• Svar på tråden Hästtråden v. 11
  • JohannaJ

Ogift fru: Han såldes för att han var för busig för ridskola just under hoppning. Hoppningen går kanon! Men tyvärr inte galoppen Ska prova din modell men snodden först. Tack!

cajsasmamma: Han har gått max 2 lektioner om dagen och 4 dagar i veckan. Och då mest skritt och travgrupper. Kraftfoder får han inte. Ny sadel är på gång men denna klämmer inte heller enligt sadelutprovaren men det är andra ponnyns sadel.

• JohannaJ
    cajsasmamma skrev 2010-02-05 12:59:40 följande:
    Han har säkert överskotts energi om det är en riktigridskolehäst som har gått 2-3h/dag 6dgr i veckan. Då är tipset att hästen bara få vatten, hö och ev tillskott mineraler. Och sen r det bara och vara bestämt och inte ge med sig. Och ibland är det bättre o ge ett rap ordentligt än att hästen bockar och skada sig själv och ryttaren. Sen kan ev sadelklämma.
    ska prova på rappmetoden om inte snoddmetoden funkar. Det konstiga är att han inte bockar när vi rider ut utan bara i ridhuset.
  • Fru X
    JohannaJ skrev 2010-02-05 11:14:16 följande:
    behöver hjälp och råd. Tokbockande b-ponny som blivit lycklig av sitt numera ridskolefria liv. Vad gör man?Och nej han har inte ont. Är nykollad iom vet.besiktningen.
    Piska i rumpan... du är väl tillräcligt liten för att kunna rida en stund? Bockar den om man tömkör? ännu enklare.
    Skrittövningar för att "trötta ut hjärnan" o ev lite trav?
    Minska kraftfoder, självklart...
    Fru Wirenborg skrev 2010-02-05 07:31:04 följande:
     men igår hittade jag faktiskt en plogad skogsväg som vi kunde rida på..annars är det ju snö upp tillmagen på Jhaxe om man försöker sig på att rida på åker el i skogen. Vet inte om jag är kinkig men tycker det är lite väl mycket snö för honom att pulsa runt i....
    Snö, snö, snö... Blä! Padd obrukbar för tom 1,70 E.
    Herr Stallägare har konstaterat att "det blir nog en pool där sen, jag ska försöka skotta lite m traktorn" TACKAR TACKAR
    Byvägen är glest trafikerad men är så höga snövallar så både jag, E o G får klaustrofobi när bilarna ska passera. Rider därför MITT i vägen i långsam trav tills vi hittar nåt ställe där vi kan mötas när och om det kommer en bil.
    Har ju inte blivit riden nåt denna veckan förräns igår med E o idag m G.
    Igår var tränaren här, vi red skänkelvikn på byvägen o sen lite på volt o 4kant på stallplan. Kreativt skrittjobb o så lite lite överg m samlad trav på slutet. E gick som en dröm, SKÖNT!
    Idag har G o jag knatat runt i mörkret på vägen (har pannlampa). Lite sidv  o så. Han var alldeles för pigg för att jobba nåt vettigt, så han fick laja runt lite idag. Tror jag var lite FÖR nöjd med E igår, så det satt i idag. Ja ja, hästen blir inte förstörd av det  iaf.

Har varit hos H nu varje dag. Fortf halt hb. Tycker han ev hakar litet? Tiden får utvisa om det är en muskelsmäll som självläker el nåt ledband t patella som måste åtgärdas. Illa i så fall, men der kunnnat vara MKT värre.
    Han är iaf i trygghet hos sin mamma.
    O har ett supertemperament. Tackochlov så har jag ju ägnat mkt tid hela hösten, så vi har fin kontakt. Hade kunnat bli ödestidgert när han var hos oss annars.
    Han fattar ju inte att det är mitt fel att han hamnade "på gladiatorskolan" så han är jätteglad när jag pysslar med honom.
    O så har han luktsinne som en hund! Det tar 30 sek, sen har han nosat fram vilken ficka moroten ligger i.

Har iaf hört talgoxen sjunga vårsång på allvar idag. G fäller vinterpäls. Är less på vinter nu, vill ha vår.
  • dreamer78
    JohannaJ skrev 2010-02-05 13:23:13 följande:
    ska prova på rappmetoden om inte snoddmetoden funkar. Det konstiga är att han inte bockar när vi rider ut utan bara i ridhuset.
    Det är inte så att han tappar bjudningen inne då? Att han hoppar och skuttar istället för att ta för sig framåt? Tänker att ute står kanske ryttaren i lättsits och låter honom galoppera på, medans inne ska han vara kontrollerad och jobba.
    I så fall är det mycket tempoväxlingar som gäller, minsta antydan till att han blir lätt i rumpan så ska han framåt!
  • cajsasmamma

Hejsan i tråden!!!

Idag har det ridits på mina hästar. Min kompis E var o prova Rotterdam som hon ska ha på montekursen , honn sköte sig helt bra ;)

Och ha jag en American Curly på uppfostran här, den red en tjej som har hängt i mitt stall nu i 9år. Och ojoj vad han är envis men M är mycket nvsare...

• Ts Mamma

Här har vi gått omkull i ett dike idah...

...roligare saker har jag ju gjort förr men både jag å M klarade oss bra, men hon fick simam upp ur snön i diket...

Ett rådjur kom i världens fart ut hoppandes ett par meter framför oss och M flög rätt upp iluften och landndade en meter åt sidan, på kanten till ett dike som man inte såg för all (j*la f********e s**t) snö!!! Så hon kanade den med mig på och där blev vi fast tills jag hade lyckats pulsa mig upp i snön på traktorvägen igen och drog upp henne, tack gode gud så tog hon det hela med ro och vi båda klarade oss oskadda men nu får det f*n bli paddocken (om traktorn kommer till att ploga alltså eller åka till ridhuset varje kväll tills att all den här (j*la f********e s**t) snön har försvunnit!!

• Ogift Fru
    Ts Mamma skrev 2010-02-07 20:07:24 följande:
    Här har vi gått omkull i ett dike idah......roligare saker har jag ju gjort förr men både jag å M klarade oss bra, men hon fick simam upp ur snön i diket...Ett rådjur kom i världens fart ut hoppandes ett par meter framför oss och M flög rätt upp iluften och landndade en meter åt sidan, på kanten till ett dike som man inte såg för all (j*la f********e s**t) snö!!! Så hon kanade den med mig på och där blev vi fast tills jag hade lyckats pulsa mig upp i snön på traktorvägen igen och drog upp henne, tack gode gud så tog hon det hela med ro och vi båda klarade oss oskadda men nu får det f*n bli paddocken (om traktorn kommer till att ploga alltså eller åka till ridhuset varje kväll tills att all den här (j*la f********e s**t) snön har försvunnit!!
    Usch! Skönt att det gick bra. Visst är vi fler som vill bli av med snön,  men jag fasar för hur mycket is det kommer bli innan den smält bort helt...
    Hur hinner man göra femtielva saker samtidigt när man bara har åtta armar?!
Svar på tråden Hästtråden v. 11