• AngoStura

Frysa in pajer?

Jag är tyvärr ingen stjärna i köket och undrar därför om det går bra att göra matpajer i förväg och frysa in dem? Hur lång upptiningstid i så fall och hur gör man när man värmer upp dem igen? Tänkte göra med skinka/ost, kyckling och något mer... några förslag? Vi är 7-8 stycken. Tack!

• Svar på tråden Frysa in pajer?
  • Anatha

Pajer är perfekta att frysa och sedan äta när det är dax. Du kan tina långsamt i kyskåp något dygn eller halva tiden i rumstemp. I västa fall kan du slänga in den direkt i ugnen från nästan fryst men då kan resultatet bli lite sämre.

När du värmer dem igen så värmer du dem bara i ugnen på typ 150 grader typ 15-20 min det räcker ju ofta med att den inte är rykande.

• ThisIsMe

Pajer passar perfekt att frysa in, särskilt pajer med äggstanning. Det går såklart bra att slänga in dem från frysen direkt in i micron.

• AngoStura

Åhhhh, vad bra, tack, då kanske jag kommer att ro hem, detta för mig oöverstigliga, projektet ändå! Hur är det om man gör en skaldjurspaj, blir räkorna sega om man fryser in och värmer upp?

• ThisIsMe
    AngoStura skrev 2010-01-09 15:56:07 följande:
    Åhhhh, vad bra, tack, då kanske jag kommer att ro hem, detta för mig oöverstigliga, projektet ändå! Hur är det om man gör en skaldjurspaj, blir räkorna sega om man fryser in och värmer upp?
    Kan tänka mig att de kan bli lite sega men det är nog ingen fara om du inte har jättehöga krav på din mat. Kör på!
  • AngoStura
    ThisIsMe skrev 2010-01-09 16:00:12 följande:
    Kan tänka mig att de kan bli lite sega men det är nog ingen fara om du inte har jättehöga krav på din mat. Kör på!
    Japp, nu skall jag hem och ta itu med pajdegen! Några fler råd eller förslag?
  • Anatha
    ThisIsMe skrev 2010-01-09 16:00:12 följande:
    Ja det funkar men jag hade nog faktiskt valt annan fyllning om jag skulle göra just paj och frysa. Kanke göra en västerbottenpaj och sen ha kalla skalade räkor på med lite rödlök, rom och gräddfil?
Svar på tråden Frysa in pajer?