• FrökenKH

Hård i magen

Vår dotter är som det stod i rubriken, stenhård i magen! Hon är 5 månader gammal och äter följande under dagen:

0600  Ammar på morgon 
    0900  Gröt
    1300  Puré och katrinplommon/fruktmos och vatten till
    1500  Ammar
    1700  Gröt katrinplommon/fruktmos vatten
    1900-2000 ammar

Jag kom på att jag glömt att lägga till matfett i maten, kan det ha påverkat att hon är så hård i magen? Hon krystar men det kommer inget eller bara en liten plutt.

NÅGON som har haft liknade erfarenhet, hur löste ni det?
    Än så länge så verkar hon inte lida, men om det inte blir bättre snart kan hon få ont =(

• Svar på tråden Hård i magen
  • rudbeckia
    Rocky 79 skrev 2010-01-11 12:20:16 följande:
    Min tjej på 7 månader är också jättehård i magen. Hon får laktulos varje dag, men trots det så bajsar hon inte varje dag. Ammar fortf en hel del. Hon får katrinplommon 2 gånger/dag och lite fruktpuré till mellanmål. Hur gör man egen katrinplommonpuré? Tänkte testa och se om det har bättre effekt än den färdiga på burk.
    Har du testat med messmör i gröten ?
  • Superba Supernovan

Jag gör också egen katrinplommonpuré, den är minst dubbel så effektiv som den köpta. Jag lägger inte plommonen i blöt över natten, jag köper dem torkade i en sådan där återförslutningsbar påse, lägger dem i en liten kastrull och häller på vatten så det täcker plommonen. Kokar sedan 10-15 minuter, sedan häller jag av lite av vattnet (spara det ifall du tycker purén blir stabbig, då kan du bara späda med mer vatten) och kör med stavmixer. Klart! Tar ca 20 minuter

• Loween
    saraemma skrev 2010-01-11 11:52:37 följande:
    Den gröten låter ju bra! Har precis varit o handlat, synd att jag inte läste här först... Berätta gärna omden funkar! Min pojk får banangröt nu på kvällarna och så ger jag katrinplommonpuré till.
    Han älskade gröten . Äterstår o se om det hjälper. Gjorde egen plommonpuré också, ska ge han några skedar sen.
  • milli79

Kolla innehållet på gröten i många finns det skummjöl/mjölkproduker som kan va stoppande.

Mitt tips är oxå köp en potta det gjorde vi när sonen var 5mån och var lite hård i magen funkade jätte bra och nu sitter han där varje morgon och några gånger per dag. Det funkar faktiskt lika bra med vanliga toaletten iallaf för vår numera 6mån son. Han gillar sitta där och fattar vad han ska göra.

• Josse B
    saraemma skrev 2010-01-11 12:14:43 följande:
    Aha! Fast han gillar banangröten mycket mer tyvärr... men jag kan ju prova havregröten igen, det var ett tag sen nu.
    jag började också först med banan gröten..men som sagt, både banan och ris är förstoppande. Har nu gått över till mild havre gröt och det funkade bra. Men försöker få tjejen att dricka mycket vatten när hon äter gröt Ja, det är inte lätt med små magarna
  • saraemma
    Josse B skrev 2010-01-12 08:30:37 följande:
    jag började också först med banan gröten..men som sagt, både banan och ris är förstoppande. Har nu gått över till mild havre gröt och det funkade bra. Men försöker få tjejen att dricka mycket vatten när hon äter gröt Ja, det är inte lätt med små magarna
    Nej, det är verkligen inte lätt! Man vill ju att de ska må bra... Ska testa havregröten igen, har läst om flera som tycker banangröten är stoppande.
  • Loween

Nu har jag testat att ha lite messmör i varje ersättningsflaska samt den där Havregröten m. katrinplommon utan tillsatt mjölk o lite hemmagjord plommonpuré. Det gjorde susen kan jag säga .

• saraemma
    Loween skrev 2010-01-12 10:23:45 följande:
    Nu har jag testat att ha lite messmör i varje ersättningsflaska samt den där Havregröten m. katrinplommon utan tillsatt mjölk o lite hemmagjord plommonpuré. Det gjorde susen kan jag säga .
    Havregröten gick ner utan bekymmer! Ska köpa den med katrinplommon i nästa gång. Messmör blir nästa steg om det behövs.Hur mycket tar man?
  • Loween
    saraemma skrev 2010-01-12 12:24:32 följande:
    Havregröten gick ner utan bekymmer! Ska köpa den med katrinplommon i nästa gång. Messmör blir nästa steg om det behövs.Hur mycket tar man?
    jag tar en tesked i varje flaska. Gröten tyckte jag själv va god o så luktade den mumma=P
  • rudbeckia
    saraemma skrev 2010-01-12 12:24:32 följande:
    Säger som föregående börja med en tsk och öka på om det behövs, min kille är upp i en msk och det verkar vara en lagom dos för honom.
Svar på tråden Hård i magen