere i landet.
    Våra vänner adopterade för typ 4 och 2 år sedan, och då var situationen inte alls såhär. Varför ska man alltid vara lite för sent ute:)

• Simba79

Även om de inte kommer skicka fler ansökningar till Korea just nu så tror jag ändå att även den listan kommer att uppdateras. Dels försvinner personer som väljer att skicka till något annat land och sedan tillkommer det säkert en del som hoppar in i kön. Är också lite spännande att se vad som händer med övriga länders listor. 

Vår väntan är lång, men förhoppningsvis blir det väldigt bra tillslut! Jag vill tänka positivt även om de senaste veckorna har känts rätt tunga... 
  • ProvisT

Simba: Lite god nyheter till oss. Jag har just hört att det är 2 st som skickat ner sin ansökan till Korea den 18/2. Så det är ju säkert en liten hög som skickat samtidigt. Så kanske börjar det att röra lite på dig igen. Hoppas hoppas.

Kram

• ProvisT

Ahhaaaa såg just det här på ACs hemsida.

2010-02-24 Väntelistorna på landsidorna uppdaterades den 18 januari. Nästa uppdatering kommer att ske när registren är rensade från de sökande som valt att inte förlänga sitt medlemskap i Adoptionscentrum. Detta beräknas kunna ske under andra halvan av mars. Till dess är alltså väntelistorna lite gamla och till viss del inte aktuella. Fick även deras brev. Oj oj ingen kul läsning. Alla länderna har riktigt långa köer och de förväntar att de ska växa ännu mer. Shit blir stressad. Låt mig iaf hinna få ett litet guldklimpsbarn....

• Simba79
    ProvisT skrev 2010-02-25 08:51:03 följande:
    Simba: Lite god nyheter till oss. Jag har just hört att det är 2 st som skickat ner sin ansökan till Korea den 18/2. Så det är ju säkert en liten hög som skickat samtidigt. Så kanske börjar det att röra lite på dig igen. Hoppas hoppas. Kram
    Vad bra att det rör på sig! Men det är ju ändå lika bra att räkna med att det tar några år till...  
    Än så länge har vi ju inte ens ett medgivande klart. Vi har inte hört ifrån vår utredare efter att vi ville att han skulle justera texten så att den passade Colombia också. Nu är det två veckor sedan... Nästa "stoppdatum" för inlämning till nämnden är om 1,5 vecka, vi får väl se om det är klart tills dess. 
    Vet inte om det var i denna tråden det diskuterades varför AC tog tid på sig att svara på mail, men det kan vara bra att veta att de inte har kunnat läsa alla mail:

Från AC:s hemsida: 
    "Tyvärr kan vi inte ta emot e-post som skickas från sprayadresser då de fastnar i vårt spamfiltret. Vi har arbetat mycket med att försökt lösa problemet tillsammans med spray, men tyvärr inte lyckats. Detsamma gäller för passagen- och homeadresser."
  • Simba79

Nu har vi fått mail från utredaren om att han har skickat en Colombiaanpassad text till oss idag, så vi borde få den i början på nästa vecka. Gott att det händer något

• Ålen
    Simba79 skrev 2010-02-26 12:52:37 följande:
    Nu har vi fått mail från utredaren om att han har skickat en Colombiaanpassad text till oss idag, så vi borde få den i början på nästa vecka. Gott att det händer något
    Härligt!!!
  • TomMon

Hej på er!

Jag och mannen håller som bäst på med hemutredningen, hembesöket gick av stapeln idag. Det kändes bra, våra utredare känns trygga att ha att göra med tycker jag.

Vi har stått i kö hos BFA i ett år nu, och har funderingar åt Thailand eller Taiwan. Men vi är öppna för vad organisationen tycker när vi väl är klara med medgivandet.

Nedslående att läsa att alla köer bara växer och växer, det behöver inte vi som är mitt i detta, vi som fått vänta såååå länge redan. Men, det är väl bara att acceptera faktum, vi kommer aldrig att kunna säga, åh, det bara hände, det tog på första försöket! Tålamod är något jag verkligen har övat upp under denna process....!

/TomMon

• Simba79
    Simba79 skrev 2010-02-26 12:52:37 följande:
    Texten genomläst och klar Nu tyder allt på att vi kan gå upp i nämnden i slutet på mars...
    TomMon - Vad kul att det går bra! Visst är det jobbigt med alla köer. Kan bara hålla med om att det är bra tålamodsträning...
Svar på tråden Hemutredning hösten 2009 #3