• Qermit

Hemutredning hösten 2009 #3

Hej!
    Det verkar som vår tråd gått ut så jag startar en ny. Välkomna alla som tycker sig passa in i tråden .

• Svar på tråden Hemutredning hösten 2009 #3
  • Qermit

Provis, sedan kan man ju diskutera vad som är bäst för barnets utveckling... att få springa runt och leka och stoja eller sitta still på en restaurang...

• Simba79
    ProvisT skrev 2010-02-02 02:47:59 följande:
    Oj visste inte att man behövde vara så nogrann med vad de skrivit. Jag tänker mer att de ju vet bäst hur det ska vara. Så vi påpekar endast om vi ser några direkta fel.
    Det var framför allt direkta felaktigheter som vi ändrade. Det handlade framför allt om årtal men även några ord som inte finns (t.ex. små-åldrarna) och några tolkningsfel. Att nämna ett specifikt land när vi har svarat " just nu följer vi mest ... men det spelar ingen roll vilket land kommer ifrån" känns också väldigt fel. Då känns det ju helt kört i alla andra länder fast vi just sagt att det inte spelar någon roll...
  • ProvisT

Qermit: Jo jag menar ju inte heller att de ska vara så alltid. Men jag tycker det gått för långt i Sverige med fri uppfostran(inte alla såklart) När barn inte längre har respekt för sina föräldrar och inte kan uppföra sig i några situationer tror inte jag att det är bäst för barnen. Vi pratade mycket om barnuppfostran i vår utredning. Vi sa att vi ville vara tydliga och uppfostra barnen ganska strängt men med mycket kärlek. Hoppas att hon förstod vad vi menade. (jag lovar att vi är väldigt mjuka och snälla människor) För hon började prata om "de gränslösa" barnen som far illa pga för lite eller ingen disiplin. Hon hade många fall där det gått så långt att föräldrarna inte längre har kontroll. 

• ProvisT

Simba: Ok då förstår jag. Ska nog låta min man fixa det där. Jag har så lätt att bara cceptera som det är. Men detta är ju faktiskt ganska viktigt för oss att det blir rätt. Visste inte att de skriver in land där.

Vår hemutredare pratar mycket om Korea, och det göär ju vi också. Men saker kan ju ändras och då vill vi inte vara fast på ett land. Jag ska vara extra uppmärksam på det:)

• Ålen
    Göteborgsfika 7/2 kl. 11
    Qermit
    Simba79
    Ålen

Ska vi mötas vid Kopparmärra och ta antingen Fröken Olsson, Franks, Cappuccino, Pour Bon eller annat ställe.
  • Nilla 79

Här går det med i snigelfart. Vi har fortfarande inte fått hem vår utredning så att vi kan läsa igenom den innan nämndens möte så därför räknar jag inte med att vårt ärende kommer upp i nämnden förrän i mars månad... Drygt att vänta...

Hoppas att det går bra för alla.

• Qermit

Provis, det är två olika saker. Barn mår bra att få tydliga gränser i sin uppfostran, det är inte det jag ifrågasätter utan generaliseringen att de taiwanesiska barnen är "bra" uppfostrade för att de kan sköta sig på restaurang medan de svenska barnen "springer omkring och är ouppfostrade". Jag tycker många av våra barn här i Sverige har en fantastisk, demokratisk uppfostran som gör att de vågar ifrågasätta när de inte förstår sin omgivning. Hoppas du förstår hur jag menar! (jag jobbar inom skolan och har så gjort i över 10 år, därför blir jag så trött när våra svenska barn svartmålas som ouppfostrade lustbarn som kräver ordning och reda...)

• ProvisT

Qermit: Ja jag tror vi menar ganska lika, men har olika utgångspunkt:)
    Jag har inte alls din bakgrund och kunskap om barn. Det är också en av de sakerna som skrämmer mig med att bli förälder. Hur ska jag klara det? Hur ska jag veta vad jag ska göra???? Min utgångspunkt är från en värld där jag jobbar endast med vuxna och bara träffar barn när man träffar några vänner med barn. En del är så vilda och ouppfostrade att jag faktiskt inte ens vill bjuda hem dem till oss. De är galna och förstör och lyder inte sina föräldrar, (som inte heller gör allt för att få dem att uppföra sig). Sedan har vi andra vänner som har barn som är bedårande och vad jag kallar "väluppfostrade". De får gärna komma hem till oss hur mycket som helst:)
    Jag har hemskt många tankar om hur man blir en bra färälder och hur jag vill uppfostra mina barn. Men är också medveten om att det nog är svårt som bara den när det kommer till kritan... Men jag lovar att hålla er uppdaterade när det väl kommer en liten till oss:)

• Ålen

Provis, funderingar kring föräldraskapet tror jag vi alla har. Jag kan tycka det är jätteskrämmande inbland men inser sedan att mycket har jag redan inom mig och man lär ju sig efter vägen.

Svar på tråden Hemutredning hösten 2009 #3