• Fröken Vit i Madickenhuset

VITA HEM

♥♥♥  HJÄRTLIGT VÄLKOMMEN TILL VITA HEM TRÅDEN!  ♥♥♥

Vi inspirerar och diskuterar det som ligger oss väldigt varmt om hjärtat...

♥♥♥ Inredning med vitt som bas ♥♥♥

Lantligt, New England, Shabby Chic, Romantiskt, Klassiskt, Gammalt, Nytt.

Snart väntar våren med dess ljus och härliga färger...
    Låt dig inspireras eller var med oss och inspirera! 
    Alla nya och gamla är varmt välkomna hit!

Föregående tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m48049179.html

www.frokenvit.blogspot.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-07 11:24
    Här här kommer länken till vår trevliga Trädgårdstråd,
    "Längtan efter körsbärsblom".
    www.familjeliv.se/Forum-5-150/m51186505.html
  • Svar på tråden VITA HEM
  • Sagalin

God morgon!

kiwifågel skrev 2010-04-07 22:10:33 följande:
    Hej! Tänkte höra om det är någon här inne som har något tips på hur man ska gå tillväga för att måla möbler vita? Jag har alltid tänkt mig någon slags spraymetod, men när jag tittar runt verkar de flesta använda sig av pensel? Måste man slipa först? Vilken sorts färg ska man använda? Många frågor!
    Små saker brukar jag spraymåla med färg från tex Biltema.

Större saker som möbler målar jag alltid.
    Du behöver alltid rugga upp ytan med ett fint slippapper för att få färgen att fästa.
    Om det är hack i möblen behövs det givetvis att spacklas också.
    Jag grundar ibland med häftgrund och sen målar jag med snickerifärg eller lackfärg.
    Vattenbaserad eller oljebaserad är en smaksak.
    Jag gillar när färgen är bruten lite åt de grå hållet, NCS S5000-N (råvit)
  • Amelié77
    Förälskad skrev 2010-04-07 21:52:45 följande:
    Fina lampor, jag tror dock att den lampan du länkade till sist snart är "ute". Den lampan känns som en lampa som kom och snart gick. Det känns som att alla inredare använder sig utav just en sådan lampa, jag har redan börjat tröttna den. Usch, jag kanske säger något dumt nu, men det var min första tanke som slog mig...
    Jo, du kan ha rätt. För jag är lite i valet och kvalet redan om jag vill ha en eller inte. Men det är ju inte så dyrt att byta ut den sen då man tröttnar heller
  • Förälskad
    Amelié77 skrev 2010-04-08 07:45:07 följande:
    Jo, du kan ha rätt. För jag är lite i valet och kvalet redan om jag vill ha en eller inte. Men det är ju inte så dyrt att byta ut den sen då man tröttnar heller
    Sant {#lang_emotions_laughing}
  • Tjock kulan
    numberone skrev 2010-04-07 22:05:37 följande:
    Den här typen av stallampa finns på Gekås för 149 spänn.... jag är dööö sugen!! Finns i vitt och svart...
    Fiiiin sån vill jag oxå ha :(, såg att IKEA fått in någon som oxå såg fin ut.
  • Tjock kulan

God morgon
    Ska slipa ett gammalt överskåp och använda det till förvaring i badrummet. Finns inga ben till skåpet just nu då det stått ovanpå ett annat skåp så nu e jag på jakt efter ett par snygga ben att skruva fast på skåpet så det kan stå på golvet. Någon som vet var man kan hitta det förutom IKEA?.

• Prinsessan Leia

Hoppar in och önskar alla en härlig vår!

Krokus blommar, även snödroppar

tom de där små gulingarna i vägdikena har poppat upp

fågelkvitter och solsken

värmande för själ och hjärta

tänker mkt på er, och saknar tråden men är helt inne i yran om att bli frisk innan jag hugger tänderna i ngt nytt projekt

så då får jag hålla mig borta här ifrån annars blir suget för stort

• Hannnas
    Tjock kulan skrev 2010-04-08 09:52:55 följande:
    God morgonSka slipa ett gammalt överskåp och använda det till förvaring i badrummet. Finns inga ben till skåpet just nu då det stått ovanpå ett annat skåp så nu e jag på jakt efter ett par snygga ben att skruva fast på skåpet så det kan stå på golvet. Någon som vet var man kan hitta det förutom IKEA?.
    Det kan du hitta på en vanlig byggfirma/snickeri... de kan ju t o m göra dem efter hur du vill ha dem... svarvade, svängda, ja vad som så hade jag gjort...
    kiwifågel skrev 2010-04-07 22:10:33 följande:
    Hej! Tänkte höra om det är någon här inne som har något tips på hur man ska gå tillväga för att måla möbler vita? Jag har alltid tänkt mig någon slags spraymetod, men när jag tittar runt verkar de flesta använda sig av pensel? Måste man slipa först? Vilken sorts färg ska man använda? Många frågor!
    Man måste inte alltid slipa först, men det blir nästan alltid bättre tycker ju jag... slipar man inte är det däremot superviktigt att man använder målartvätt innan man grundar

Så grunda, måla 2 lager och slipa/ruggan kanter om du vill... matt färg ger en svårare yta att hålla dammfri men är superfint, då kan man bara måla med grundfärg men vaxa ytan för att få en hållbarare yta ist
    .?:*¨¨*:?. www.brunnegard.blogspot.com/ .?:*¨¨*:?.
  • Amelié77

Nu funderar jag på att köpa en ny telefon. Har sålt en massa saker på loppis och hittills tjänat över 200 euro (och ännu mer lär det bli) så jag tänkte unna mig en ny telefon. Minns att vi pratade om telefoner för ett tag sen, och nån visade en bild på en snygg vit telefon. Vilken modell var det? Vill INTE ha iPhone, utan nån billigare. Behöver inte ha så många funktioner heller.

• Bellevue
    Amelié77 skrev 2010-04-08 12:15:26 följande:
    Nu funderar jag på att köpa en ny telefon. Har sålt en massa saker på loppis och hittills tjänat över 200 euro (och ännu mer lär det bli) så jag tänkte unna mig en ny telefon. Minns att vi pratade om telefoner för ett tag sen, och nån visade en bild på en snygg vit telefon. Vilken modell var det? Vill INTE ha iPhone, utan nån billigare. Behöver inte ha så många funktioner heller.
    Hero...märket var nog HTC tror jag. HTC Hero, googla på det
  • Tjock kulan
    Hannnas skrev 2010-04-08 10:55:29 följande:
    Det kan du hitta på en vanlig byggfirma/snickeri... de kan ju t o m göra dem efter hur du vill ha dem... svarvade, svängda, ja vad som så hade jag gjort... Man måste inte alltid slipa först, men det blir nästan alltid bättre tycker ju jag... slipar man inte är det däremot superviktigt att man använder målartvätt innan man grundar Så grunda, måla 2 lager och slipa/ruggan kanter om du vill... matt färg ger en svårare yta att hålla dammfri men är superfint, då kan man bara måla med grundfärg men vaxa ytan för att få en hållbarare yta ist
    Tack, ska kolla upp det.

Tycker jag är ganska van vid att måla möbler men just nu vet jag varken ut eller in så jag hoppas att ni kan hjälpa mig. Har slipat skåpet och det flagnar på vit färg så nu har jag skrapat bort all lös färg och slipat skåpet igen. Det jag blir fundersam över är om jag kan måla med häftgrund på skåpet nu eller om all färg som sitter kvar måste slipas bort helt för att skåpet ska bli bra och inte se ojämnt ut. Vad tror ni?
    Prinsessan Leia skrev 2010-04-08 10:52:47 följande:
    Hoppar in och önskar alla en härlig vår! Krokus blommar, även snödroppar tom de där små gulingarna i vägdikena har poppat upp fågelkvitter och solsken värmande för själ och hjärta tänker mkt på er, och saknar tråden men är helt inne i yran om att bli frisk innan jag hugger tänderna i ngt nytt projekt så då får jag hålla mig borta här ifrån annars blir suget för stort
    Vad glad jag blev att du kikade in, tänkte på dig i går och undrade hur du hade det. Vad glad jag blir att höra att du tar hand om dig själv och din hälsa, första steget är taget, lycka till och du sluta inte lyssna på din kropp stora kramar M