• bollanmollan

gnällig valp

har en 3 månaders valp som på nätterna gnäller. jag springer ut med henne varje gång kan bli 4-5 gånger på en natt men oftast vill hon inte gå ut. hon sover om hon får ligga i sängen men vi vill helst inte att hon gör det då vi har barn i sängen. vad kan man göra?

• Svar på tråden gnällig valp
  • hjohanna

Jag har oxå en valp som gnäller. En scjäfer/rottis.
    Men hon piper inte på nätterna, utan på dagarna. Jag är som TS, springer ut o in som en blådåre och tror att NU behöver hon nog pinka. Icke!
    Hon är väldigt trygg i sig själv, funderar på om hon bara vill ha mer uppmärksamhet?

Sen i förrgår drack hon, MASSVIS! Mellan klockn 17-22 fyllde jag på vattenskålen 3 (!) gånger. Va hon bara törstig tror ni, nu har det lugnat sig igen.

• Smultronpajen88
    bollanmollan skrev 2010-01-12 17:04:53 följande:
    hon älskar att skutta runt i snön så hon verkar tycka det är ok med kylan dom korta stunder vi är ute.
    Tycker inte heller det är ngt fel att gå kortare sträckor. Jag fick hem min valp vinter 07, och han är dvärgpinscher. Han var pytteliten men ville gärna se sig om lite.

På med en stickadtröja på honom och sedan fick han vara ute.. Men vi gick inga Promenader så sett, utan han gick och luktade lite och kikade läget och så.. Det är absolut inget farligt.

Dom behöver upptäcka världen .

Gör annars så att du bär valpen en bit så dom får se olika platser och kissa och bajsa på andra ställen. Min hund ville endfast kissa och bajsa under en buske, men vi bar honom till olika platser för att vänja sig vid olika miljöer.

Sen kan ni självklart gå lite längre promenader, ha hunden innanför jackan så den får kika ut, och släpp ner titt som tätt (speciellt om folk vill hälsa på hunden)

Bara lite tips, hoppas det var ok.
  • bollanmollan

ja jag brukar ha henne i jackan när jag går promenader med sonen , hon gillar att titta ut på alla och allt.  vi gav henne sitt favorit gossedjur inatt och det gick lite bättre sen gick vi och  tittade lite på andra sidan vägen , det gillade hon. hon verkade inte bli trött av den extra turen på några minuter utan skuttade glatt.

• Matti2

Jag har itne läst dom andra svaren i tråden men det jag reagerar på är att ni går ut då hon gnäller. Det är ju jättebra att hon säger till när hon är kissnödig och visst måste man tolka hundens signaler men det bästa vad gäller utgång och kisseri är att vara steget före, särskilt i början av deras små liv, så att dom inte lär sej att bara dom gnäller eller gör andra störande saker på nätterna så kliver man upp och är med dom. I början när vi fick hem vår valp så såg jag till (ställde väckarklockan tex.) att jag tog ut honom på natten INNAN han började gny. Jag sov även med honom i hans rum bredvid hans sovplats (först sov vi tillsammans på madrass på golvet ) i närmare en månad, jag flyttade succesivt ut kan man säga. Nu sover han i eget rum och har ALDRIG gnytt eller varit orolig på natten. Det tog tid men jag tycker det var värt det så här i efterhand...

• Smultronpajen88
    bollanmollan skrev 2010-01-13 13:58:25 följande:
    ja jag brukar ha henne i jackan när jag går promenader med sonen , hon gillar att titta ut på alla och allt.  vi gav henne sitt favorit gossedjur inatt och det gick lite bättre sen gick vi och  tittade lite på andra sidan vägen , det gillade hon. hon verkade inte bli trött av den extra turen på några minuter utan skuttade glatt.
    Det är bra att aktivera skallen för dom .
    Ha mycket filtar i korgen! Det gillar min prins! Han snurrar in sig helt under. Man ser bara en stor filt. Fattar inte hur han kan andas därinne! :-O
  • bollanmollan

på dagarna är jag steget före , måste klä på min son och så men på natten  vet man inte riktigt när hon vill ut eller bara gnälla.  hon är jätteduktig på dagarna med att rastas ute .  igår var vi ute kl 24 sen sa hon till 5 så det var en jättebra natt. kan inte ställa nån klocka på natten då vaknar alla .

• Smultronpajen88
    bollanmollan skrev 2010-01-13 14:24:13 följande:
    på dagarna är jag steget före , måste klä på min son och så men på natten  vet man inte riktigt när hon vill ut eller bara gnälla.  hon är jätteduktig på dagarna med att rastas ute .  igår var vi ute kl 24 sen sa hon till 5 så det var en jättebra natt. kan inte ställa nån klocka på natten då vaknar alla .
    Min alp var nog uppe och kissade på natten de 2 första cekorna endast.
    Men man ska inte behöva ställa klockan, snart kommer nog din valp också sova hela natten.

Men som dom tidigare skrivit, hon behöver ju inte ha vatten på natten. Det kan hjälpa med rumsrenheten.
  • bollanmollan

ska hon inte ha vatten på natten?

• Smultronpajen88
    bollanmollan skrev 2010-01-13 14:50:15 följande:
    ska hon inte ha vatten på natten?
    Min hund är 2,5 år gammal, han har vatten på natten.
    Men min uppfödare rådde mig till att ta bort vatten på natten, eftersom valpar har svårt att hålla sig. och det kan hjälpa till på traven..

Jag behvde aldrig ta bort vattnet, men det är ju ett alternativ om hon kissar på natten..
  • inyourface
    Undret Gilan skrev 2010-01-13 10:57:39 följande:
    Fast detta med att ignorera en liten valp som piper för att den ska lära sej tycker jag är lika fel som att låta bebisar ligga och skrika för att de ska lära sej! Kanske inte konstigt att era taxar har kvar pipbeteendet. Sen om valpen vill ut på natten pga den är kissenödg så är det ju bättre att ta ut den än att den kissar inne. Mina valpar ar alltid behövt ut 1 gång på natten och de har varit rumsrena innan 4 månader.
    Vår tax slutade pipa, så det funkade utmärkt för oss.
    Min mammas taxar har mamma aldrig provat den metoden på.
    Och jag skrev inte att man skulle ignorera hunden hela tiden, men att man inte skulle bli helt ifrån sig varje gång den pep. Läs inlägget ordentligt innan du ska kommentera!
    En krigare slåss inte för att hon hatar de som står framför henne, utan för att hon älskar dom som står bakom.
  • inyourface
    Undret Gilan skrev 2010-01-13 11:18:51 följande:
    För man "lär" inte valpar att hålla sej de har ju för liten blåsa för det, det man vll lära valpen är att kissa ute. Det är ju därför man släpar de in och ut 100ggr för att de inte ska å en chans att kissa inne. När valpen blir större kommer den precis som barn att sova ela nätter utan att kissa. Likaså så kommer de inte vakna 5 varje morgon utan kan sova till 8 osv.
    Men är du trög? Jag skrev i inlägget att det är okej om han skulle råka kissa inne, och att man inte skulle skälla på honom för det. Läs inlägget ordentligt för fan innan du ska börja predika.
    En krigare slåss inte för att hon hatar de som står framför henne, utan för att hon älskar dom som står bakom.
  • bollanmollan

vill tacka för alla goda råd, vi har gått promenader i parken som hon älskar och hon verkar tryggare nu

• Smultronpajen88
    bollanmollan skrev 2010-01-14 21:49:14 följande:
    vill tacka för alla goda råd, vi har gått promenader i parken som hon älskar och hon verkar tryggare nu
    Vad skönt.
Svar på tråden gnällig valp