Hästtråden v. 11
Hästtråden v. 10
Hästtråden v. 10
öva övergångar skritt trav.
öva halter när hon är uppvärmd. Kom ihåg, ge eftergift - stilla - ta stöd - rid framåt......
Fru X: tack för tips! Ska lägga krut på skogsturer ett par veckor, tänkte jag. Där tycker hon det är kul och jag kan träna övergångar på ett bättre sätt än på banan. En fråga bara, eftersom jag jobbat mycket med sitshjälperna har jag experimenterat lite och försökt göra en ordentlig halvhalt med sitsen, så hennes rumpa kommer med och samla energi i travfattningarna. Alltså att hon inte bara får lulla eller dra iväg i full fart på en travhjälp utan måste komma iväg lite samlad. Tror du det är dumt?
DET är RÄTT väg att gå. I form, ---> trava, ---> gunga igång med sitsen istället för tryck med skänkeln, ev liten smack så hon fattar. LÅT det ta 5-10m att börja trava. DET bygger. DIREKT hon börjar trava; var beredd, parera räkna takten 1 2 1 2 1 2 1 2... Se till att dina höfter gungar takten uååt och nedåt i sadeln för att samla energi. Höfterna ska inte gå framåt - bakåt i sadeln, de ska upp - ned i takt 1 2 1 2 1 2. Magmuskler!!! På både dig och hästen. Om hon trots det lägger iväg, ta halvhalter m tygeln också, lite seeega, se till att de når BÅDA bakbenen - eftergift - ny halvhalt - 50 st om det behövs. PAUS vila sen
Fru X: Bra, då är vi på rätt väg. Väntar på att instruktören ska ha tid att komma ut och checka av. Makalöst svår häst och så sjukt oliksidig, så man måste rida helt olika i olika varv. Men i gengäld tränar jag upp min balans och min kropp och mina hjälper. Minsta fel från min kropp så blir det fiasko. Skulle vilja jobba lite mer med hennes eget ansvar för att hålla form och tempo (dvs desensibilisera), men det kommer väl.
det kommer... låt henne gå i lite för långsamt tempo. Många pauser (naturliga övergångar...) De ÄR olika att rida i olika varv, de bara SER liksidiga ut om man tränat mer..
Hej! Tänkte bara slänga in en liten snabb fråga. Letar med ryttare till min häst och bestämde precis en tid med en tjej på tisdag som vill komma och kolla.
Nu fick jag ett till svar från en tjej som vill komma och kolla, kan jag bestämma tid med henne innan Tisdag och vänta med att bestämma och lämna besked tills båda varit och kikat eller ska jag vänta tills efter den första varit här?
Hur gör man när fler är intresserade av att komma och kolla?