• två lingon och ett blåbär

ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind

Ännu en ny tråd där vi föräldrar till barn med ADHD kan snacka vidare och stötta varandra.
    Är du förälder till ett barn under utredning eller om du känner oro för att ditt barn har svårigheter är du också sälvklart välkommen hit

Hoppas ni alla håller tillgodo med denna enkla start.

Vill tacka elegi som hållit i trådstarten under lååååång tid och som gjort det med bravur.
    Kramar till dig och hoppas att vi får se dig i tråden

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47886577.html
    I trådstarten där finns även länkar till våra gamla trådar samt pressentationstråden.

• Svar på tråden ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind
  • blubbblubb
    Medusan skrev 2013-11-11 16:05:03 följande:
    Ja det är situationer med fri lek min son har de största problemen. Senast idag när jag hämtade honom från skolan hade leken spårat ur för honom och han var ledsen och arg

Jag börjar begripa att så är fallet. Jag har just fått ny diagnos på flickan, så jag är vet hur hon fungerar men inte så många andra. 
    Och hennes styrka är fri lek. Hennes problemområde är allt som kräver minsta koncentration eller allt som kräver att byter aktivitet. Som att gå på toa när man är kissnödig eller lyssna på instruktioner som någon ger, eller.....
  • blubbblubb
    Pojkmamma2 skrev 2013-11-09 13:06:59 följande:
    Jo skolan säger de, men dom säger även att dom ger honom det, att dom två, hans lärare ger honom det på raster å fri lek. Men jag är mkt mkt tveksam till det då de är 22 barn i klassen o två lärare så hur ska dom kunna springa efter han vid varje rast hela tiden? Nej de är nått dom säger för att det ska låta bra, helt övertygad om & sen blir de att dom ger sig in när nått redan uppstått å ger sonen en utskällning. Om de tycker de e stöd så vet inge jag.. Jag känner mig maktlös o hjälplös då varken rektor el lärare anser att de behövs mer hjälp än vad de kan erbjuda. Men känns som om de inre alls har nån erfarenhet av adhd el asd el nått utan tror sonen helt enkelt är ouppfostrad. Men de e han inte alls! Men de blir överslag i hans huvud när de ska leka fritt å han inte vet vad han ska göra... Har försökt prata med skolan om detta men nej då... ;(

Jo precis så är de för våt son med. Är han bara på skolan så är han otroligt rastlös å överaktiv när han kommer hem. Har han varit på fritids så är de tvärtom, han blir son apatisk o helt slut.

Var på bup i torsdags o blev ärligt väldigt besviken på deras tankesätt..
    Såhär lät det:

"Men Pontus som är så klipsk o intelligent vill vi vänta med å ge diagnos för de är ovanligt att man är så klipsk å duktig som han vid en diagnos"

Men hallå?! Skolans psykolog sa att han förmodligen har adhd med autistiska drag el as o är överintelligent, men de kunde man tydligen inte vara om man hade adhd enligt dessa två kuratorer på bup... Hallå, vadå fördomar kände jag?! Även en med adhd kan älska vissa ämnen i skolan som går väldigt bra medans andra inte är lika roliga. Puckon säger jag, åh vad ARG jag blev på deras resonemang
    Skolan ska ju rent formellt agera utan diagnoser (även om det naturligtvis är 100 gånger svårare att blunda för problem om man har det) . Har de upprättat en handlingsplan?
  • blubbblubb

Jag har en fråga, jag har just påbörjat processen att söka vårdbidrag. Hur har ni tidssatt dessa eviga påminnelser och förberedelser. Det tar ju bara några sekunder att påminna, men det är ju inte direkt så att man kan samla ihop det till en timmes förmaningar en gång i veckan. Jag tycker tid för praktiska moment är så mycket enklare att skriva rimliga tider på.

• Medusan
    blubbblubb skrev 2013-11-13 15:04:27 följande:
    Jag har en fråga, jag har just påbörjat processen att söka vårdbidrag. Hur har ni tidssatt dessa eviga påminnelser och förberedelser. Det tar ju bara några sekunder att påminna, men det är ju inte direkt så att man kan samla ihop det till en timmes förmaningar en gång i veckan. Jag tycker tid för praktiska moment är så mycket enklare att skriva rimliga tider på.
    Jag har inte angett tid på det viset alls utan bara skrivit att vi konstant gör det, alltså för att visa att det återkommer hur många ggr/dag som helst och de har godtagit det.
  • Pojkmamma2
    blubbblubb skrev 2013-11-13 15:00:13 följande:
    Skolan ska ju rent formellt agera utan diagnoser (även om det naturligtvis är 100 gånger svårare att blunda för problem om man har det) . Har de upprättat en handlingsplan?
    Ingen handlingsplan då de anser att de finns ingen diagnos o gå efter. Enda dom sagt är att dom ska stötta honom i dom sociala kontakterna o alla kontakter med eleverna o så men de e hans lärare som sagt detta.
  • blubbblubb
    Pojkmamma2 skrev 2013-11-13 17:12:16 följande:
    Ingen handlingsplan då de anser att de finns ingen diagnos o gå efter. Enda dom sagt är att dom ska stötta honom i dom sociala kontakterna o alla kontakter med eleverna o så men de e hans lärare som sagt detta.

Fast det tycker jag att du ska protestera mot. Det står tydligt i skollagen att skolan skall ge stöd baserad på elevens svårigheter inte dess diagnoser. Det är ofta svårt, men du ska definitivt inte acceptera en sådan förklaring. Be att få den skrifligt så du kan överklaga.
  • avil

gjort en ny vårdbidragsansökan ikväll. då vi sökte sist hade han inga mediciner.nu har han det för högkostnadsskyddet då på 2200kr/år +circadin för 2664kr/år bara det blir ju 4864kr/år!!
    + allt annat.
    dessutom blir ju sonen 10år i år! o måste nattas av oss o ligga m mig än osv. All passning o allt man gör?!
    Vi har ju 1/4 vårdbidrag,inget för merkostnaderna.
    Hoppas på mer nu.Iallafall merkostnadsbiten.
    Egentligen vill jag ha 1/2 vårdbidrag då han har mycket hjälp av oss o är så pass stor.......Alla andra i hans ålder äter själv o kan duscha o klä sig tex.
    Om de inte har annat funktionshindrande då så klart!
    Hon påpekade då vi fick att man ofta får lite o eventuellt får mer sen pga att alla småbarn såklart behöver viss passning. O det förstår jag-därav hoppas jag lite på 1/2 nu istället....
    Men som sagt i alla fall merkost. Man vågar väl inte hoppas på för mycket?
    Ska bara ringa o be att få ett intyg att han äter medicinerna-det måste ju in sen till FK.

• Medusan
    avil skrev 2014-01-23 21:41:03 följande:
    gjort en ny vårdbidragsansökan ikväll. då vi sökte sist hade han inga mediciner.nu har han det för högkostnadsskyddet då på 2200kr/år +circadin för 2664kr/år bara det blir ju 4864kr/år!!
    + allt annat.
    dessutom blir ju sonen 10år i år! o måste nattas av oss o ligga m mig än osv. All passning o allt man gör?!
    Vi har ju 1/4 vårdbidrag,inget för merkostnaderna.
    Hoppas på mer nu.Iallafall merkostnadsbiten.
    Egentligen vill jag ha 1/2 vårdbidrag då han har mycket hjälp av oss o är så pass stor.......Alla andra i hans ålder äter själv o kan duscha o klä sig tex.
    Om de inte har annat funktionshindrande då så klart!
    Hon påpekade då vi fick att man ofta får lite o eventuellt får mer sen pga att alla småbarn såklart behöver viss passning. O det förstår jag-därav hoppas jag lite på 1/2 nu istället....
    Men som sagt i alla fall merkost. Man vågar väl inte hoppas på för mycket?
    Ska bara ringa o be att få ett intyg att han äter medicinerna-det måste ju in sen till FK.
    Jag hoppas att ni får mer nu. Merkostnader har jag hittills inte fått någon gång (av de två gånger jag sökt), det verkar vara svårt.
  • avil
    Medusan skrev 2014-01-24 08:37:29 följande:
    Jag hoppas att ni får mer nu. Merkostnader har jag hittills inte fått någon gång (av de två gånger jag sökt), det verkar vara svårt.

jaa......det är nog så. Förra gången beviljade de till en summa av 6038kr-enligt deras uträkning . NU är det ju samma summa PLUS 4868! o mat som blir mer spill+önskekost minst 2000kr extra per år.
    Så jag  räknar ihop deras förra summa de godtog dvs 6038+6868=12906!
    Så får vi se vad de gör åt det.
    Pratade nyss m sköterska om att få ett intyg att han har de medicinerna....
Svar på tråden ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind