• Svar på tråden Hästtråden v. 11
  • cajsasmamma
    grästuva skrev 2011-09-21 18:42:46 följande:
    Hej! Tänkte bara slänga in en liten snabb fråga. Letar med ryttare till min häst och bestämde precis en tid med en tjej på tisdag som vill komma och kolla. 
    Nu fick jag ett till svar från en tjej som vill komma och kolla, kan jag bestämma tid med henne innan Tisdag och vänta med att bestämma och lämna besked tills båda varit och kikat eller ska jag vänta tills efter den första varit här?

Hur gör man när fler är intresserade av att komma och kolla? 

Hej

Om du har 2st( eller fler) som vill komma och provrida tycker  jag att du ska låta båda provrida så du får se vem som passar bäst.

Förresten vad har du för häst  och vad håller du till? 
  • grästuva

Ja, svarade att hon jätte gärna fick komma och kolla hon också men att det fanns en till intresserad och att jag inte kunde fatta något beslut förens dom båda vart där.

Jag håller till några mil ifrån Halmstad, har en ridtravare  f - 94 som gått som ridhäst dom senaste elva åren. 

• Pallas
    Fru X skrev 2011-09-20 22:45:05 följande:
    det kommer... låt henne gå i lite för långsamt tempo. Många pauser (naturliga övergångar...) De ÄR olika att rida i olika varv, de bara SER liksidiga ut om man tränat mer..
    Skulle ha ridit ut i skogen i dag men kom inte ut till stallet förrän det var mörkt, så det blev lite tragglande på banan i allafall. Det blev en massa övergångar, skänkelvikningar, noggranna ridvägar (hörnpasseringar, volter, halvt igenom och sånt) och mot slutet släppte hon faktiskt riktigt fint. Mycket jobb är det, både för mig och henne. Jag måste lära mig rida! Hon är jätte, jättesvår för hon är så känslig...
  • Fru X
    Pallas skrev 2011-09-21 21:39:13 följande:
    Skulle ha ridit ut i skogen i dag men kom inte ut till stallet förrän det var mörkt, så det blev lite tragglande på banan i allafall. Det blev en massa övergångar, skänkelvikningar, noggranna ridvägar (hörnpasseringar, volter, halvt igenom och sånt) och mot slutet släppte hon faktiskt riktigt fint. Mycket jobb är det, både för mig och henne. Jag måste lära mig rida! Hon är jätte, jättesvår för hon är så känslig...
    min är svårriden för han är så het
  • Fru X

även om hästen är känslig så måste man rida den så halvhalterna går igenom etc. Vad jag förstått har din häst varit skadad. Det tar ca 2 år att träna upp den efter det. Man får traggla med enkla saker. Annars blir det bara bakslag.

• Pallas
    Fru X skrev 2011-09-21 23:20:15 följande:
    även om hästen är känslig så måste man rida den så halvhalterna går igenom etc. Vad jag förstått har din häst varit skadad. Det tar ca 2 år att träna upp den efter det. Man får traggla med enkla saker. Annars blir det bara bakslag.
    Hon var ju snudd på bara insutten innan skadan, inte inriden som i skolad, så jag har inte bråttom. Det är mest att det är svårt att på egen hand veta om man är på rätt väg.
  • Fru X
    Pallas skrev 2011-09-21 23:21:46 följande:
    Hon var ju snudd på bara insutten innan skadan, inte inriden som i skolad, så jag har inte bråttom. Det är mest att det är svårt att på egen hand veta om man är på rätt väg.
    ok, i så fall tycker jag två saker:

1 ni är absolut på rätt väg

2 skippa skolorna helt ett tag, varva sedan skolor med vanliga skänkelvikning, varannat pass olika fokus. Alltid träna övergångar.

grästuva: Hej och hallå! PALLAS häst har haft senskada. Och jag tycker också självklart att du ska låta alla provrida din häst.      
  • grästuva

Hej Fru x, nu har jag bestämt träff för provvridning med båda som var intresserade. Den förste kommer imorgon och den andre på Tisdag förmiddag.

Håller tummarna för att någon av dem är den rätta Flört 

Svar på tråden Hästtråden v. 11