• Guacamole

    Vi som ska ner MÅNGA kilo 2

    Finns många trådar om att gå ner i vikt på Familjeliv.se men här samlas vi som har stor övervikt och vill kämpa tillsammans.


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-18 10:25
    Nya Resultattråden:

    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m49932645.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 22:33
    Nyttiga Recept tråden!

    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50373168.html
  • Svar på tråden Vi som ska ner MÅNGA kilo 2
  • PetraD
    Möjlig mamma skrev 2010-01-12 22:18:05 följande:
    Hej! Jag ska också ner MÅNGA kilo. Jag är alldeles för kraftigt och tjock för min smak och ska arbeta hårt för att gå ner under året. Borde gå ner 60 kg för att komma till normalkurvan men jag tror inte jag fixar så många kg på 1 år. Jag tror att det är mer realitiskt att tro på 30 kg på ett år. Denna vecka kämpar jag med skoluppgifter men nästa vecka är jag bara mamma-ledig och då börjar jag med mamma core och yoga. Dessutom så har jag och maken diskuterat att köpa ett Wii så vi kan träna lite mer hemma. Jag har tre barn så tiden för att gå på gym är ganska begränsad tyvärr. Jag kämpar också med att få bättre matrutiner och äta mer grönsaker och frukt. Promenader med sonen står också på schemat men jag vill inte att det ska vara så kallt för då fryser han så lätt. Jag ammar fortfarande men bättre matvanor, mamma core 1 gång/vecka och yoga 1-2gånger/vecka ska nog hjälpa mig ner lite i vikt innan jag slutar att amma och kan satsa fullt ut på hårdare dieter och mer träning.
    välkommen hit
    nej, 60kg på ett år är väl inte speciellt realistiskt. men 30kg är ju absolut genomförbart. det fixar du absolut!!!
    jättebra med wii så kan både träna och leka samtidigt
    nej, att träna med flera barn är verkligen inte det lättaste
  • PetraD
    carolinae skrev 2010-01-12 23:47:27 följande:
    Hej alla igen!! och välkomna alla nya!!Jag gick upp 1 kg över jul och nyår, men då tillät jag mig att äta det jag ville och sen skärpte jag mig igen den 4... så i måndags hade jag gått ner 0,9 av kilot jag gått upp.. skönt, nu är det bara att köra på!! Dessutom så köpte jag nya byxor i fredags på rean. 2 storlekar mindra än förra gången jag köpte brallor... lyckokänslan var total!!! Sånt ger en verkligen en sprak i arslet!! haha!! GI i samband med ammning är ok om man inte kör rivstartsfasen utan startar på steg 2 enligt Laurizen. Jag kan varmt rekommendera GI det är det jag kör, med inslag av LCHF.  Jag får äta gott och vara mätt och belåten och inte ha något sockersug, vilket har varit mitt stora dilemma i alla år!
    men ett kilo över jul och nyår är ju faktiskt inte så mycket. men jättebra att du nästan gått ner det redan. jättebra jobbat!!!
    vad HÄRLIG känsla att du kunde köpa två storlekar mindre!! Heja dig!!!! det gör verkligen att man sätter ännu mer fart
  • Myran 08

    Hej på er

    Gud vad ni är duktiga som kämpar. Nu har jag fått nya tabletter som förhoppningsvis gör att jag kan träna på fredag om mitt läkarbesök gå bra imorgon. Usch vad nervös jag är alltså. Har inte blivit rätt med kosten på snart en vecka, det är illa!

    Ovissheten tar död på mig känns det som samt denna eviga väntan som alltid är. Om 24 timmar sitter på bussen på väg upp mot sjukhuset. Blä vad nervös jag.

  • mia84
    carolinae skrev 2010-01-12 23:47:27 följande:
    Hej alla igen!! och välkomna alla nya!!Jag gick upp 1 kg över jul och nyår, men då tillät jag mig att äta det jag ville och sen skärpte jag mig igen den 4... så i måndags hade jag gått ner 0,9 av kilot jag gått upp.. skönt, nu är det bara att köra på!! Dessutom så köpte jag nya byxor i fredags på rean. 2 storlekar mindra än förra gången jag köpte brallor... lyckokänslan var total!!! Sånt ger en verkligen en sprak i arslet!! haha!! GI i samband med ammning är ok om man inte kör rivstartsfasen utan startar på steg 2 enligt Laurizen. Jag kan varmt rekommendera GI det är det jag kör, med inslag av LCHF.  Jag får äta gott och vara mätt och belåten och inte ha något sockersug, vilket har varit mitt stora dilemma i alla år!
    ett kg är inte så mkt, tycker jag, men de var juh bra att du gått ner nästan allt igen då :).
    roligt å köpa byxor i mindre stl, det är en riktig morot också tycker jag :)
  • mia84
    Sylten skrev 2010-01-12 18:59:06 följande:
    mia84: tack! Ja diabetesen är inte rolig.. Enligt läkarna så beror det inte bara på min övervikt utan det finns alltid en ärftlig faktor också. Ingen  i min släkt har dock diabetes.. Trodde vi.. Tills häromdagen när min mamma av en slump kollade sitt blodsocker.. Och hon har det också.. Nu ska vi båda utredas för att ta reda på vilken typ det är.. Mamma är inte så överviktig, har några "trivselkilon" bara.. Angående VV så var det väl så att jag tyckte att mötena kändes så knasiga.. Sitta där och applådera åt varandra var inte min grej.. Sen tror jag nog på hur de ser på själva maten och ätandet.. Det där med att skriva ner i en bok är nog bra. Ska genast inhandla en "matanteckningsbok". För NU JÄKLAR!!
    Okay, vi klappar inte heller händerna. som sagt de beror juh på hur konsulenten är. den ja har är väl lite sådär. men ska ge henne en chans till på lördag. annars blire bara väga mej. ja störde mej lit epå henne. hon var lite dryg på ngt sätt men ändå inte :P.

    Ja de är juh tyvärr ärftlig, tråkigt nog :/. vet inte så mkt om typ 1 och 2 tror ja de finns va?!. hoppas de försvinner sen när kg rasar :)
  • mia84
    Möjlig mamma skrev 2010-01-12 22:18:05 följande:
    Hej! Jag ska också ner MÅNGA kilo. Jag är alldeles för kraftigt och tjock för min smak och ska arbeta hårt för att gå ner under året. Borde gå ner 60 kg för att komma till normalkurvan men jag tror inte jag fixar så många kg på 1 år. Jag tror att det är mer realitiskt att tro på 30 kg på ett år. Denna vecka kämpar jag med skoluppgifter men nästa vecka är jag bara mamma-ledig och då börjar jag med mamma core och yoga. Dessutom så har jag och maken diskuterat att köpa ett Wii så vi kan träna lite mer hemma. Jag har tre barn så tiden för att gå på gym är ganska begränsad tyvärr. Jag kämpar också med att få bättre matrutiner och äta mer grönsaker och frukt. Promenader med sonen står också på schemat men jag vill inte att det ska vara så kallt för då fryser han så lätt. Jag ammar fortfarande men bättre matvanor, mamma core 1 gång/vecka och yoga 1-2gånger/vecka ska nog hjälpa mig ner lite i vikt innan jag slutar att amma och kan satsa fullt ut på hårdare dieter och mer träning.
    välkommen :).

    30 kg är ganska rimligt på 1 år tycker jag :). De klarar du :). Svårt å få in matrutiner, men när man väl fått in dom så brukar de gå av bara farten. kanske är lite svårt när man har barn med. min är så liten än så för mej går de fint.
  • PetraD
    Myran 08 skrev 2010-01-13 10:14:45 följande:
    Hej på erGud vad ni är duktiga som kämpar. Nu har jag fått nya tabletter som förhoppningsvis gör att jag kan träna på fredag om mitt läkarbesök gå bra imorgon. Usch vad nervös jag är alltså. Har inte blivit rätt med kosten på snart en vecka, det är illa! Ovissheten tar död på mig känns det som samt denna eviga väntan som alltid är. Om 24 timmar sitter på bussen på väg upp mot sjukhuset. Blä vad nervös jag.
    håller tummarna på att du kan träna och att ditt läkarbesöket kommer gå bra imorgon.
    ska tänka på dig imorgon
  • Sylten

    hehe.. nej det finns säkert VV-möten där det inte klappas händer.. Men jag har vatt med ett par ggr och det har varit lite så då..

    Jo det finns typ 1 och 2 diabetes men även en form där man har viss insulinproduktion även om det inte är en typ 2. Både jag och mamma ska testas för detta.. Vad jag har förstått på läkarna så har min under graviditeten inte betett sig riktigt som varken en grav.diabetes eller en typ 2.. Men jag har aldrig fått förklarat hur.. Jag hoppas i alla fall att den försvinner.. Men just nu försöker jag tänka på att den kanske kan hjälpa mig att klara av att gå ner i vikt.. Man får försöka se det positiva i skiten.. {#lang_emotions_smile}

  • hotflower

    NickeNyfiken

    Såg att du äter Alli....är lite nyfiken på hur det funkar.
    Kan man äta det i samband med viktväktarna tror du?
    För (om jag minns rätt) dom tabletterna ska väl hjälpa en lite extra eller något sådant?! Eller är det till en specialkost kanske?

  • mia84
    Sylten skrev 2010-01-13 11:10:05 följande:
    hehe.. nej det finns säkert VV-möten där det inte klappas händer.. Men jag har vatt med ett par ggr och det har varit lite så då.. Jo det finns typ 1 och 2 diabetes men även en form där man har viss insulinproduktion även om det inte är en typ 2. Både jag och mamma ska testas för detta.. Vad jag har förstått på läkarna så har min under graviditeten inte betett sig riktigt som varken en grav.diabetes eller en typ 2.. Men jag har aldrig fått förklarat hur.. Jag hoppas i alla fall att den försvinner.. Men just nu försöker jag tänka på att den kanske kan hjälpa mig att klara av att gå ner i vikt.. Man får försöka se det positiva i skiten..
    det gör du rätt i som ser de positiva i det hela :). gör saken lite lättare kanske :)
Svar på tråden Vi som ska ner MÅNGA kilo 2