• Shea 1

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Förresten Kattis, verkar Milo rädd för sjukhuspersonal? Jag funderar så på hur det blir för våra små i längden, efter alla stick och undersökningar.

• Shea 1

Nu när vi låg inne så tog det nog 25-30 minuter för dem att hitta rätt med "infarten" (vad heter en så´n där pillemoj som de sprutar in saker i blodet genom?). De grävde och rotade runt och Hilding blev allt mer hysterisk. Han är ganska svårstucken, och har inga direkt jättelätta ådror att sätta pillemojen i.

• Shea 1

Hej TindraTindra!

Först: vilket fint namn; Juni!

En MUCG är en blåsröntgen. När ni kommer till Dr Silvia så kommer de att sätta en kateter på henne och spruta in kontrastvätska i urinblåsan. Sedan tar de bilder när vätskan finns i blåsan och när hon kissar. Då kommer de att se on hon har några refluxer eller inte. Våran pojke har gjort MUCG både i Karlstad och på Dr Silvia, och på Drottning Silvia gör de detta så ofta att det går supersmidigt! De sätter katetrarna så snabbt och smidigt!

Har ni fått kallelse till MUCG? När isf?

Gällande profylaxbehandling eller inte så kanske man har olika åsikter i olika län, men det känns ju såklart inget vidare... Däremot så är det väl positivt att hon klarat sig utan profylax ända tills 8 månaders ålder, kan det vara så de tänker? Att hon klarat sig väldigt länge utan?

• Shea 1

Idag har vi varit på UL, och jag måste säga att jag tycker att det är så jobbigt att de inte säger något när vi gör dessa undersökningar.

Jag VET att bilder måste tolkas, men det känns så anonymt, så "löpande band"-aktigt att gå in på ett rum, upp på bristsen, in kommer en läkare- Hej Hej, göra UL och ut igen utan att säga något alls...

De enda gånger som läkare sagt något på våra UL så har det varit "mutter mutter...här var det mycket vatten, OJ så mycket vatten...mutter mutter..." (Första UL när Hilding var några dagar) och "mutter mutter...har han verkligen full funktion på de hjär njurarna???...mutter mutter" (andra UL:et)

Nästan bättre att vara helt tyst då, kan jag tycka.

• Shea 1
    tindratindra skrev 2011-05-30 16:31:51 följande:
    Tack :) jag skrev nog fel, hon Ska inte få göra en MUCG, hon ska få en nål någonstans med en vätska som dar sig till njurarna. För att dom sedan ska göra en magnetröntgen på njurarna och titta om hon har någon skada sen njurbäckeninflammationen. Men i Sundsvall där vi låg inne sa dom till oss att hon skulle få göra sån med kateter. Men här gör dom inte det efter bara en gång.. Skulle vara skönt att få veta att hon inte har reflux... Tycket det är konstigt att dom inte gör det här i västra Götaland...

Ok, då är det en MAG-3 eller en DMSA ni ska göra, eller isotopröntgen med ett annat ord.

Förstår att ni skulle vilja göra en blåsröntgen när din sambos bror har refluxer.

• Shea 1
    kattislofberg skrev 2011-05-30 18:34:09 följande:
    Nu fick vi svar på MUCG - REFLUXEN ÄR HELT BORTA!!!

Blåsan är tydligen något större än normalt fortfarande men han tömde blåsan helt när han kissade, vilket är jättebra.

Vi ska sluta med profylax, men ska även fortsättningsvis lämna urinprov om han får oförklarlig feber i flera dagar. Men jag kan verkligen inte tänka mig att han kommer få fler urinvägsinfektioner - både förträngningen och refluxen är ju borta.

Jag frågade hur man går vidare, om de släpper oss nu. Men vi kommer att bli kallade på rutinkontroll i höst och förmodligen kommer han att få göra någon form av undersökning om något år, när man kollar njurfunktionen igen.

Vi är så klart fantastiskt nöjda och glada, detta var ju det bästa resultatet vi kunde få! Känns väldigt skönt att den jobbiga operationen verkligen gav önskat resultat!

STORT GRATTIS!!!

Vilken underbar känsla efter allt som varit!!

• Shea 1
    Busemma skrev 2011-05-31 19:39:24 följande:
    Jag har fångat urinet i mugg då de inte vill sätta påse på barnen och tvättat så gått det går på snoppen men man kommer inte åt allt då man inte kan/får dra tillbaka förhuden.

Hilding har nästan alltid blandflora-bakterier (utom nu när han verkligen var sjuk då stickan var helt ren, ironiskt nog), men jag försöker få till ett mittstråleprov. Hilding får ligga på golvet/sitta i vårt knä. När kisset ÄNTLIGEN kommer så får han kissa första skvätten på golvet, sedan en skvätt i muggen och det sista på golvet. Ibland lyckas det, ibland inte, men även då vi får till ett perfekt mittstråleprov kan det vara förorenat.

• Shea 1
    tindratindra skrev 2011-06-01 19:08:30 följande:
    På Juni ville dom sticka en nål genom magen. Men hon hade aldrig full blåsa, och jag lyckades få två prov i mugg, varav den ena var "mitten kysser". Skönt att slippa den nålen tyckte jag...

På Hilding har de aldrig gjort en blåspunktion, har någon av er andra gjort det? Verkar lite läskigt tycker jag!

• Shea 1
    CLT skrev 2011-06-02 22:15:13 följande:

Vår dotter på 3 år ska göra en njur-röntgen om ca en månad.

Det började för drygt ett år sen med magsmärtor och ont i ryggen som kom lite då och då o gör fortfarande (hon gråter när hon får ont...) Jag va helt säker på att hon hade en UVI några månader innan men "urinprovet" visade inget. (Taget på kissad blöja..:/)

Utredning gluten, ägg mm men visar ingenting. Remisser skickade till Östra där man har gjort ultraljud på samtliga organ i magen men hittar ingenting. Läkarna tar detta på största allvar, kanske mer än vad vi gör? (vill förtränga att det kan vara ngt allvarligt antagligen ) Hon klagar inte av smärta alls ofta längre, men när vi va hos läkaren för några veckor sedan och hon frågade när hon har ont (frågade samma fråga fast på flera vis) så svarade dottern "hela tiden" på samtliga frågor Åå, det gör så ont i mig att hon kanske vant sig vid permanent smärta, att hon faktiskt har så ont hela tiden.

Nu ska man som sagt gör en röntgen på njurarna för att se hur de filtrerar mm. Man ska göra en "gammakamera-undersökning". Någon som vart med om det? Vad hände? Vad kan man få för besked? I mörkaste stunder ser jag ju njurtransplantation framför mig

Hej CLT och välkommen hit!

Jag förstår att det måste vara en jobbig sits för er när ni inte vet vad som är fel.

Det ni ska göra är en MAG-3 eller en DMSA på njurarna. Där injicerar man lite radioaktivt ämne i blodet och tittar sedan via gammakameran hur njurarna tar hand om ämnet.Undersökningen visar njurfunktionen och ev. hinder för avflöde från njurarna.

Man kan få beskedet att njurfunktionen är nedsatt och att det finns avflödeshinder MEN om njurfunktionen är kraftigt nedsatt så syns det även på blodprover (bl.a. Kreatinin), och jag tror säkert att de tagit kreatininprover på henne tidigare iom alla utredningar. (?) D.v.s. om njurfunktionen vore kraftigt nedsatt (så att det krävs en transplantation) så skulle ni nog redan veta om det. Rätta mig ni andra om jag har fel. Men jag kan förstå att du tänker så och blir orolig, så tänker vi nog alla ibland.

Själva undersökningen kan vara lite meckig eftersom det krävs att man ligger stilla. Ibland ger man lite lugnande till barnen så att de ligger stilla.

Vet ni än när ni ska göra undersökningarna?

• Shea 1

Mag-3 är ungefär likadant, men man tar bilderna direkt efter att man injicerat. De "fotar" i 1x20 eller 2x20 minuter, så det är lång tid att vara stilla.

Hos oss i Karlstad är det inte ett ljust och trevligt rum utan ett mörkt och dystert utan minsta tillstymmelse till leksaker och skojigheter. De har inte heller någon så´n där sak som man pumpar ur luften ur.

Ett tips, eftersom hon är 3 år (och inte bebis) är att kolla om det finns någon lekterapi dit ni ska. Förra fredagen var vi till sjukhuset för att göra en inandningsprovokation av jordnätter på våran stora pojke, som är tre. När de satt på emlaplåstren gick vi till lekterapin, som var ett helt underbart ställe!!! Elis lekte med tåg och andra saker medan emlan verkade. Dessutom var det en sköterska som jobbade där som gjorde en Elisdocka åt honom. På den satte hon ett emlaplåster och visade hur man tog bort det. Dessutom hade hon satt in en infart i armen på dockan som vi skulle ta bort hemma för att "bearbeta" lite. (Elis är redan innan väldigt rädd för läkare och han har väldigt stor integritet. Han accepterar inte att främlingar tar i honom. Han var hystersik redan vid emlaplåstren )

Sedan måste jag säga att det var väldigt mycket lättare att sätta infarten på Elis än det varit på Hilding. På Hilding kan de hålla på och gräva i 25 minuter, på Elis tog det kanske 30 sekunder! Så just det närkte han inte av alls.

Om eran flicka är "känslig" som vår pojke är så kan ni fundera lite på vad som lugnar henne. Vi hade med vår bärbara dator och satte på en film när de skulle sätta infarten. Sedan tittade han på filmen även under provoceringen. Det var bra så att han fokuserade på något annat. Om han hade varit gallskrikande hysterisk under själva provokationen så kunde det ha blivit svårt att avgöra vad som var vad av symtom.

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........