• Kanskedinsyrra

Hur länge använder man skötbord?

En jätteknasig fråga kanske, men hur länge har man ett skötbord? Vår dotter är 7 månader å vi har inget utan använder vårt grovkök där vi bor. Men vi ska nu flytta å då måste vi ju ha ett. Men hur länge ska man räkna med att det används? Ska man kosta på ett dyrt eller inte... Vi ska kanske flytta igen sedan... å då kan det kanske vara dumt å köpa ett alltför dyrt nu... kollade på IKEAs Spoling, någon med erfarenheter av det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-07 15:10
    Tack för alla svar!
    Med grovkök menar jag en diskbänk med en skötbädd på å vattenkran bredvid, så det har varit super hittills. Golvet tycker jag låter knöligt å lite för spontant för mig...

• Svar på tråden Hur länge använder man skötbord?
  • Kickiliisa

Vi använde skötbord så länge vår dotter bajsade i blöjan och det gjorde hon till hon var 2½ ungefär. Fast på slutet fick hon ligga på badrumsgolvet istället.

• Emster

Vi hade ett väggfast skötbord men använde det inte så ofta. Det var smidigare med ett sådant där uppblåsbart från IKEA (Gullunge skötbädd) som man kan lägga på golvet eller sängen. När de kan stå upp själva tycker jag det verkar rätt bökigt med ett fast skötbord, då är det ju "bara" att skölja av i duschen om det behövs. Beror väl iofs också på vilken sorts blöjor ni använder/kommer att använda. Tygblöjor kan man ju knappt få på ett stående barn medan UP&Go knappt går att få på ett liggande barn.

• vivianne

Vi använde skötbordet tills dottern var blöjfri så det är nog lönt att köpa ett! Bra arbetsställning för oss föräldrar.

• Allt går fort

skötbord hade vi tills dottern var  6 månader då vart de up and go och då hade vi bara en skötbädd på golvet/sängen när hon bajsade

• Dimitra

Använde det i ett halvår, sen dess har vi bytt på golvet. Det roteras och sprattlas nått otroligt under blöjbytet

The Dimitra universe.
  • Fridayyy

Vi har inte heller haft det mer än 7-8 mån tror jag, sen har vi använt Up & Go.

• Fotavtryck

3 år använde vi vårat väghängda bord. Så länge använde sonen blöja. O det hänger kvar där eftersom det ska komma ett syskon.

Att alltid ha ett bord i rätt höjd o som var mjukt att ligga på med kanter. Toppen. Självklart ska det vara nära vatten så du kan hålla barnet med ena handen o blöta trasan med andra.

Det sitter där o är alltid redo.

• Kanskedinsyrra

Ingen som har erfarenhet av IKEAs Spoling? Kan man ha den när de börjar bli längre tro?

• Redbit

Dottern är snart tre och håller på att vänja sig av med blöjor. Dock får hon en lillebror om ett par månader, och jag har tyckt att det varit helt underbart att ha skötbordet som av/påklädningsplats för henne under hela graviditeten (för att inte tala om att hon sitter där vid tandborstning och andra hygienbestyr). Så jag tycker att skötbordet har andra funktioner än bara blöjbyten - men givetvis beror det på typ av skötbord också!

• BabyJia

Kommer inte ihåg riktigt hur länge skötbordet blev använt när sonen va liten. Nu till dottern har vi inte haft nåt skötbord alls. Den sonen hade blev skräp när vi hade slutat använda den, då den va så sliten. Fick den beg när han blev född.
    Brydde oss inte om att skaffa nåt skötbord denna gången, för de kändes onödigt. Köpte istället bara en sån dyna som vi lägger i sängen vid blöjbytena. Fungerar lika bra. Har en sprayflaska med vatten på sängbordet å torra tvättlappar.

Svar på tråden Hur länge använder man skötbord?