-
0600 Ammar på morgon0900 Gröt1300 Puré och katrinplommon/fruktmos och vatten till1500 Ammar1700 Gröt katrinplommon/fruktmos vatten1900-2000 ammarJag kom på att jag glömt att lägga till matfett i maten, kan det ha påverkat att hon är så hård i magen? Hon krystar men det kommer inget eller bara en liten plutt.NÅGON som har haft liknade erfarenhet, hur löste ni det?Än så länge så verkar hon inte lida, men om det inte blir bättre snart kan hon få ont =(
-
Svar på tråden Hård i magen
-
Jag får några tankar när jag läser din tråd. Det första är ju varför hon är förstoppad; kan hon vara komjölkproteinallergisk? Jag har två barn som fått förstoppning pga det. Vi har t.o.m legat inlagda en vecka på grund av förstoppning på min tös och då fick vi lära oss att barns bajs skall inte vara hårdare än puré, barnet skall inte kunna hålla tillbaka avföringen. Om man går länge med förstoppning så slutar ändtarmen att fungera som den skall.Tillskott av olja skall kunna lösa upp lite grann, men det löser ju liksom inte problemet om det redan blivit en förstoppning vad jag förstår. BVC skall ju kunna hjälpa dig, du behöver nog något ytterligare som mjukar upp avföringen. Jag håller tummarna för att det löser sig för er!
-
Min kille är också hård i magen pga han nu vid 5 månader vägra amma mer och bara äter mat, men dieten nedan så går det hyfsat.
Mitt tips är att ge katrinplommon till varje gröt mål minst 2 msk och gör gärna egen för den är bättre än den köpta. Jag blandar också i messmör i gröten, den innehåller laktulos naturligt. Jag började med ca 1 tsk och har nu i knappt en msk.
Sen ge egen rivet päron eller päron på burk för det är lösande som mellanmål eller som efterrätt. Kiwi ska tydlingen också vara bra men det har jag inte testat ännu.
Sen är fett smörjade för tarmarna så häll i lite extra raps olja eller flytande margarin.
Försök att ge vatten till mat måltiderna i ex pipmugg, för lite vätska gör också avföringen hård.
Ännu så länge har den "naturliga" metoden fungerat och jag har inte behövt ge honom Laktulos... peppar peppar
Lycka till!! -
Vi har samma problem här... Trodde inte att bajset skulle påverkas så mycket så länge jag fortfarande ammar... Min 5-månaders pojk äter puré mitt på dan och gröt på kvällen, resten av dagen ammar jag. Sen har det inte varit stenhårt, men tillräckligt för att han får kämpa med det...
-
har samma problem med min 5 månaders, inte kul
. Idag ska jag leta efter en gröt från Nestle, en havregröt med katrinplommon utan tillsatt mjölk så får vi se om det blir något bättre. Just nu får han Nestles milda havregröt o den blir han hård av. Ska också göra egen katrinplommonpuré samt försöka få i han mycket vatten...va gör man inte för de små liven
.
-
Den gröten låter ju bra! Har precis varit o handlat, synd att jag inte läste här först... Berätta gärna omden funkar! Min pojk får banangröt nu på kvällarna och så ger jag katrinplommonpuré till.Loween skrev 2010-01-11 11:05:17 följande:har samma problem med min 5 månaders, inte kul . Idag ska jag leta efter en gröt från Nestle, en havregröt med katrinplommon utan tillsatt mjölk så får vi se om det blir något bättre. Just nu får han Nestles milda havregröt o den blir han hård av. Ska också göra egen katrinplommonpuré samt försöka få i han mycket vatten...va gör man inte för de små liven .
-
Jag hade också banangröt innan men jag tycker att han blir hårdare i magen av den än av vanligt Mild Havregröt.saraemma skrev 2010-01-11 11:52:37 följande:Den gröten låter ju bra! Har precis varit o handlat, synd att jag inte läste här först... Berätta gärna omden funkar! Min pojk får banangröt nu på kvällarna och så ger jag katrinplommonpuré till.
Jag gav även mosad banan till honom men det är tydligen stoppande och sen jag slutade med det så har det blivit bättre. -
Aha! Fast han gillar banangröten mycket mer tyvärr... men jag kan ju prova havregröten igen, det var ett tag sen nu.rudbeckia skrev 2010-01-11 11:54:46 följande:Jag hade också banangröt innan men jag tycker att han blir hårdare i magen av den än av vanligt Mild Havregröt.Jag gav även mosad banan till honom men det är tydligen stoppande och sen jag slutade med det så har det blivit bättre.
-
Min tjej på 7 månader är också jättehård i magen. Hon får laktulos varje dag, men trots det så bajsar hon inte varje dag. Ammar fortf en hel del. Hon får katrinplommon 2 gånger/dag och lite fruktpuré till mellanmål. Hur gör man egen katrinplommonpuré? Tänkte testa och se om det har bättre effekt än den färdiga på burk.
-
100 g katrinplommmon
2 1/2 dl vatten
Lägg katrinpommonen i blöt kvällen över natten. Koka dem mjuka i blötläggningsvattnet. Mixa dem till ett slätt mos.
Kolla så det inte finns några kärnor i dem för det kan förstöra en hel sats om kärnan blir krossad i mixern. -
Tack!
Då ska jag köpa hem lite katrinplommon.