• bollanmollan

gnällig valp

har en 3 månaders valp som på nätterna gnäller. jag springer ut med henne varje gång kan bli 4-5 gånger på en natt men oftast vill hon inte gå ut. hon sover om hon får ligga i sängen men vi vill helst inte att hon gör det då vi har barn i sängen. vad kan man göra?

• Svar på tråden gnällig valp
  • Birgitta2

Valpar skall inte behöva gå ut tre gånger på nätterna. Se till att den inte ha tillgång till vatten efter sista rundan på kvällen. Sen skulle jag lägga en biabädd nedanför min säng och ha handen vid valpen därnere så att den är trygg. Att valpen gnäller är ju att den vill ha sällskap, och inte alla vill ha hund i sängen. Försök stå ut, valpen lär sig. Men det innebär att ni ALDRIG få ta upp valpen i sängen.  Man kan i och för sig lära hunden senare att inte vara i sängen, men konsekvens är alltid bäst när det gäller små valpar.

• bollanmollan

hon sover i en säng bredvid min sambo så han har handen nere hos henne. hur ofta ska dom gå ut på natten? hon kissar och bajsar kl 24 sen när vi går ut på natten brukar det bara bli en pink vid 5  annars går vi ut men hon vill bara in igen.

• Stor mamma

Att valpen gnäller kan vara att den känner sig ny och lite otrygg, orkar ni kan ni vara konsekvent från början och placera henne där hon så småning om skall vara på natten och sen stå ut en vecka.

Våra hundar får vara nedervåningen, den första veckan med vår valp var värst men hon hade sin filt, sin mysiga högkantade bädd och ett stort gosedjur i sin bädd. Så småning om lade hon sig till ro varje kväll vi började göra oss klara till natten

Nu kommer vår andra valp på torsdag och den kommer ju ha en kompis så det går nog lättare.

I början när valpen var 9 veckor togs hon ut sista gången 22,30 och första morgonturen kl 5

Hon höll sig jättefint.

• bollanmollan

vi har hAft så i 4 veckor och det verkar inte bli bättre. hon går och lägger sig i sin korg på dagarna  när jag och barnet är i nått annat rum så hon verkar gilla sin säng. men så fort det blir natt så gnäller hon och försöker hoppa upp i sängen. hur många gånger på dan ska man ut? kan det vara så att jag går ut för ofta och hon inte lär sig att  hålla sig?

• LillTussa

Införskaffa bur till natten. De kissar inte där de sover och buren brukar bli en trygg plats, en lya brukar ofta vara trång och skapar trygghet. Och så får valpen heller inte så mycket utrymme att stressa upp sig på. Man kan ha bur i början, sen kan man avveckla den så smått om man vill.

Valpen är antagligen lite otrygg och vill mysa lite med er men mitt råd är att aldrig ta upp i sängen. Antingen så bur eller så bädden nära sängen och lugnt och tyst säga nu ska vi sova och bara ignorera gnyendet utan bara vara nära med handen.. 
  • Birgitta2
    bollanmollan skrev 2010-01-12 09:40:22 följande:
    vi har hAft så i 4 veckor och det verkar inte bli bättre. hon går och lägger sig i sin korg på dagarna  när jag och barnet är i nått annat rum så hon verkar gilla sin säng. men så fort det blir natt så gnäller hon och försöker hoppa upp i sängen. hur många gånger på dan ska man ut? kan det vara så att jag går ut för ofta och hon inte lär sig att  hålla sig?
    Man kan aldrig gå ut för ofta. En liten valp "lär" sig inte hålla sig. Blåsan är liten och det går fort att bli kissnödig. Vi gjorde ett schema för att se hur många gånger vi var ute med vår lilla valp. Det blev mellan 12 och 15 gånger om dagen. Sedan 7 månaders ålder har det aldrig hänt en olycka, hon är drygt 1,5 år idag. Räkna inte med rumsrenhet före 5 månaders ålder. Valpen håller sig längre och längre ju större blåsan blir, och musklerna blir fastare.

Valpen har i hela sitt liv sovit med mamma och syskon. Det är inte konstigt att den känner sig ensam. Min dotter tog ner en madrass på golvet och sov med valpen i 14 nätter. Det främjade närhet och tillit. Och valpen blev trygg.
  • bollanmollan

vi har gjort en lite inhängnad där korgen är för natten bredvid oss . jag undrade mest om jag gick ut för mycket då jag läste att en 9 veckors valp klarade nästan en hel natt utan att gå ut. på dagarna när hon sover när jag går och lägger sonen o jag passar på att sova lite med då gnäller hon inget.

• Lathundarna
    bollanmollan skrev 2010-01-12 12:52:14 följande:
    vi har gjort en lite inhängnad där korgen är för natten bredvid oss . jag undrade mest om jag gick ut för mycket då jag läste att en 9 veckors valp klarade nästan en hel natt utan att gå ut. på dagarna när hon sover när jag går och lägger sonen o jag passar på att sova lite med då gnäller hon inget.
    Kan vara så enkelt att valpen är otrygg när det blir mörkt och därav inte uppvisar liknande beteende när ni tar siesta mitt på dagen. Nån av er kan ligga på en madrass på golvet tills valpen blivit lite mer hemma hos er och känner sig tryggare. Gnäller valpen däremot för att den behöver lätta på trycket - då ska den ut.
  • SommarDahlia
    LillTussa skrev 2010-01-12 10:14:45 följande:
    Införskaffa bur till natten. De kissar inte där de sover och buren brukar bli en trygg plats, en lya brukar ofta vara trång och skapar trygghet. Och så får valpen heller inte så mycket utrymme att stressa upp sig på. Man kan ha bur i början, sen kan man avveckla den så smått om man vill. Valpen är antagligen lite otrygg och vill mysa lite med er men mitt råd är att aldrig ta upp i sängen. Antingen så bur eller så bädden nära sängen och lugnt och tyst säga nu ska vi sova och bara ignorera gnyendet utan bara vara nära med handen.. 
    Du vet om att det är olagligt va?!
  • LillTussa
    "bör endast tillfälligt förvaras i bur och då ej längre än vad som är
    nödvändigt med hänsyn till avsikten med åtgärden."
    Så säger lagen. Och varför får man då detta råd från mentalbeskrivare, hundkennlar, djurskyddsinspektörer etc.
    Lagen är till för att skydda mot långvarig instängning och inte som här under tillfällig tid under uppsyn. 
Svar på tråden gnällig valp