• Kanskedinsyrra

Hur länge använder man skötbord?

En jätteknasig fråga kanske, men hur länge har man ett skötbord? Vår dotter är 7 månader å vi har inget utan använder vårt grovkök där vi bor. Men vi ska nu flytta å då måste vi ju ha ett. Men hur länge ska man räkna med att det används? Ska man kosta på ett dyrt eller inte... Vi ska kanske flytta igen sedan... å då kan det kanske vara dumt å köpa ett alltför dyrt nu... kollade på IKEAs Spoling, någon med erfarenheter av det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-07 15:10
    Tack för alla svar!
    Med grovkök menar jag en diskbänk med en skötbädd på å vattenkran bredvid, så det har varit super hittills. Golvet tycker jag låter knöligt å lite för spontant för mig...

• Svar på tråden Hur länge använder man skötbord?
  • slangbella

Använde skötbordet i 6-7 månader. Han var alldeles för vild och snurrade runt som en turbin så vi började byta på golvet istället och det har vi fortsatt med. Har en vadderad plastmadrass som vi köpt på Barnens Hus + en handduk som han ligger på.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Tänk fel om du vill, men tänk själv - Doris Lessing ♥¸.?°´¯) ♥
  • My opinion

Har ett skötbord på badkaret som går att fälla upp närman badar. Använder det fortfarande nu när sonen är två men bara vid bajsblöjor. Kissblöjor byts s.a.s i farten. Även vi hade en period då han rörde sig mycket men fick då tips att sätta upp en mobil ovanför, vilket hjälpte. Nu har han en leksak, en tandkrämstub eller vad som finns nära för att sysselsätta sig.

Tänk på hur långt själva skötbordet är. Så länge de har hela rumpan på bordet kan benen hänga utanför men har ni ett långt barn kan det bli problem innan ni vant av med blöjor.

• Twilight

Vi har aldrig haft något. Vi byter på sängen med en handduk under.

♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • Kanskedinsyrra

Alltså jag måste bara säga. Vatten! Använder inte folk vatten när de byter? När ni byter kissblöjor tvättar ni inte av alls då eller? Det låter ju jättebökigt om ni hålle rpå med vatten i hink eller nått på golver - ELLER I SÄNGEN?! Fattar nada. Alltså jag vill ju inte ha nån stinkbäby med röd rumpa... Hur bär ni er åt? Vi använder alltid vatten på en torr tvättlapp om hon kissat å med en mild återfuktande tvättcreme om hon bajsat. De gånger vi varit på resande fot eller om man är borta använder vi våtservetter men då blir hon alltid röd i baken å det känns ALDRIG lika rent med våtservetter. Jämför med om man tvättar sina egna händer med våtservett eller med vatten å handduk efter... våtservetter är inte nått jag vill använda till vardags.

• Iya Akintunde

Vi hade skötbord tills han var 8 mån ungefär, sen flyttade vi och jag tyckte inte det var någon mening med skötbord. Det bästa skötbordet är väl egentligen badkaret, så man kan tvätta av de ordentligt!

• Alexi

Det står ofta i råd att man inte behöver tvätta när de enbart kissat. Byter vi på skötbordet torkar jag bara torrt med en torr tvättlapp och byter jag "i farten" som någon uttryckte det, dvs i vardagsrummet eller hos någon annan byter jag bara blöjan, inget annat. Dottern har inte reagerat på detta utan blir bara röd ibland när hon bajsat väldigt ofta.

Kanskedinsyrra skrev 2010-01-08 17:33:28 följande:
    Alltså jag måste bara säga. Vatten! Använder inte folk vatten när de byter? När ni byter kissblöjor tvättar ni inte av alls då eller? Det låter ju jättebökigt om ni hålle rpå med vatten i hink eller nått på golver - ELLER I SÄNGEN?! Fattar nada. Alltså jag vill ju inte ha nån stinkbäby med röd rumpa... Hur bär ni er åt? Vi använder alltid vatten på en torr tvättlapp om hon kissat å med en mild återfuktande tvättcreme om hon bajsat. De gånger vi varit på resande fot eller om man är borta använder vi våtservetter men då blir hon alltid röd i baken å det känns ALDRIG lika rent med våtservetter. Jämför med om man tvättar sina egna händer med våtservett eller med vatten å handduk efter... våtservetter är inte nått jag vill använda till vardags.
  • Kanskedinsyrra
    Alexi skrev 2010-01-08 19:18:52 följande:
    Det står ofta i råd att man inte behöver tvätta när de enbart kissat. Byter vi på skötbordet torkar jag bara torrt med en torr tvättlapp och byter jag "i farten" som någon uttryckte det, dvs i vardagsrummet eller hos någon annan byter jag bara blöjan, inget annat. Dottern har inte reagerat på detta utan blir bara röd ibland när hon bajsat väldigt ofta.
    ...alla dessa råd... måste ju va bättre å följa magkänslan å den  säger mig att hade jag själv gått med en kissig blöja hade jag velat bli ordentligt ren... jag går efter det, hur hade jag själv velat bli behandlad.
  • gryning2

Vi hade skötbord första året, sen flyttade vi och har klarat oss utan sen dess. Vi byter på en handduk på toalettgolvet. Med ett barn nr 2 kommer vi inte att skaffa skötbord alls då det känns helt onödigt enligt mig. Vi tvättar inte rumpan varje gång han kissat - det gör man väl inte på sig själv? Vid byte av bajsblöja blöter jag torra servetter direkt under kranen och lägger bredvid mig innan jag ska byta.

• Kusin Knase
    Kanskedinsyrra skrev 2010-01-08 17:33:28 följande:
    Det finns verkligen ingen anledning att blöta ner barnets underliv med vatten när han/hon bara har kissat. Varför skulle man göra det, vatten torkar ju ut och riskerar att göra den ömtåliga huden röd!

Sen är det en annan sak med bajsblöjor, dem byter jag ju helst inte på en säng, precis, då riskerar man ju att kladda ner lakan/överkast.

Vore intressant att veta vad en tvättvreme innehåller, säkert en massa kemikalier, eller?
Svar på tråden Hur länge använder man skötbord?