bollanmollan skrev 2010-01-12 09:40:22 följande:
vi har hAft så i 4 veckor och det verkar inte bli bättre. hon går och lägger sig i sin korg på dagarna när jag och barnet är i nått annat rum så hon verkar gilla sin säng. men så fort det blir natt så gnäller hon och försöker hoppa upp i sängen. hur många gånger på dan ska man ut? kan det vara så att jag går ut för ofta och hon inte lär sig att hålla sig?
Man kan aldrig gå ut för ofta. En liten valp "lär" sig inte hålla sig. Blåsan är liten och det går fort att bli kissnödig. Vi gjorde ett schema för att se hur många gånger vi var ute med vår lilla valp. Det blev mellan 12 och 15 gånger om dagen. Sedan 7 månaders ålder har det aldrig hänt en olycka, hon är drygt 1,5 år idag. Räkna inte med rumsrenhet före 5 månaders ålder. Valpen håller sig längre och längre ju större blåsan blir, och musklerna blir fastare.
Valpen har i hela sitt liv sovit med mamma och syskon. Det är inte konstigt att den känner sig ensam. Min dotter tog ner en madrass på golvet och sov med valpen i 14 nätter. Det främjade närhet och tillit. Och valpen blev trygg.