bollanmollan skrev 2010-01-12 16:50:36 följande:
har även en annan fråga, nu rastar vi utanför huset men hon verkar sugen på att gå lite, är det ok att gå några minuter? nån sa att dom absolut inte får det men verkar ju tråkigt när hon är sugen. vi har ingen tomt att släppa henne i . tänkte kanske gå i 4-5 minuter bara i hennes takt.
Testa att försöka ställa hundens säng så att det är som ett litet hörn med flera väggar. Använd kuddar och dylikt för att göra kanter och låt det ligga en filt och något gosedjur i bädden.
När valpen skriker och vill upp lägg bara lugnt ner henne och sätt dej och klappa på henne tills hon slappnar av igen. Hennes säng ska ju vara trygg och mysig att ligga i oc det är ju där hon ska få gos och närhet så hon vill vara där. Om hon lägger sej där på dagen så gå dit och gosas med henne en stund, likaså kan du sätte dej bredvis hennes bädd på dagen och ropa på henne så gosar ni en stund där.
Självklart kan du gå lite med henne.:) Var också rädd att gå med min första när han var valp oc frågade min uppfödare hur jag skulle göra när valpen var 12 veckor, understmulerad och boken sa max 5 mins promenad per dag. hon tittade på mej som om jag vore ett ufo och frågade vad jag trodde skulle hända om jag trodde att jag skulle få bära hem benen i påse.:P Valpen visar själv när den blir trött, så länge man lyssnar på valpens signaler så är det ingen fara. Blir den trött och sätter/lägger sej ned är det bara att vänta tills den orkar igen eller så bär du den ett tag så säger den till när den vill ner och gå själv igen.
Lycka till!