• Kanskedinsyrra

Hur länge använder man skötbord?

En jätteknasig fråga kanske, men hur länge har man ett skötbord? Vår dotter är 7 månader å vi har inget utan använder vårt grovkök där vi bor. Men vi ska nu flytta å då måste vi ju ha ett. Men hur länge ska man räkna med att det används? Ska man kosta på ett dyrt eller inte... Vi ska kanske flytta igen sedan... å då kan det kanske vara dumt å köpa ett alltför dyrt nu... kollade på IKEAs Spoling, någon med erfarenheter av det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-07 15:10
    Tack för alla svar!
    Med grovkök menar jag en diskbänk med en skötbädd på å vattenkran bredvid, så det har varit super hittills. Golvet tycker jag låter knöligt å lite för spontant för mig...

• Svar på tråden Hur länge använder man skötbord?
  • underverket 06

Vi använde mest så att säga diskbänken med skötbädd i vårt groventre. Funkar jättebra. Har haft det så sedan sonen föddes. Så verkar ju också du göra, så funkar det så skulla jag forsätta med det istället för att köpa nytt skötbord.

Nu är vår son 1 år o ligger snällt på skötbordet än så länge, men alla barn i den åldern gör ju inte det o då får man väl mest byta på en skötbädd på govlet antar jag. Byter nästan aldrid ståendes på honom. Vi har ett skötbord i sovrummet, men det använder jag inte lika mycket. Tycker det är mest praktiskt att ha vatten i närheten o det finns ju inte i sovrummet.

• Kanskedinsyrra

Det är helt ok för mig att andra gör som dom gör, jag tvättar int emig själv i rumpan varje gång, men så har jag itne gått med urin liggandes mot huden sedan förra gången jag var på toa...

Vi ska flytta å där finns inget grovkök, det är därför jag undrade om vi nu skulle behöva köpa ett... Jag tror vi kommer köpa ett för vi vill inte böka på golvet (som för oss framstår som bökigt men som för andra kan va super - bäst å akta sina ord här så man inte blir slagen på käften som man lätt tyx bli på FL, tråkigt nog måste man alltför ofta gå in i försvarspossition då folk känner sig trampade på tårna om man ställer frågor) och som sagt, vi fortsätter att anse vatten och tvättcreme som VÅRT alternativ, varpå vi även behöver detta i närheten.

KÄNNS SOM DENNA TRÅD KAN STÄNGAS NU!

• Ova

Vi använde nog skötbordet i 7-8 månader. Sedan stod hon upp när vi bytte kissblöja o bajsade på pottan.

• Trynträ

Vi köpte ett Ikea Leksvik som är en kombinerad byrå/skötbord. När man inte längre vill använda det som skötbord så tar man av övre delen och då blir det bara en byrå. Den är verkligen kanon måste jag säga. Gott om utrymme på båda sidorna och väldigt stabil.

Ang. vatten så har vi en bytta på sidan om som vi doppar torra servetter i. Torkar alltid med vatten vid bytena och torrt med papper efteråt. Har aldrig märkt att hon skulle bli torr av det. Däremot tycker jag det kan bli lite rött om man inte torkar med vatten. Det bästa för rumpan har dock varit att vi bytt från Libero till Pampers eftersom Liberos blöjor är så hårda i resåren vid ljumskarna så nu är hon nästan aldrig röd i ljumskarna längre.

• Jaramla

vi använder vårt vid varje blöjbyte o sonen är snart 2 år. som höggravid är jag oerhört tacksam att jag slipper byta på golvet!

• Gothica

Vår son hade blöjor ända tills han var fyra och vi bytte på skötbordet tills han var nästan fyra. Kanske tre och ett halvt. I alla fall om han bajsat. Lite jobbigt att göra det på golvet...

• ImseVimsig

Vi tog bort skötbordet när vår yngste var 5 månader, eftersom vi flyttade och .. ja, det blev bara så.

Han kunde stå tidigt så vi bytte stående,  och när han bajsat och jag behövde tvätta tog jag honom i famnen och höll under kranen. Tvättade av med ljummet vatten och babyolja.  Låter bökigt så här i efterhand.. men det gick utmärkt.

Nackdelen att INTE ha skötbord är att vid skötbordet får man en lugn mysig pratstund, bebisen ligger och myser medan man sköter om.. men nu blev det som det blev för oss.

/Imse

• Miew

Jag använde skötbordet väldigt länge, kanske 4 år, men det var mest för att barne fick klättra upp på den så att jag kunde hjälpa dom med vissa saker för att min rygg är paj. Jag hade ett sniglar från IKEA som stog mellan väggen och badkaret så att det stod fast ordentligt.

Viggo & Gry & Verasa mamma
  • jannike85

jag använder skötbord fortfarade bara för att vi har, men annars går det ju bra på sängen med en handduk under. Jag tvättar dotterns rumpa under vatten kranen, använder aldrig servetter eller el liknande utan enbart vatten...

• bubbelmaja

vi använde skötbord till de var ca 9 månader. Då stod båda två och ville absolut inte ligga ner. Istället för tt den stod där och tog plats och vi fick bårka på den, slängde vi ut den och bytte stående mot tvättkorgen. Eller på sängen, eller på varma badrumsgolvet. skötbädden hade vi kvar, som vi tog fram när den behövdes.

• kaji

använde bara skötbord till första barnet...såhär i efterhand förstår jag inte varför jag någonsin skaffade eller använde sådant.

enklare o säkrare att byta på en handuk på vilket, golv, bord, säng, whatever som passar bäst för tillfället:)

• Kina79

jag använde skötbordet till ettan tills hon var 3½, sista året hade hon inte blöja men låg där efter dusch/bad och blev torkad och smord.

Sen flyttade vi när lillan var 2, till en lägenhet där vi inte fick plats med ett skötbord och det kändes onödigt att köpa ett nytt - så då slutade vi med det.

• MinEllen

Man måste inte ha något. Vår dotter är 2,5 nu och vi har aldrig haft något. Funkar minst lika bra med något mjukt på golvet.

• nexie

Vi renoverade vårt badrum när dotternvar 6 månader, efter det hade vi inget skötbord. När dom blir lite större tycker jag det är smidigare med up´n´go och nu brukar hon stå upp när man byter, böja sej framåt så man kan torka. Ibland ligger hon ju ner men då blir det på golvet.

Svar på tråden Hur länge använder man skötbord?