• bollanmollan

gnällig valp

har en 3 månaders valp som på nätterna gnäller. jag springer ut med henne varje gång kan bli 4-5 gånger på en natt men oftast vill hon inte gå ut. hon sover om hon får ligga i sängen men vi vill helst inte att hon gör det då vi har barn i sängen. vad kan man göra?

• Svar på tråden gnällig valp
  • bollanmollan

har även en annan fråga, nu rastar vi utanför huset men hon verkar sugen på att gå lite, är det ok att gå några minuter? nån sa att dom absolut inte får det men verkar ju tråkigt när hon är sugen. vi har ingen tomt att släppa henne i . tänkte kanske gå i 4-5 minuter bara i hennes takt.

• Psychadelia
    LillTussa skrev 2010-01-12 16:43:24 följande:
    "bör endast tillfälligt förvaras i bur och då ej längre än vad som är nödvändigt med hänsyn till avsikten med åtgärden." Så säger lagen. Och varför får man då detta råd från mentalbeskrivare, hundkennlar, djurskyddsinspektörer etc. Lagen är till för att skydda mot långvarig instängning och inte som här under tillfällig tid under uppsyn. 
    Jag håller med dig om bur. Det är en trygghet för hunden, och känns det olustigt att ha hunden instängd kan man snart låta dörren stå öppen. Så gör vi för vår valp, buren står inne i vardagsrummet och dagtid går han in och lägger sig där när han vill ha lite lugn och ro och vila sig. Nattetid har vi nu kunnat avförskaffa bur helt och hållet. Vad gäller lagen så handlar det precis som du säger om att hunden inte ska stå konstant i bur och enbart gå ut för att kissa och bajsa. Sen är det ju självklart att man skaffar en bur som är tillräckligt stor för den hund man har.

TS: Vad är det för ras på er valp? Jag tror absolut inte att det är farligt att gå ut och gå med den om det inte är en minimini-variant.
  • bollanmollan

hon älskar att skutta runt i snön så hon verkar tycka det är ok med kylan dom korta stunder vi är ute.

• Psychadelia
    bollanmollan skrev 2010-01-12 17:03:51 följande:
    det är en stravtax.
    Då tror jag inte att det är någon fara att ni går ut och går kortare promenader. Min schäfervalp var ute och gick halvtimmespromenader i skogen lös vid den åldern så koppelpromenader i 15 min i hennes takt är säkert inget problem.
  • Undret Gilan
    bollanmollan skrev 2010-01-12 16:50:36 följande:
    har även en annan fråga, nu rastar vi utanför huset men hon verkar sugen på att gå lite, är det ok att gå några minuter? nån sa att dom absolut inte får det men verkar ju tråkigt när hon är sugen. vi har ingen tomt att släppa henne i . tänkte kanske gå i 4-5 minuter bara i hennes takt.
    Testa att försöka ställa hundens säng så att det är som ett litet hörn med flera väggar. Använd kuddar och dylikt för att göra kanter och låt det ligga en filt och något gosedjur i bädden.

När valpen skriker och vill upp lägg bara lugnt ner henne och sätt dej och klappa på henne tills hon slappnar av igen. Hennes säng ska ju vara trygg och mysig att ligga i oc det är ju där hon ska få  gos och närhet så hon vill vara där. Om hon lägger sej där på dagen så gå dit och gosas med henne en stund, likaså kan du sätte dej bredvis hennes bädd på dagen och ropa på henne så gosar ni en stund där.

Självklart kan du gå lite med henne.:) Var också rädd att gå med min första när han var valp oc frågade min uppfödare hur jag skulle göra när valpen var 12 veckor, understmulerad och boken sa max 5 mins promenad per dag. hon tittade på mej som om jag vore ett ufo och frågade vad jag trodde skulle hända om jag trodde att jag skulle få bära hem benen i påse.:P Valpen visar själv när den blir trött, så länge man lyssnar på valpens signaler så är det ingen fara. Blir den trött och sätter/lägger sej ned är det bara att vänta tills den orkar igen eller så bär du den ett tag så säger den till när den vill ner och gå själv igen.

Lycka till!
    ~~¤*Förlovad*¤~~
  • bollanmollan

vad bra, då ska vi gå  en liten bit idag efter hon har kissat och det. när börjar dom kunna kissa på andra ställen än den säkra platsen? minns ingenting av valp tiden med dom andra hundaran.

• Undret Gilan
    bollanmollan skrev 2010-01-12 17:11:03 följande:
    vad bra, då ska vi gå  en liten bit idag efter hon har kissat och det. när börjar dom kunna kissa på andra ställen än den säkra platsen? minns ingenting av valp tiden med dom andra hundaran.
    De kissar när de är kissenödiga, var noga med berömmet bara och gärna en godisbit. Alla mina hundar har varit rumsrena innan 4 månader!:)
    ~~¤*Förlovad*¤~~
  • bollanmollan

ska lägga hennes favorit gossedjur i sängen inatt.   hon är ju lätt att bära om hon blir trött ute så det är bra.

• bollanmollan

hon är annars en väldigt tuff liten tjej det är bara nätterna som är lite oroliga. hon sover gott på dagarna i sin inhängnad fast sonen leker högt.

Svar på tråden gnällig valp