• Svar på tråden Hästtråden v. 11
  • cajsasmamma
    Pallas skrev 2011-09-18 21:16:27 följande:
    Åh, hej! Hade nästan glömt bort den här tråden!

Ni kanske minns att jag haft sådana bekymmer i mitt hästeri förut, med regelrätt fobi för ridning, dåligt med tid, sjukdom och skador på hästen osv? Nu är vi i allafall i full gång och det är sååååååååååå roligt! Jag rider nu 5-6 dagar i veckan och har kommit en god bit på väg i utbildningen. Nu ska vi börja rida för instruktör för att finslipa lite.

Hästen är jätte, jättefin, men ack så otroligt svårriden. Hon är superkänslig, på gott och ont. Hon är arbetsvillig och ambitiös, men hon kräver egentligen en bättre ryttare än jag. Spänner jag en skinka en halv sekund för mycket så har hon sladdat iväg flera meter. Vi tragglar dock på och har nu kommit till en punkt i utbildningen då hon börjar hitta på själv när hon inte hajar vad jag menar eller när det går för tungt. Exv jag begär vänster sluta, vilket hon tycker är svårt (sjukt oliksidig), då skjuter hon iväg inner bog och börjar vända på bakdelen istället. När hon tycker jag blir orättvis (motstridiga hjälper eller när jag tar igenom något jag vet är rätt men som hon tycker är asjobbigt) så fnyser hon hårt, hahaha. 

Jag har "fjortisridit" litegrann och gudars vad skoj det är! Galopp på stubbåker, hoppning barbacka och sånt. Men bäst av allt är de fina höstdagarna när man kan skritta i skogen två timmar i sträck och spana efter kantareller. Hon gillar att gå off-road, hon verkar trivas med att själv klura ut vilken väg hon ska gå. ÄNTLIGEN har vi börjat få en relation med varandra, efter två år.

Det låter toppen ju

Låter som en typiskt kbl-travarsto , har du tömkört henne? vissa travare tycker att det är enklare att lära sig saker när man tömkör .
  • Fru X
    cajsasmamma skrev 2011-09-18 20:06:58 följande:
    Hej!

Är nån kvar här? 

Jag läser ofta men skriver sällan.

• Pallas
    cajsasmamma skrev 2011-09-18 21:58:51 följande:
    Det låter toppen ju

Låter som en typiskt kbl-travarsto , har du tömkört henne? vissa travare tycker att det är enklare att lära sig saker när man tömkör .
    Jo, jag har tömkört henne mycket, främst för att få bort den otroligt dåliga skritten hon hade när hon kom, samt att hon ska hitta balansen i trav som inte är full fart. Ska köra lite mer med den nu och försöka komma ihåg hur jag lärt in slutan i tömkörningen på unghästarna.
  • cajsasmamma
    Fru X skrev 2011-09-18 22:10:11 följande:

Jag läser ofta men skriver sällan.

Men du får skriva lite mer alla vill ju veta hur det går med dina fina hästar  
  • cajsasmamma
    Pallas skrev 2011-09-18 22:17:30 följande:
    Jo, jag har tömkört henne mycket, främst för att få bort den otroligt dåliga skritten hon hade när hon kom, samt att hon ska hitta balansen i trav som inte är full fart. Ska köra lite mer med den nu och försöka komma ihåg hur jag lärt in slutan i tömkörningen på unghästarna.
    Och nu står det stil i huvudet på mig med  
  • Fru X

Det går Finfint Den gamle 20-åringen går som tåget, gjorde klockrena skolor i trav och galopp på träning i går, satt bara o växlade mellan skänkel o vikthjälper. Rids 3-4 dagr/v Vara två rena skrittpass i princip

"Den lille" 2- åringen, *Långben*, växte 14 cm juli 2010- april 2011, kastrerades i maj 2011 är nu 160 cm med lååånga ben. Har lärt honom löshoppning i sommar - tillväxtpåverkad så det var låga hinder. Sen har jag suttit på honom 9 ggr, han tömkörs nu för att sätta lite muskler och växa på sig o sätta kommandona för trav glp så ska jag testa det uppsuttet snart . Tränar lastning: Han blev ju tagen fr mamma o stoppad i släpet, så han gillart inte. JAG vill att han ska vara lika trygg i trp som i stallet så jag nöter och nöter med det, med framgång men det går sakta. Jag håller dessutom på ensam med det - annars är man bara beroende av andra o kommer inte kunna åka som jag vill iaf. Superkänslig och väldigt reaktionssnabb (vi snackar ferrari...) med ett milt och fint temperament. Himla snygg är han också vad mer kan man begära?

• cajsasmamma
    Fru X skrev 2011-09-18 22:31:38 följande:
    Det går Finfint Den gamle 20-åringen går som tåget, gjorde klockrena skolor i trav och galopp på träning i går, satt bara o växlade mellan skänkel o vikthjälper. Rids 3-4 dagr/v Vara två rena skrittpass i princip

"Den lille" 2- åringen, *Långben*, växte 14 cm juli 2010- april 2011, kastrerades i maj 2011 är nu 160 cm med lååånga ben. Har lärt honom löshoppning i sommar - tillväxtpåverkad så det var låga hinder. Sen har jag suttit på honom 9 ggr, han tömkörs nu för att sätta lite muskler och växa på sig o sätta kommandona för trav glp så ska jag testa det uppsuttet snart . Tränar lastning: Han blev ju tagen fr mamma o stoppad i släpet, så han gillart inte. JAG vill att han ska vara lika trygg i trp som i stallet så jag nöter och nöter med det, med framgång men det går sakta. Jag håller dessutom på ensam med det - annars är man bara beroende av andra o kommer inte kunna åka som jag vill iaf. Superkänslig och väldigt reaktionssnabb (vi snackar ferrari...) med ett milt och fint temperament. Himla snygg är han också vad mer kan man begära?
    Låter toppen!

Tycker att lastning är något som folk(speciellt ridhäst) ägnar för lite tid till. Vet inte hur många ggr jag har sett folk lasta 3-4timmar sina hästar utanför ATG -kliniken här .
    Mina hästar kan jag lasta själv, 3åringen tar sats och springer in så det henne bruka jag släppa in så hon "går" in själv  
  • Fru X

Han går snällt in o ställer sig o äter hö. Så håller han stenkoll så ingen kommer och stänger in honom

Jag tränar extra bara stå i stallet själv med honom. Han tycker bara det är jobbigt. Extremt sällskapssjuk. Men det är bara att förhålla sig till det, nöta och ha tålamod så kommer det att bli BRA  Jag tar det enl "vissa goda råd" aaaalldeles för lugnt... 

Svar på tråden Hästtråden v. 11