Inlägg från: kattislofberg |Visa alla inlägg
  • kattislofberg

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Mariekexet skrev 2010-10-22 09:56:16 följande:
    Hejsan! Jag har en liten kille med hydronefros..någon mer som har barn med detta?
    Jo, min son har en förträngning på urinledare som lett till hydronefros/hydroureter. Han ska opereras under hösten. Han är 13 månader och har haft bekymmer med urinvägarna sen han var nyfödd.

Välkommen hit!
  • kattislofberg
    Virga skrev 2010-10-23 11:30:25 följande:
    Hej alla! Julius är efter sin operation den 20/10. Han verkar må bra. Testikeln är på plats så nu har han bägge! Den var liten men verkar ganska bra utvecklad samt blodkärl som går till testikeln fungerar bra. Dem har även hittat en ljumskbråck (tydligen blir ofta så när testiklarna fastnar i ljumskar) och på min begär gjörde cystoskopi i samband med narkos. Vi hade skitsvårt att RIK-a honom sista tiden. Så nu fick han permanent kateter i 2 veckor. Men den verkar inte fungera som den ska, det läcker mer från snoppen än det kommer via katetern när vi öppnar den. Det blir nog kontakt med sjukvården igen. Så trött.....
    Så skönt att operationen har gått bra! Önskar så att ni kunde slippa all problematik med RIK-ning!!!
  • kattislofberg

Mariekexet - Ja Milo hade nio urinvägsinfektioner under sina första nio månader varav de tre första krävde vård på sjukhus. Han provade nog alla antibiotikaprofylax som fanns, men resistenta bakterier byttes av. Sen fick han en defluxinjektion som tog bort refluxen och har sedan varit infektionsfri. Han går dock på dubbel profylax. Själva förträngningen är huvudproblemet och han står i kö till operation.

Har din son haft många uvi? Står han på profylax?

• kattislofberg

Kornelia! Jag lider med er! Vilket antiklimax!!!

Vi var med om något liknande, men inte lika illa. Milo fick sin deflux 1/7 och jag hade sååååå stora förhoppningar. Efteråt fick vi veta att de bara hade kunnat spruta in en väldigt liten mängd deflux eftersom det var så trångt och det kunde bli helstopp i så fall. Vi fick veta att vi nog skulle ställa in oss på en riktig operation när man går in via magen och rättar till förträngningen som är huvudproblemet.

Dagen efter blev Milo dålig (kräktes) och man befarade att det HADE blivit helstopp och att man skulle behöva operera in dränage. Snacka om antiklimax, ingreppet som skulle hjälpa honom gjorde honom istället sämre. Vi blev skickade upp till Gbg en fredagkväll och blev inlagda. Nu visade det sig att det bara var ett tillfälligt stopp efter operationen, som gick bort av sig själv.

Men förträngningen kvarstår och Milo ska också opereras inom tre månader (eller det är väl snarare två månader nu).

Ja, det är konstigt att ni inte fått några indikationer på detta!

Jag är väldigt spänd inför själva operationen. Jag fattar det som ni hör till Gbg? Då är det Dr Gundela som ska göra ingreppet? Jag tycker hon är helt underbar.

Vi har också haft en miljon frågor och det bästa du kan göra nu är att ringa Östra och boka en telefontid med Gundela (eller vilken läkare ni nu har). Skriv ner alla frågor och be att få detaljerad info om allt som komma skall.

Många kramar!

• kattislofberg
    Shea 1 skrev 2010-10-27 20:22:08 följande:
    Usch så ledsamt för er Kornelia!
    Man kan ju verkligen undra hur det är möjligt att man inte sett dessa missbildningar med tanke på hur många undersökningar våra barn får gå igenom? Konstigt...

En fråga till er vars barn har haft uvi:er:

Vilka har varit de första tecknen på uvi? Jag blir så fundersam då Hilding varit jätteledsen och gnällig hela dagen, annars är han en riktig solstråle... men det kan ju vara en utvecklingsfas eller något också. Eller, det behöver väl egentligen inte vara något alls, han har väl "rätt" att vara ledsen någon gång han också. Jag har tagit tempen på honom, han hade ingen feber nu på kvällen.
    På Milo har vi märkt hans UVI:er med feber. Inte mycket feber, men ca 38. När jag varit tveksam så har jag tempat flera gånger om dagen.

Du kan ju försöka fånga ett urinprov också. När Milo har uvi så ser jag det på kisset, det är grumligt.
  • kattislofberg
    Shea 1 skrev 2010-10-27 20:22:08 följande:
    Usch så ledsamt för er Kornelia!
    Man kan ju verkligen undra hur det är möjligt att man inte sett dessa missbildningar med tanke på hur många undersökningar våra barn får gå igenom? Konstigt...

En fråga till er vars barn har haft uvi:er:

Vilka har varit de första tecknen på uvi? Jag blir så fundersam då Hilding varit jätteledsen och gnällig hela dagen, annars är han en riktig solstråle... men det kan ju vara en utvecklingsfas eller något också. Eller, det behöver väl egentligen inte vara något alls, han har väl "rätt" att vara ledsen någon gång han också. Jag har tagit tempen på honom, han hade ingen feber nu på kvällen.
    Och ett tips är att köpa billiga nitritstickor på apoteket, de kan ju också ge en indikation.
  • kattislofberg
    Kornelia Juhas skrev 2010-10-28 21:53:12 följande:
    Vi bor i Södertälje så vi tillhör Astrid Lingrens barnsjukhus här i Stockholm. Vilken typ av operation ska Milo genomgå? Hoppas det kommer att gå bra, men det låter ju som att ni är i goda händer Kyss

Jag hann surfa lite och förstår nu att Nila har Ureterocele. Kan läsa mer om det på:
    translate.google.se/translate?hl=sv&langpair=...|sv&u=emedicine.medscape.com/article/451105 -overview

Lycka till med allt och berätta gärna hur det har gått gått för Milo!

Ha det bra fram till dess!
    Hej igen!
    Jag såg ju att du skrev Astrid, fattar inet varför jag hela tiden blandar ihop Astrid Lindgrens och Drottning Silvias.

På Milo ska de öppna urinblåsan och lossa urinledaren, ta bort förträgningen, sätta tillbaka urinledaren i blåsan på ett annat ställe. Under läkningen kommer han ha kateter genom snoppen, en slang ut genom magen och en ut genom ryggen. Och dropp. Och förmodligen morfin mot smärtan. En vecka på sjukhus.

Inget man ser fram emot precis. Känns knasigt. fär han har inte haft en enda infektion sedan defluxen i somras. Innan dess gick det inte mer än en vecka mellan varven. Men de säger att förträngningen gör att urin trycker upp mot njuren hela tiden och det kan vara skadligt på sikt, även om han håller sig infektionsfri. Så det blir väl bra att få det gjort. Hoppas bara det blir före jul. Sen ska han börja på förskola och då blir det nog andra typer av infektioner som kan sätta stopp för ingreppet...

Lycka till själva! Keep us posted!
  • kattislofberg
    Shea 1 skrev 2010-11-03 21:24:15 följande:
    Nu har Våran Hilding med stor sannolikhet fått sin första UVI och han har fått Bactrim för det. Jag frågade här tidigare i veckan vilka som var de första tecknen eftersom Hilding var på så dåligt humör. Idag fick han feber, och vi åkte in när febern var 38,2 (den gräns vår läkare satt). När de testade urinet med sticka så visade det positivt på nitriter, vita och röda blodkroppar. Han grät när kisset kom också. Vi får svar på urinodlingen på fredag.

Min fråga till er med erfarenhet är: Vad händer nu? Byter man profylaxantibiotikan (han har Trimetoprim)? Eller fortsätter man bara att avvakta?

Suck.
    Hej!
    Trist att det var UVI! Jag skulle gissa att man byter profylax. Milo hade nio UVI under sina första nio månader. Varje gång han fick en infektion så visade odlingen att den bakterien var resistent mot den senaste profylaxantibiotika. Så bytte man, men när han fick en ny infektion så var de nya bakterierna i sin tur resistenta mot den nya profylaxen.

När odlingen är klar så ser de om bakterierna är resistenta mot Trimetoprim och då byter man säkerligen till Furadantin eller liknande.

Under Milos första nio månader hade han många olika profylax; Bactrim, trimetoprim, Furadantin, Ciproxin. Men han blev alltså sjuk gång på gång. Först när han fick dubbel profylax - Ciproxin och Cefadroxil, så höll han sig frisk. En av dessa (minns inte vilken) är tydligen "bred" och man undviker helst att ge den som profylax eftersom man vill "spara" den så att bakterier inte utvecklar resistens mot den. Men eftersom inget annat funkade på Milo, så fick det bli så. Milo har ätit denna kombination sedan juni och inte varit sjuk en enda gång. (Vilket i och för sig även skulle kunna bero på defluxen).
  • kattislofberg
    Shea 1 skrev 2010-11-04 17:09:22 följande:
    Hilding måg ganska bra, men jösses så dålig i magen han blev av Bactrimet! Han hade ju slem-vattniga diarréer redan av Trimetoprimet men nu blev det ju ännu värre. Det går åt mååånga blöjor nu. Hoppas det blir lite bättre. Är era små väldigt dåliga i magen av sina antibiotika?
    Milo blev fruktansvärt dålig i magen av Bactrim och Trimetoprim. Det gick så långt att han fick väldigt blodiga diaréer, i slutet var det med bajsblandat blod än blodblandat bajs, om ni förstår vad jag menar. Det var hemskt. Ont hade han också. När detta hade hållt på någon månad eller mer så bytte man till furadantin, och han blev bra i magen på några dagar. Furadantin är snällt mot magen. Bactrim som antibiotikakur som ger dålig mage kan man ju stå ut med, men när man ger det som profylax och magen inte klarar det, då är det inte bra.

Milo höll sig inte frisk på Furadantin, så vi har haft stora bekymmer att hitta ett profylax som funkar. Nu äter han Ciproxin och Cefadroxil och är både frisk och bra i magen. Skönt.

Hoppas läkare ringer snart nu, så ni får besked!
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........