• Disan

    Barn 07/09 *snackis*

    Här fortsätter vi att snacka om våra barn födda 2007 och småsyskonen som kom 2009!


    Life sucks and then you die
  • Svar på tråden Barn 07/09 *snackis*
  • sigtunatjej

    Hej och välkommen Helen!

    Min dotter har välkomnat sin bror med öppna armar och är så fortfarande mot honom Väldigt snäll och hjälpsam, men tycker ibland om att kramas för mycket och länge på lillebror, men då säger han ifrån

    Moa opererades förra onsdagen och den gick fin fint. Lillprinsen var hemma med sin farmor och farfar som kom ner och hjälpte oss, så både jag och Stefan kunde vara med Moa. Stefan fick äran att följa med gumman upp när hon skulle sövas. För jag grät redan på avdelningen när de hade gått. Antar att det var all spänning och känslor som kom ut. Även Stefan föll flera tårar när han kom ner från operationssalen. Men vi satt och stöttade varandra och sedan byttes vi av. Jag ville vara den som var där när hon vaknade upp. Vi fick åka hem på eftermiddagen ch det var skönt.
    På natten till torsdagen när jag skulle ge medicin vid midnatt märkte jag att Moa blödde på näsan och det fick hon inte göra. Det slutade inte heller fast vi torkade utan rann mer och mer. Ringde sjukhuset som sa att vi skulle åka till akuten. Så upp med gumman som knappt förstod något och åka till KS i solna och där blev jag och Moa inlagda för observation. De satte kanyl på nytt utifall om de var tvungna att söva på nytt och gå in och stoppa blödningen, men som tur var så slutade den av sig själv så det behövdes aldrig!!! Vi fick åka hem på eftermiddagen, då läkaren sa att faran var över..
    Men nu mår Moa jättebra. Hon vill gärna springa och hoppa och skrika här hemma. Det är ett bra tecken! Tyvärr så blir hon hemma från förskolan till 2:a feb. Hon är så infektionskänslig nu och jag vill inte riskera att hon blir smittad av något.

    Men jag känner igen Moa i era 07:or. Moa vill inte heller ha kläder på sig här hemma och hon är väldigt envis och trotsig..
    Linus han vill inte krypa,men har börjat ställa sig upp nu

    snorkfröken: Vilken otur, men hoppas att det löser sig för er!

    Jag har oxå några kilon kvar som jag har låtit varit under jul, men nu har jag tagit tag i det igen. Nu ska de banne mig bort! Var till gymmet idag

    Den 1 februari börjar jag jobba och Stefan ska vara pappaledig i 2 månader och sedan ska Linus börja i förskolan i april

    Ha det bra allihopa!


    Älskade Moa 070110 och Älskade Linus 090330
  • Snorkfröken 77

    Sigtuna: Vad skönt att allt är bra med Moa nu! Förstår att det måste varit svinjobbigt att lämna henne till operationen. Mår dåligt bara jag tänker på det. Jobbigt att ni var tvungna att åka in igen men skönt att det löste sig utan större åtgärder för att stoppa blödningen.

    Ska Linus börja redan i april alltså? Wow!!
    Du som jobbar på förskola är ju mera van och vet kanske att det brukar funka bra men jag tycker det känns så tidigt (nu klankar jag inte ner på dig utan pratar om mig själv). Maken tycker nämligen Vega ska börja i maj medan jag känner att hon är för liten för att bara sova en gång/dag då. Sen känns det som att hon hinner gå så kort tid innan semester och att det kanske kommer bli knas att börja sen igen efter flera veckor borta? Dessutom går ju Ester upp till storbarnsavdelningen efter sommaren och det kanske är bättre att Vega börjar i samband med det och inte går på samma avdelning som Ester först före sommaren och sen efter sommaren så är hon borta. Eller så skulle det gå alldeles utmärkt

    Ester är så FRUKTANSVÄRT jobbig just nu. Får hon inte som hon vill så kommer världens utbrott med skrik, gråt och väldigt många "dumma mamma, jag vill ha min pappa". Det tar grymt på mina krafter, speciellt eftersom hon även spårat ur totalt när det gäller att sova i sin säng utan kommer in till oss runt halv 1 varje natt.
    Men någongång emellanåt kommer ett solskensögonblick. Som igår, då sa hon plötsligt när jag slet och kämpade för att få på henne ytterkläderna "Mamma, du är världens bästa mamma!" Bara att suga åt sig och ta fram när hon senare skriker massa dumt till mig.

    Ha det!

  • Disan

    sigtunatjej: Så skönt att allt gick bra ändå! Kan tänka mig att det var jobbigt för er...

    snorkfröken: T o m jag får sådana meningar från Ronja, visst värmer det! Framför allt för mig som vet att jag inte är en bra mamma... Men barnen älskar en konstigt nog ändå. Lustigt hur det fungerar. Jaja, deras humör svänger och ibland får man höra negativa saker och ibland positiva

    Träffade barnen igår, men det gick inget bra. Jag var trött (hade bara sovit fem timmar natten innan) och det blev en del små ilskeutbrott från min sida. Maya har dock blivit väldigt framåt och kryper som en toka, reser sig mot alla möbler och står stadigt helt själv på golvet ngr sek. Tycker att det är roligt att gå ngr steg med stöd också. Häromdagen började hon digga till musik för första gången och det var ingenting litet enligt vad Chris berättade: Hon skakade på hela kroppen och flaxade med både armar och ben i ett försök till dans Haha, men igår ville hon bara smådigga lite, fast det var sött det med.


    Life sucks and then you die
  • sigtunatjej

    snorkfröken: Ja han ska börja redan nu Moa började oxå när hon var strax efter 1 år och det gick hur bra som helst. Så det tror jag och hoppas även denna gång.

    Som pedagog inom förskolan så har jag märkt att barn som skolas in vid 1 år, klarar av det mycket bättre än 1 ½ åringar. När barnen är runt 1 ½ år så brukar de vara i en känslig ålder. Lite mammiga/pappiga och börjar bli medvetna om att mamma och pappa ska gå och de tror inte att de kommer att få se dom igen.
    Men vid 1 år är de så små så de förstår inte det riktigt.

    Men visst kan de gå bra även för en del 1 ½ åringar, men de barn som jag har skolat in, har varit väldigt känsliga och ledsna. Det har tagit dubbel så lång inskolning mot vad det brukar.
    Sen ser jag det bara positivt att Moa och Linus kommer att gå tillsammans en stund. På deras förskola så finns det bara en avdelning, men de delar upp den i 3 grupper under dagarna för att barnen ska få göra saker som tillhör deras ålder.

    Sen spar jag en massa mammadgr så jag kan förlänga somrarna i flera år Jag har många dgr kvar för Moa fortfarande

    Gulligt av Ester att säga så iaf Då glömmer man lätt bort det elaka som kom tidigare ur munnen.  Moa brukar oxå säga att jag är världens bästa mamma och att hon älskar mig, vilket känns skönt att höra, eftersom hon ibland skriker högt och gråter när jag säger nej till vissa saker eller aktiviteter

    Disan: Du är väl ingen dålig mamma heller för att du är trött och inte orkar med dina barn ibland. Så kan vi väl alla känna oss ibland? Du måste ju få vila upp dig ibland och "bara vara" eller hur?


    Älskade Moa 070110 och Älskade Linus 090330
  • Disan

    sigtunatjej: Vad snällt sagt! Men jag vet att jag inte är så bra, men försöker iaf så gott jag kan.

    Trevlig fredag till er alla!! Vet inte om jag håller på att bli sjuk eller om jag har ett akut skov, det märker vi om inte annat. Men ont i kroppen har jag...


    Life sucks and then you die
  • Maijlo

    Hej! Jag sitter här med eventuellt halsfluss och försöker slappa lite. Sova kan jag inte eftersom det är full rulle på byggjobbarna ovanför. Men det är ju bara positivt att det går vidare med bygget egentligen. I förra veckan lyfte de in vårt nya stora bubbelbadkar genom skjutfönstrena på övervåningen.

    Disan: Jag tror att alla kan känna sig som sämre föräldrar emellanåt, särskilt när man själv är nedsatt och trött av någon anledning och man inte har det tålamod som man helst vill ha. Jag kan vara väldigt otålig gentemot barnen då tyvärr, även om jag är vuxen.

    Silje har snart sovit i två timmar. Skönt för mig som är hängig! Hon har lärt sig att ställa sig från sittande nu, utan stöd alltså. Här går det undan! Snart springer hon väl runt här hemma, även utan krypställning.

    Sigtuna: Skönt att operationen gick bra! Jag hade också blivit alldeles darrig och ledsen efteråt.

    Snorkfröken: Julie kan också vara väldigt provocerande ibland, men de senaste dagarna har hon mått ganska bra så då har hennes humör inte varit så pjåkigt heller. Hon har haft scharlakansfeber i en vecka nu så det påverkade förstås hur hon hanterade motgångar.

  • Disan

    majjlo: Vad mys med stort badkar! ...och kul att Silje ställer sig upp själv! Maya är på god väg, nästan så att hon klarar det själv Hoppas att du och Julie kryar på er!


    Life sucks and then you die
  • Disan

    Ville bara säga att Maya sedan några dagar tillbaka har börjat att ställa sig upp från sittandes helt utan stöd Man blir lite stolt trots allt!

    Medan Chris duschade idag gjorde Ronja mat till Maya. Hon blandade vällingpulver och ketchup i en leksaksstekpanna och sedan åt Maya glatt av det hela. Haha! Chris skickade över en bild på en ståendes Maya i köket, helt nedkladdad av massa ketchupgegga..!


    Life sucks and then you die
  • Maijlo

    Disan: Haha, jag kan tänka mig att det varen rätt söt syn att komma ut till efter hans dusch!

    I förrgår hade Julie gjort en skatt åt Jakob i hans säng. Det var frigolit som hon hade hittat i byggoredan och smulat sönder i två högar under täcket i hans säng. Hon var jättestolt över att ha kunnat göra en sån fantastisk överraskning. Det var inte så kul för honom att städa sen, men väldigt gulligt av Julie. Såna där guldkorn gör verkligen vardagen härligare.

    Idag är Julie hemma från förskolan pga personalbrist. De ringde och bad mig och det är klart man säger ja.

  • Disan

    majjlo: Haha, jag hade blivit skogstokig!! Skulle inte tyckt att det var vare sig gulligt eller kul... Men sådan är jag! :S


    Life sucks and then you die
Svar på tråden Barn 07/09 *snackis*