• himla

    Fler med graviditetsdiabetes? Del 2

    så var dagens spec mvc besök över ....

    UA ... eller hur man ska säga ... mitt sf mått hade ökat så nu i v. 33+0 ligger jag på 35, vikten hade gått ner 1 kg, hjärtljuden låg på 148, blt 120/80, urin ok, blodprover bara bra och läkaren var hel nöjd med mina blodsocker värden så nu ska jag inte dit förrän om 3 veckor och tills dess ska jag mäta värdena varannan dag som jag gjort nu ... Blir ett TUL då också bara för att det ska göras vad jag förstod ...och jag kollar gärna in Lill-T igen

    Känner mig riktigt glad å nöjd ! lättad...

    Tack Jennsans för sällskapet !


    ♥Pontus 040812 v.35+4♥Sanna 061002 v.40+2♥Lill-T Bf 100318♥
  • himla
    Nina svalan skrev 2010-01-28 13:48:48 följande:
    Hej, jag är diabetiket typ 2 och är i v 14+6, tar Lantus på morgonen 24 och Humalog 14,10,10. Ska eligt spec mödra vården äta var 3:e tim för att hålla blodsocker stabilt. Jag har bara gått upp ca 1/2 kg än, det blir väl mer sen vad jag förstår..
    välkommen ...
    Momaloma skrev 2010-01-28 13:57:30 följande:
    Härligt himla! Jag blir också så glad när jag gjort ett UA-besök :) Särskilt stolt över mitt blodtryck 105/65, Bm kallar det för motionärs-blodtryck. Men en kompis till mig som är sjuksköterska bara fnyser och säger: det är ju ärftligt ju, inget du styr... haha. I går lagade jag en riktig fettbomb till middag - dubbelpanerade skinskschnitzlar med hasselbackspotatis (givetvis östa med smält smör) och vitlökssmör. Värde efter 1,5 timme - tada 5,2 (utan promenad vill jag tillägga). Medan mitt förvärde låg på 8,2 pga en halvnyttig macka två timmar tidigare. Jag är helt fascinerad av hur bra fett funkar för mitt blodsocker och hur katastrofalt det är med vitt mjöl.   
    ja men visst... livet leker ... för en stund ivartfall

    mmm vad gott det lät , jag har ju med börjat äta mera fett ,men ändå gått ner i vikt såå det är ju inte såå farligt som jag trodde från början !! ...men jag är fortfarande VÄLDIGT sugen på choklad !!! mmm
    ♥Pontus 040812 v.35+4♥Sanna 061002 v.40+2♥Lill-T Bf 100318♥
  • himla
    Momaloma skrev 2010-01-28 14:20:20 följande:
    Ja, samma här! Ligger och trycker på 74 kilo sen en månad nu. Mer fett till folket! : )) Håller med om chokladen och ska bekänna en sak... var på en massa ärenden i dag och fick lite känningar. Köpte jag mig en banan? Eller kanske ett äpple? Nää, svängde in på Pressbyrån och bara råkade köpa två (!!!) visserligen små påsar, MoM... gud, så gott. Och vilket dåligt samvete jag fick. Det blir bulgur och broccoli till middag, hela veckan!!!
    jag ska nog ta mig en efterrätt på söndag .. bara såå där synda lite ... då jag har sååånt sug nu !!! men idag blir det bulgur å kebabkött å en massa grönsaker !!!!
    ♥Pontus 040812 v.35+4♥Sanna 061002 v.40+2♥Lill-T Bf 100318♥
  • himla
    Nina svalan skrev 2010-01-28 14:55:26 följande:
    Har precis varit ute på promenad, rasade direkt ner till 3, 4.
    jag ligger ganska ofta runt 4 el straxt under före måltid .... om jag inte ätit mellis... men nu utan insulin så funkar det bra ! men när jag tog insulinet var jag tvungen att tvinga i mig mellis emellan för att inte känna av det !!!

    tycker att det påverkar en del om man bara ligger i soffan hela dagen el om man är uppe å rör sig ... sen har jag fått lite högre idag ... kan det bero på att jag är döförkyld l... fyy det blir bara värre och värre var timme som går nu ... ont i halsen nu också ... brrr å frysen !
    ♥Pontus 040812 v.35+4♥Sanna 061002 v.40+2♥Lill-T Bf 100318♥
  • himla

    jennsans ... skönt att en liten bit choklad funkar ... kanske ska ta å köpa hem en sån för nöddagar

    sextitro... ja det här med att tänka på mat HELA tiden är krävande....


    babybloggen skrev 2010-01-29 12:28:14 följande:
    Jag ser nu slutet på denna graviditet (och graviditetsdiabetes också för den delen - är ju "bara" kostbehandlad). Min busa i magen ligger i säte så jag har fått tid för planerat snitt nu på onsdag 3 feb. Har knappt fattat det än, men så underbart det ska bli!Jag behöver inte fortsätta mäta sockret efter förlossningen men ska göra en uppföljning (glukosbelastning) om 6 månader och då borde allt vara "som vanligt" igen dvs bra värden. Hoppas verkligen inte att jag har drabbats av något bestående utan att denna diabetes är just GRAVIDITETSdiabetes. För även om jag har fixat det här bra så är det ett pyssel att hela tiden behöva tänka på vad man äter och läsa innehållsdeklarationer så att det inte är för mycket kolhydrater och socker i det man ska köpa. Ser fram emot att gå tillbaka till det "vanliga" livet, även om jag lärt mig en del under den här resan. Ska givetvis fortsätta äta bra, men ska bli skönt att slippa det här strikta livet.
    men såå skönt för dig...jobbigt med säte (vill du berätta mer om det ... har ju själv en i säte just nu , blir det alltid KS eller varför fick du det ? )  3/2 är ju typ jättesnart... ååå såå avis på digg som har bebis i famnen såå snart !!! Å hoppas förståss att vi alla som har just graviditetsdiabetes ska klara oss bra efter förlossningen ...  Vi har fått insyn i er andras liv hur ni måste leva jämt....

    TRUE .... välkommen ... förlåt att jag inte vart här å stöttat tidigare MEN jag låg nerbäddad typ hela dagen igår och nu sitter jag här i soffan å snoret rinner ... brr

    men skönt för dig att för nu slippa insulinet ... nu är det ju bara att tänka på vad du äter så du får bra värden att redovisa så ska du se att du slipper insulinet då !!

    Jag har min mätdag idag och började morgonen på 3,9... å fick knappt i mig någon frukost så jag är glad att inget insulin behöva ta just nu ...

    nä återgång till vilan i soffan....
    ♥Pontus 040812 v.35+4♥Sanna 061002 v.40+2♥Lill-T Bf 100318♥
  • himla
    TRUEHannapanna skrev 2010-01-30 09:42:06 följande:
    Himla: Det är lungt! Men kya på dej.. usch för att vara förkyld o sjuk..Jag mätte mig nu 1½ timme efter frukost och trots en betydligt bättre frukost än jag ätit under hela gravven så visar värdet 10,7! Fan.. känns ju lovande.Men de kanske är nånting av de jag åt som är dåligt trots allt då..Jag köpte mig en riktigt fiberrik musli som de står är osötad osv men vad jag förstått så va de nån annan här också som ändå fick hööga värden med en osötad musli?TIll de åt jag fil och en riktig fibersmörgås med tomat.. och två klunkar mjölk.. Jag älskar min mjölk.. ;)Aja.. vi får väl se vad dagen bjuder på.. Vi har hittat en broschyr om bra mat för oss med diabetes och vi ska äta ur den båbe till lunch och middag idag.
    aj då ... tja det är ju lite över det man ska ha ... jag har fått 8 som högsta värde... (står lite längre bak i tråden vad läkaren rekommenderar )

    var in å tog värde nu .. 5,8 fast då hade jag fått i mig lite fil, musli, kanel, ett glas vatten och en halv macka med lite ost på ... Helt säker på att sjukdom  å stress ändrar värdena en hel del med !!!

    Du får väl prova dig fram under dagen så får du se hur det ser ut !! Lycka till ...
    ♥Pontus 040812 v.35+4♥Sanna 061002 v.40+2♥Lill-T Bf 100318♥
  • himla
    babybloggen skrev 2010-01-30 09:45:31 följande:
    Jag bor i Östergötland och här är det alltid så att förstföderskor får planerat snitt om bebisen ligger i säte. Så jag hade inget val. Är man däremot omföderska så diskuterar man med läkaren om hur man vill göra och vad som är bäst. Då kan man få föda i säte om man vill. Först var jag lite ledsen över att "gå miste" om en vanlig förlossning men det var ju bara att gilla läget och nu fokuserar jag på de fördelar som finns med ett planerat snitt. Så nu känner jag mig bekväm med det och ser fram emot det! (Btw, så försökte vi vända barnet 2 gånger men det lyckades inte. Hon har kilat ner sig med rumpan i bäckenet så det gick helt enkelt inte att få henne att slå en kullerbytta).
    ok , ja det var väl därför min bm sa att hon skulle skicka mig på UL till v. 36+0 om han inte vänt sig då och att vi sen skulle diskutera hur vi skulle göra... får se då... jag vill inte ha en till jobbig förlossning men samtidigt så bävar jag för ett KS... välja mellan pest å kolera... Nä , får hoppas att buskillen här inne har vett att vända på sig snart !!!
    ♥Pontus 040812 v.35+4♥Sanna 061002 v.40+2♥Lill-T Bf 100318♥
  • himla
    jennsans skrev 2010-01-30 09:53:35 följande:
    himla: ja det var gött att det fungerade! mitt värsta sug har gått över lite..  skönt.. krya på dig!
    tack ... skulle upp nu ur soffan å ta blodvärdet.... å höll på att svimma i badrummet när bloddroppen kom... helt borta !!! såå det blir soffläge hela dagen ... ingen firning och god mat hos svärfar... å antagligen inte något restaurangbesök imorgon heller som det känns nu !!!

    sen HOJTAR jag till nu ... som jag skulle göra ... fast inte där jag skulle utan på här på FL ... här kan man ju också bli av med grejer ...
    ♥Pontus 040812 v.35+4♥Sanna 061002 v.40+2♥Lill-T Bf 100318♥
  • himla
    TRUEHannapanna skrev 2010-01-30 10:30:11 följande:
    Hej momaloma. och tack!Jag har bf 8 mars.Jag åt kornelle (tror brödet heter så) är massa fullkorn o av surdeg å hela den grejen..men ja de gäller väl att prova sig fram.. jag blev bara så depp när de va så bra frulle och så gick de som de gick.. ;)
    Men visst nu måste man ju prova sig fram.. vad som funkar å jag tycker nu efter snart efter en månad att vissa saker som funkar helt plötsligt inte funkar , men så blir det bra igen ... sååå det är nog mycket beroende på när man äter det å hur kroppen mår !!

    Ska du in å göra något TUL !!!??? tänkte med hur länge de ska låta dig gå utan insulin om det nu är så att du kanske behöver det !!!
    ♥Pontus 040812 v.35+4♥Sanna 061002 v.40+2♥Lill-T Bf 100318♥
  • himla

    jo men tack låg i soffan hela dagen igår å vilka värden jag fick ...skit ... åt inte speciellt mycket men fick ändå skitvärden när man bara låg helt sjuk hela dagen ... idag är det inte mätdag så jag hoppas att jag är lite piggare imorgon när det är dags igen så jag kan se så att värden blir bättre igen ... så man inte åkt på någon förhöjning nu !


    ♥Pontus 040812 v.35+4♥Sanna 061002 v.40+2♥Lill-T Bf 100318♥
Svar på tråden Fler med graviditetsdiabetes? Del 2