• två lingon och ett blåbär

ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind

Ännu en ny tråd där vi föräldrar till barn med ADHD kan snacka vidare och stötta varandra.
    Är du förälder till ett barn under utredning eller om du känner oro för att ditt barn har svårigheter är du också sälvklart välkommen hit

Hoppas ni alla håller tillgodo med denna enkla start.

Vill tacka elegi som hållit i trådstarten under lååååång tid och som gjort det med bravur.
    Kramar till dig och hoppas att vi får se dig i tråden

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47886577.html
    I trådstarten där finns även länkar till våra gamla trådar samt pressentationstråden.

• Svar på tråden ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind
  • Medusan
    lollisen skrev 2013-10-17 11:49:26 följande:
    Jag har börjat läsa in mig massor på "Fritt flyt" även haft kontakt med personal där nu i flera timmar.
    De är överlägset bättre än Eye-q, då deras produkter ENBART innehåller naturliga ämnen, inga tillsatser (de skickade analys till mig) samt att produkten är mer koncentrerad, så man behöver inte ta lika stor mängd som med den dyyyyyra "eye-q till exempel.

Den är billigare, mer koncentrerad, inga onaturliga tillsatser, kvalitetskontroller på fisken den kommer ifrån (ej odlad fisk!) Miljökontrollerad etc etc...

Den har högre koncentration EPA och DHA i sig och Omega-3, samt vitamin D.

Jag beställde hem "Fritt flyt" nu och ska testa både på mig och sonen. Otroligt bra kundtjänst som verkade väldigt kompetent. Har läst väldigt mycket gott om just deras produkter också.

Är det någon som testat? Erfarenhet?
    Berätta gärna mer när ni testat
  • dettor
    Medusan skrev 2013-10-17 17:14:15 följande:
    Berätta gärna mer när ni testat

Vi använder plusepa, då min son har ett hett temperament, samt att han tar en kapsel eyeQ för att få i sig DHA oxå. Svårt att säga om det har effekt eftersom han bara ätit i 1månad. Men vi hoppas på det.
  • Pojkmamma2
    lollisen skrev 2013-10-17 11:49:26 följande:

Jag har börjat läsa in mig massor på "Fritt flyt" även haft kontakt med personal där nu i flera timmar. smile2.gif
    De är överlägset bättre än Eye-q, då deras produkter ENBART innehåller naturliga ämnen, inga tillsatser (de skickade analys till mig) samt att produkten är mer koncentrerad, så man behöver inte ta lika stor mängd som med den dyyyyyra "eye-q till exempel.

Den är billigare, mer koncentrerad, inga onaturliga tillsatser, kvalitetskontroller på fisken den kommer ifrån (ej odlad fisk!) Miljökontrollerad etc etc...

Den har högre koncentration EPA och DHA i sig och Omega-3, samt vitamin D.

Jag beställde hem "Fritt flyt" nu och ska testa både på mig och sonen. smile1.gif Otroligt bra kundtjänst som verkade väldigt kompetent. Har läst väldigt mycket gott om just deras produkter också.

Är det någon som testat? Erfarenhet?

Per Aspera ad Astra!
    Hej! Är de bismak på dessa? Vi har provat med eskimå kids å kalle Ankas tuggisar men sonen är så otroligt smak känslig så han klöks å sen spyr han så söker efter några helt utan smak.
  • maria63
    Medusan skrev 2013-10-17 10:02:36 följande:
    Jag bor i Skåne så det är för långt bort Vill bara tipsa om att det finns grupper på facebook med, där kanske du kan hitta några som bor nära? Jag kan dock tänka mig att många föräldrar med barn med ADHD kanske inte känner att det kanske inte fungerar så bra att flera barn med ADHD leker tillsammans? Jag känner så i alla fall eftersom det tidigare spårat ur ordentligt när min son lekt med andra barn med ADHD. Svårt när båda barnen har problem och triggar varandra. Det behöver ju såklart inte vara så men jag tror att det är rätt vanligt att det kan vara så.

Jo det kam du ha en poäng i. Men hittar man bara en kompis är det ju bra. Kan gå riktigt bra också. Vet du namnet på ngn facebookgrupp? Tack f tips
  • lollisen
    Pojkmamma2 skrev 2013-10-18 08:40:05 följande:
    Hej! Är de bismak på dessa? Vi har provat med eskimå kids å kalle Ankas tuggisar men sonen är så otroligt smak känslig så han klöks å sen spyr han så söker efter några helt utan smak.
    Det är i kapselform, alltså man sväljer dom. Man kunde tydligen uppleva att man "rapar" fisk, men det är övergående och man kan då även välja att ta dom innan man går och lägger sig på kvällen för att undvika detta.

Det finns även små "tuggisar" till barn, men de är till "normalstörda" barn så att säga. Så för att komma upp i mängd DHA, EPA och Omega-3, så fick man ta flera stycken och då rekommenderade kundtjänsten att man tar kapslarna ist. Ja, om inte barnet har väldigt svårt att ta kapslar (att svälja).

De produkter du själv nämner är väldigt "utspädda" (inte lika koncentrerade) och ger inte lika mycket varken omega-3, DHA eller EPA. Kanske vore det en idé att byta? Om man vill se en effekt på beteende menar jag.

Per Aspera ad Astra!
  • Pojkmamma2

Har en till tanke å fundering, som ja undrar om nån av er vet? Finns det några mål i förskoleklassen och vad är dessa i såfall? Vad ska barnen "kunna" innan 1:an?

• guldklimpen04
    Utbildningen i förskoleklass ska ge eleverna möjlighet att utvecklas
    i riktning mot de övergripande målen i läroplanens andra del. Dessa
    mål gäller för hela grundskoletiden och kan alltså inte vara uppfyllda
    när tiden i förskoleklassen är över, men verksamheten i förskoleklassen
    kan på många sätt bidra till att eleverna utvecklas i riktning mot
    dem. Några exempel på sådana mål är att varje elev efter genomgången
    grundskola:
    • respekterar andra människors egenvärde,
    • kan använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och
    nyanserat
    sätt,
    • kan använda sig av matematiskt tänkande för vidare studier och i
    vardagslivet och
    • tar ett personligt ansvar för sina studier och sin arbetsmiljö.
  • Smeten

Medusan; ja du, vad gick inte fel? Sitter på mobilen och är inloggad här så inläggen blir inte så långa. :) för att göra en lång historia kort: sonen var bara 4 och skulle fylla fem. Psykologen gick på vad förskolan sagt. I underlaget stod det i princip att det gick åt rätt håll på förskolan och problemen var rätt överslätade, vilket jag fått veta o efterhand inte stämde med vad de hade sagt. Han fick aldrig en adhdutredning utan en grundutredning. Kände mig lite klappad på huvudet och det kändes som att han inte tog mig på allvar. Men nu är det en helt annan enhet som vi ska gå hos och det känns superbra! Och den här gången är det skolan som tagit initiativet och inte jag. Är helt övertygad om att det kommer gå åt rätt håll den här gången! Ingen som haft lika problem?

Svar på tråden ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind